چگونگی تعامل با نوجوان در جمع طلاب اردکان تبیین و بررسی شد

نشست "چگونگی تعامل با نوجوان " در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اردکان با حضور مسئول نهاد رهبری دانشگاه میبد برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست مشاوره با موضوع «چگونگی تعامل با نوجوان» با حضور مسئول نهاد رهبری دانشگاه میبد و کارشناس مشاوره خانواده حجت الاسلام والمسلمین هادی رضایی در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) اردکان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در این نشست با اشاره به اهمیت دوران نوجوانی و لزوم آگاهی والدین با ویژگی های این دوره، گفت: نوجوانان افراد تیزبینی هستند و نصیحت های کلامی تاثیر کمی در آنها دارد اما تربیت عملی بسیار حایز اهمیت است و به همین جهت پدر و مادر در رفتار های خود بسیار باید مراقبت کنند و اگر از هم ناراحتی دارند در جلو ی دیدگان بچه ها بروز ندهند.

وی با توجه به اینکه از نوجوانی به شب قدر افراد تعبیر شده است افزود: نوجوانی برهه طلایی فرد و بسیار سرنوشت ساز است که اگر خوب و با برنامه ریزی پیش رود بهترین اوقات فرد می‌تواند باشد و در شخصیت آینده فرد موثر خواهد بود. 

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اظهار کرد: شروع سن نوجوانی در افراد متغیر است ولی غالبا از سن ۱۳ سالگی شروع و در برخی افراد تا ۲۴ سالگی ادامه دارد و از این دوران با تعابیری چون دوران "بحران و چالش" ، "برزخ " ،"سونامی" یاد می‌شود.

وی افزود: شناخت و آشنایی والدین با خصوصیات این دوران بهترین شیوه برای تعامل سازنده با آنان می‌باشد و یکی از مهمترین عوامل پرهیز والدین از اموری چون " پلیس بازی" ، " مچ گیری" ، "ضایع کردن " می‌باشد.

مشاور امور خانواده ادامه داد: مواظبت از نوجوان به صورت نامحسوس، برقراری جلسه حضوری پدر و دختری یا مادر و پسری و گفتمان صمیمی و محبت آمیز، مشورت گرفتن از نوجوانان و راهکار گرفتن از وی برای برخی مسائل روش هایی مناسب برای کنترل و احساس نزدیکی با نوجوانان است.

وی تصریح کرد: نوجوانان از نصیحت کردن بیزار هستند و والدین برای تذکر دادن باید در موقعیت و محیطی مناسب و در جو محبت آمیز مانند دعوت از نوجوان در پارک و خوردن بستنی به نصیحت های یک خطی به صورت اینکه "از شما پسر -دختر عزیزم این کار را توقع نداشتم " اکتفا کنند.

استاد حوزه گفت: مقایسه کردن در سنین نوجوانی حتی با گذشته خود فرد بسیار پر خطر است و سبب از بین بردن شخصیت وی می‌شود و صبر و مدارا با نوجوان و گاهی سکوت در قبال رفتار وی اثرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اهمیت بیشتر مهارت های یدی از مهارت های انتزاعی و فکری، افزود: " استقلال طلبی و ریسک پذیری" از دیگر خصائص این دوران محسوب می‌شود و والدین برای تقویت و مدیریت این موضوع با سوق دادن نوجوان به یادگیری مهارت های یدی از باب نمونه برای پسران کارهای فنی، تعمیر ماشین، تراشکاری و غیره و برای دختران مثل گلدوزی، خیاطی، آشپزی و غیره نقش موثری در رشد این روحیه در آنان داشته باشند .

حجت الاسلام والمسلمین رضایی در پایان خاطر نشان کرد : با توجه به تغییر سبک زندگی و گسترش رسانه ها فرزندان در این زمانه با آسیب های جدی تری روبرو هستند و افزایش آگاهی والدین در زمینه تربیت کودکان و نوجوانان با حضور در کلاس هایی با این موضوع، مطالعه کتاب و غیره نقش بسزایی در تعامل با فرزندان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha