مقام زن در اسلام، مقامی منحصر به فرد؛ مقامی که مشابهی برای آن وجود ندارد

مدرس حوزه در سخنانی به مقام والای زن در اسلام اشاره کرد و گفت: که پیامبر(ص) حقوق و شخصیت زنان را به رسمیت شناخت و آنان را به عنوان انسان‌های مستقل معرفی کرد و زنان در زمان ظهور اسلام نقش مهمی در ایمان و جهاد داشتند و پیامبر(ص) همواره بر احترام و محبت به زنان تأکید می‌کرد، وی همچنین بر اهمیت شناخت جایگاه زنان در جامعه اسلامی و ضرورت انتخاب همسر مناسب تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، زهرا عقیقی مدرس حوزه بیان کرد: مقام زن در اسلام، مقامی منحصر به فرد است، مقامی که مشابهی برای آن وجود ندارد. به هر نظام دیگری که نگاه می کنیم، به دنیای شرق کمونیست و یا به ملل دموکراتیک، درمی‌یابیم که زنان در آنجا واقعاً خشنود نیستند و مقام او در آنجا چیزی نیست که مورد غبطه واقع شود، در آنجا زن مجبور است برای زنده ماندن به سختی کار کند و گاهی حتی کار مشابه مردان را انجام می دهند اما حقوقی کمتر دریافت می‌کند.

وی در رابطه با حقوق زنان از نگاه پیامبر، مطرح کرد : در روزگاری که زن ارزش و اعتباری نداشت پیامبر(ص) مقام زن را تا سطح یک انسان مستقل و دارای حقوق و شخصیت بالا برد زیرا پیامبر مکرم اسلام زن را تشبیه به استخوان خمیده دنده ها می کرد و می فرمود:(زن شبیه استخوان خمیده دنده هاست و در همان وضعی که هست، سودمند است. اگر بخواهند آن را راست کنند، می شکند و ضایع می شود این یعنی خلقت زنان را نمی توان تغییر داد و کاری که از عهده مردان بر می آید و در صلاحیت آنان است، هیچ گاه از عهده زنان بر نمی آید) از نظر ایشان باید مقتضیات فطرت زن رعایت شود.

مدرس حوزه علمیه افزود: در زمان ظهور اسلام، زنان از پیشگامان عرصه ایمان بودند و به نقل همة مورخان، حضرت خدیجه علیها السلام نخستین کسی بود که به رسول خدا(ص) ایمان آورد و اولین شهید در راه اسلام، پدر و مادر عمار (یاسر و سمیه) بودند البته زنان دیگری هم بودند که به خاطر اسلام آوردن، شکنجه های فراوانی را به جان و دل خریدند و حتی اسلام به خانه های برخی از بزرگان مشرکین هم نفوذ کرد و دختر ولید بن مغیره همسر صفوان بن امیه و ام‌حکیم همسر عکرمة بن ابی‌جهل در همان محیط شرک‌آمیز و خانواده کفر آلود به رسول خدا(ص) ایمان آوردند.

وی ادامه داد: گرچه حضور زنان در میدان‌های جنگ واجب نشده بود، اما آنان مهم‌ترین عامل حضور رزمندگان در عرصه جهاد به شمار می‌رفتند؛ چرا که همسران، برادران و فرزندان خود را آماده جنگ می‌کردند و در جنگ «احد» زنان زیادی برای کمک به مجاهدان شرکت داشتند و با رساندن آب و غذا و شستن لباس‌ها و یا پرستاری مجروحان، به سپاه اسلام یاری می‌رساندند؛ بانوانی مانند حضرت فاطمه زهرا (علیها السلام)، هند همسر عمرو بن جموح، هنگامی که دید جان رسول خدا(ص) به خطر افتاده، به فرزندش دستور می‌دهد تا برخیزد و با کفار به جنگ بپردازد.

عقیقی افزود: پیامبر(ص) نسبت به زن احترام خاصی قایل بود و مرتباً درباره محبت و مهربانی و مدارای با آنها سفارش می کرد و معیار جوانمردی و فرومایگی انسان را چنین بیان می فرماید: جوانمردان، کسانی هستند که زنان را گرامی می دارند و فرومایگان به آنان اهانت می نمایند و در حدیث دیگر می فرماید: بهترین شما کسی است که با خانواده اش رفتار نیک داشته باشد. من نیز با خانواده ام این چنین هستم.

وی ابراز کرد : امید که زنان و دختران ما آن جایگاه والا و شخصیت خود را در جامعه اسلامی بشناسند و بدانند که سرمایه و کرامت انسانی امور مادی و اشرافی‌گری نیست و بر اساس آن جایگاه که اسلام و پیامبر برای زنان مشخص کرده اند در جامعه حضور پیدا کنند.

مدرس حوزه در پایان گفت : با توجه به ضرورت تشکیل خانواده از منظر اسلام، خانواده ‏ها باید بررسی کنند که دختر خود را به چه کسی می‏ دهند و پاره‏ای از حیات خود و محصول تلاش‏ ها، تربیت‏ های خویشتن را به دست چه فردی می‏ سپارند همچنین دختر و پسر قبل از ازدواج باید از روحیات، عادات، اخلاق و سلامت فیزیکی و روانی یکدیگر در حد ضرورت باخبر باشند و بر این اساس رسول اکرم(ص) تأکید نموده با افراد دارای حسب و نسب وصلت کنید زیرا تمامی خصال و صفات والدین به فرزندان انتقال می ‏یابد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha