نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نماز جمعه را سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده دانست و بیان کرد: به نظر من انعکاس نماز جمعه، جامعه را نگاه داشته است، البته وضعیت آنگونه که میخواهیم نیست و نگرانیهایی وجود دارد، ولی در مجموع امید به آینده یعنی ظهور حضرت، وجود دارد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، آیتالله سیدهاشم حسینیبوشهری پیش از ظهر امروز در جمع ائمه جمعه استان قم، با اشاره به پنجم مرداد ماه، سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: نماز جمعه پس از رسولاکرم(ص) فراز و فرودهای بسیاری داشته است.
وی افزود: در زمان حضرت نماز در جایگاه اصلی خود قرار داشت و آنچه بود، برای خدا بود، اما در دوران بنیامیه، بنیعباس و طاغوتها، برعکس شد و شخصیتی که نفس پیامبر بود، یعنی امیرالمؤمنین(ع)، تا حدود ۷۰ سال مورد سب و لعن قرار گرفت و این یعنی نماز جمعه در مقابل جبهه حق بود و خروجی آن میشود عاشورا و کربلا.
امام جمعه قم گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نماز جمعه دو حالت داشت، یکی نماز جمعههای فرمایشی و دیگری نماز جمعههایی مانند نماز جمعه آیتالله اراکی در قم که در قاموس شیعه بسیار کمرنگ بود.
وی با اشاره به اینکه اکنون حدود نهصد امام جمعه مشغول فعالیت هستند، گفت: یکی از آثار و برکات انقلاب، در کنار دیگر خوبیهایی که داشت، احیای نماز جمعه در جایگاه خودش بود.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری نماز جمعه را سبب حفظ جامعه از انحرافات و امید به آینده دانست و بیان کرد: به نظر من انعکاس نماز جمعه، جامعه را نگاه داشته است، البته وضعیت آنگونه که میخواهیم نیست و نگرانیهایی وجود دارد، ولی در مجموع امید به آینده یعنی ظهور حضرت، وجود دارد.
وی وجود مسائل سیاسی در خطبههای نماز جمعه را از امتیازات نماز جمعههای پس از انقلاب ارزیابی کرد و ابراز کرد: نماز جمعه در چند نقطه از کشور مانند شهر کریمه اهلبیت، بیشتر مطرح است و دشمنان خطبهها را رصد میکنند.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه در ادامه سخنان خود به تبیین چند حدیث از وجود نورانی پیامبر اکرم(ص) پرداخت و خاطرنشان کرد: حضرت میفرمایند «لا قَولَ إلاّ بِعَمَلٍ» یعنی سخن به تنهایی پذیرفته نمیشود مگر آنکه به دنبال آن عمل بیاید، «و لا قَولَ و لا عَمَلَ إلاّ بِنِیَّهٍ» و سخن و عمل نیز راه به جایی نخواهد برد مگر اینکه عقبه آن نیتی باشد که به این قول و عمل جهت دهد «و لا قَولَ و لا عَمَلَ و لا نِیَّهَ إلاّ بِإصابَهِ السُّنَّهِ» و سخن، عمل و نیت کار به جایی نخواهند برد مگر اینکه با چارچوبهای دینی سازگاری داشته باشند، بنابراین باید معیارها و ملاکها را خیلی در نظر داشته باشیم.
وی در ادامه با اشاره به حدیث دیگری، تلاش برای کسب مقبولیت عمومی را از وظایف ائمه جمعه عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مسائلی که باید با تمام وجود برای آن تلاش کنیم، کسب مقبولیت نزد مخاطبان است، نه به این معنا که هر حرفی بزنیم تا مردم خوشحال شوند، بلکه باید رفتار و گفتار ما به گونهای باشد که کسانی که به ظاهر سخنان ما را نمیپسندند نیز احساس رضایت کنند و اعتراف کنند که سخنان ما بر اساس تکلیف است.
استاد حوزه علمیه قم در ضمن تبیین روایت دیگری از پیامبر اکرم(ص)، وقار، خون گرمی، نرم خویی و آسان گیری را به عنوان چهار ویژگی لازم در امام جمعه تراز دانست و اظهار کرد: در این شرایط سخت که کاری از دست ما برای حل مشکلات معیشتی بر نمیآید، باید آرام بخش و تسلی بخش باشیم تا مردم احساس کنند که ما همراه آنان هستیم و در غم و شادی شریک آنهاییم.
انتهایپیام
نظر شما