فلسفه حجاب ایجاد امنیت روانی، سلامت و سعادت جامعه بشری است

کارشناس علوم دینی گفت: فلسفه حجاب حفاظت امنیت روانی، پاکدامنی، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعه بشری است و حفظ آن نیز وظیفه فردی و خانوادگی و حاکمیتی است و تخلف از آن نیز موجب ناکامی، فساد و تباهی فرد، خانواده و جامعه خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خدیجه لطفی پور کارشناس علوم دینی اظهار کرد: حجاب از احکام ضروری اسلام است که عموم مسلمانان جهان در حفظ و رعایت آن هم عقیده اند و در اسلام حجاب وسیله ای برای صیانت از زن و ارتقای شأن و شخصیت او واقع شده است.

وی با اشاره به این که بر اساس آیات و روایات، حدّ و حدود حجاب در چارچوب شرع مقدس تعیین شده و عمل نکردن به آن حرام و نامشروع است، افزود: فلسفه حجاب حفاظت امنیت روانی، پاک دامنی، سلامت فرد، خانواده و سعادت جامعه بشری است و حفظ آن نیز وظیفه فردی و خانوادگی و حاکمیتی است و تخلف از آن نیز موجب ناکامی، فساد و تباهی فرد، خانواده و جامعه خواهد شد.

کارشناس علوم دینی ادامه داد: زن مسلمان با درک روشن آثار وجودی خود، پوشش اسلامی را با معرفت پذیرفته و آن را نگهبان تقوا، عفت، حیا، نجابت، وقار، پاکی، ظرافت متانت خود می داند.

وی با بیان اینکه اگر می بینیم که وظیفه پوشش به زن اختصاص یافته به دلیل این است که ملاک آن ویژه زن است، مطرح کرد: نباید فراموش کنیم که در هر کشوری زن نیمی از پیکره جامعه جامعه را تشکیل می‌دهد و نقش او در رشد و تعالی انسان و جامعه انسانی بسیار بسیار مهم است، چنانچه در متون دینی و منابع اسلامی موارد بسیاری از جایگاه ویژه زن در جامعه را مشاهده می کنیم.

لطفی پور باتوجه به اینکه یکی از مسائل و نکاتی که امام حسین(ع) و حضرت زینب(س)‌ بر آن تاکید داشتند حفظ ارزش هایی مانند عفاف و حجاب است که نمونه های اجرایی و عملی دفاع از آن در صحنه هایی از عاشورا مملوس بود، ابراز کرد: وقتی امام حسین(ع) تنها شد خطاب به زنان فرمود چادرهایتان را محکم بر کمر گره بزنید تا در افت و خیز و فرار کردن و آتش زدن خیمه ها حجابتان حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه زن علاوه بر رسالت مسئولیت تربیتی نسلی هوشمند و متعهد، رسالت حضور در صحنه های اجتماعی را نیز بر عهده دارد، عنوان کرد: اسلام با برخورد اصولی ضمن رفع مشکلات زمینه رشد و تعالی زن را مهیا کرده و با منطق، ریزبینی و دور اندیشی ویژه ای نارسایی ها، ضعف ها و ناهنجاری های جامعه را اصلاح می کند و با طرح برنامه های راه گشا و رساندن جامعه به قله سلامت زمینه حضور آحاد مردم به ویژه زنان را در صحنه های فرهنگی و اجتماعی و... فراهم کند.

انتهای پیام/
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha