حیا صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد بی‌عفتی باز می‌دارد

استاد حوزه علمیه خواهران مازندران گفت: حیا، صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد و حریم شکنی و بی‌عفتی باز می‌دارد. 

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم آقاپور استاد حوزه علمیه خواهران بابل در مراسم روضه‌های خانگی که به همت مدرسه علمیه الزهرا(س) بابل برگزار می‌شود با اشاره به ویژگی‌های صالحین وارثان عاشورا اظهار داشت: پنج خصلت است که در هر کسی نباشد، بهره‌ی چندانی در او نیست، اولی خرد، دومی دین، سومی ادب، چهارمی حیا و پنجمین ویژگی اخلاق نیکو است.

وی در ادامه گفت: درخت وجود آدمی وقتی ثمربخش است که شاخ و برگ و میوه دهد. ثمر این درخت، صفات نیک و خصلت‌های پسندیده است. پنج صفتی را که امام حسین(علیه السلام) در این حدیث به عنوان عناصر خیرآفرین از آنها یاد می کند، چه در زندگی فردی و چه در حیات اجتماعی، منبع برکت و آثار نیک است.

این استاد حوزه علمیه خواهران گفت: «عقل»، بزرگترین موهبتی است که خداوند به انسانها عطا کرده است و حجّتی درونی و پیامبری باطنی است که راه زندگی صحیح را به آدمیان نشان می‌دهد. 

وی ادامه داد: «دین»، زندگی بر مدار خواست خداوند و به کار بستن اوامر پروردگار، در همه ابعاد است. 

آقاپور اضافه کرد: «ادب»، نشان کمال خرد و وارستگی انسان از رذیله‌ی جهل است و انسان را مورد احترام و محبوبیّت نزد دیگران قرار می دهد. 

وی افزود: «حیا»، صفتی ارزشمند است که آدمی را از آلوده شدن به مفاسد و حریم شکنی و بی‌عفتی باز می‌دارد. 

این استاد حوزوی گفت: «حسن خلق»، برترین فضیلت یک مسلمان است و صفتی است که خداوند، پیامبر محبوبش حضرت محمد(ص) را به خاطر آن ستوده است. افراد خوش اخلاق، زندگی بهتر و روابط صمیمانه‌تری با دیگران دارند و در خانه‌ی دلها نفوذ می‌کنند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: این صفات شایسته‌ی پنجگانه، وجود آدمی را پرثمر می‌سازد و کسی که از این اوصاف بی‌بهره باشد، انتظار خیری از او نیست. خود را به این صفات آراسته کنیم و اگر از آنها برخورداریم، بر آنها بیفزاییم. 

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha