حکمت گریه بر امام‌حسین(ع) ساختن جامعه بر اساس الگوی اهل‌بیت(ع) است

مدیر مدرسه علمیه خواهران ریحانه‌النبی(س) گفت: حکمت گریه بر امام‌حسین(ع) ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه شده از سوی اهل‌بیت(ع) است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، سلسله جلسات تربیتی و معرفتی به مناسبت ایام محرم‌الحرام ویژه طلاب خواهر در حوزه علمیه ریحانه‌النبی(ص) شادگان برگزار می‌شود. 

این جلسات ارزشمند به همت مدیر مدرسه علمیه ریحانه‌النبی(ص) به همراه مراسم سوگواری با عنوان «محرم تا صفر؛ غافله سالار عشق» به مدت دو ماه از دهه اول محرم الحرام تا آخر صفر انجام می‌پذیرد. 

آلبولافی، مدیر مدرسه علمیه ریحانه‌النبی(ص) ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری اباعبدالله و یاران با وفایشان به نکاتی در مورد ثواب گریه بر سیدالشهدا اشاره نمود و افزود: امام رضا(ع) فرمود: «گریه برامام حسین(علیه السلام) گناهان بزرگ را محو می کند»، بسیاری گمان می‌کنند که گریه فقط حکایت از تألم و احساس ناراحتی درون ما دارد و عده ای گمان دارند که گریه جز خمودگی چیزی به ارمغان نمی‌آورد و حال آنکه دنیای امروز دنیای تحرک و نشاط است و انسان جدید طالب شادی است، اما اگر فلسفه گریه بر حضرت و دیگر ائمه معصوم مظلوم را بدانند مسئله حل می شد. 

مدیر حوزه علمیه ریحانه‌النبی(س) افزود: دو امر مهم و اساسی وجود دارد که هر یک به نوبه خود اثر خاصی به جای می‌گذارد، مورد اول، بُعد اخلاقی است، گریه ارزشی در فرهنگ شیعه دارد؛ گریه‌ای که موجب تعالی و رشد روح است، سرچشمه آن معرفت است و گریه بر امام‌حسین(علیه السلام) به جهت یاد کردن غم و اندوه از دست دادن عاشق حقیقی خدا است که تجلیگاه اوصاف الهی بود و مومنان بوی گل را از گلاب او استشمام می کردند.

خانم آلبولافی ادامه داد: مورد دوم بعد اجتماعی است؛ در بُعد اجتماعی اگر گریه بر حضرت از سر معرفت باشد و منشا آن بعد اخلاقی باشد قطعاً این حزن و اندوه پس از آن که موجب تحول درونی انسانی گردید زمینه را برای تحولات اجتماعی فراهم می سازد، زمانی که انسان متوجه شود حضرت با چه و چرا و چگونه قیام کرد و آن اثر جاودانه را با قلم خون بر صفحه تاریخ نگاشت و با این معرفت و بر اثر گریه، درونش متحرک گردید به جامعه نیز کشیده می‌شود و آدمی می‌کوشد جلوی فساد و انحراف را گرفته، آزادی، جوانمردی و دینداری را نه تنها بر روح خود بلکه در جامعه نیز حکم فرما می‌سازد.

 مدیر مدرسه علمیه خواهران شادگان خاطرنشان کرد: گریه بر حضرت زمینه را برای حفظ آرمان‌های ایشان و پیاده کردن آن فراهم می‌سازد پس حکمت گریه بر امام حسین(علیه‌السلام) ساختن جامعه بر اساس الگوی ارائه شده از سوی اهل‌بیت(ع) است.

وی در پایان گفت: آثار تربیتی گریه بر اهل‌بیت علیهم‌السلام؛ پیوند عمیق عاطفی بین امت و الگوهای راستین به منظور توجه و پیروی عملی از آنان، برپایی مجالس دینی در سطح وسیع و آشنا شدن سرگروه‌ها با معارف دینی، پالایش روح و تزکیه نفس، اعلام وفاداری نسبت به مظلوم و مخالفت با ظالم، الهام بخش روح انقلابی و ستم ستیزی، زنده نگه داشتن یاد و تاریخ پرشکوه نهضت حسینی، توجه به هدف قیام امام حسین که احیای ارزش های دینی و جلوگیری از انحراف آن است.

از دیگر برنامه‌های این مراسم، ذکر مصیبت و روضه‌خوانی، قرائت زیارت عاشوراء و پذیرایی است.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha