کادرسازی و تربیت نیروهای جوان از محوری‌ترین مباحثِ بیانیه گام دوم انقلاب است

خانم زهرا جمالی‌زاده معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان، گفت: کادرسازی و تربیت نیروهای جوان، انقلابی و متعهد در چارچوب منظومه ارزشیِ انقلاب از محوری‌ترین مباحثِ بیانیه گام دوم است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زهرا جمالی‌زاده در نشستی که به‌مناسبت هفته وحدت و میلاد حضرت پیامبراکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و امام جعفرصادق علیه‌السلام، با حضور کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران گلستان برگزار شد، پیرامون «کادر سازی؛‌ تدبیر ویژه پیامبر در شعب ابی طالب» سخن گفت.

وی با بیان اینکه کادرسازی در اسلام یکی از اصول استراتژیک است، بیان کرد: از جمله اقدامات برجسته پیامبرمکرم اسلام در شعب ابی‌طالب، کادرسازی برای دوره بعد بود؛ یعنی پیامبر در این دوره حالت عجز و منفعلانه نداشتند که منتظر حرکت قریش باشند تا موضع‌گیری کنند، بلکه کاملا فعال، هدفمند، مدبرانه و هوشمندانه برای بعد از این دوره تدارک می‌دیدند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان افزود: در این مدت افرادی که بعدها به‌عنوان ارکان جامعه اسلامی قرار گرفتند، حضور داشتند و با سختی‌هایی که در این زمان کشیدند، آمادگی لازم برای پذیرش مسئولیت در جامعه را کسب کردند.

وی در ادامه به فرصت بدست آمده در شعب اشاره کرد و گفت: تحریم شعب ابوطالب همه ابعاد تحریم را دارا بود اما زمانی که پیامبرخدا صلی‌الله‌علیه‌‍وآله وارد مدینه شدند، فشار قریش تا حدودی برداشته شد، افرادی برای تبلیغ به مناطق اطراف اعزام شدند که در دوره شعب تربیت شده بودند؛ در حقیقت، هوشمندانه از این فرصت استفاده کردند و به امر کادرسازی و تبلیغ دین اسلام پرداختند.

خانم جمالی‌زاده به کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه‌های امام خمینی رحمه‌الله‌علیه و مقام معظم رهبری مدظله‌العالی نیز اشاره کرد و عنوان کرد: امام خمینی رحمه‌الله‌علیه با تفکر و بینش جهانی خود، بر اصول فرهنگی در تشکل‌ها به ویژه عواملی چون تربیت افراد دیندار، پرورش نیروهای اثرگذار و... تاکید ویژه‌ای داشتند.

وی اظهار کرد: حضرت امام رحمه‌الله‌علیه به تشکیلات فراگیر در کادرسازی قائل بودند، نه کارتشکیلاتی محدود؛ بر همین اساس، بعد از اینکه تمام نهادهای انقلابی کادرسازی برای انقلاب با محوریت اندیشه‌های امام و رهبری تأسیس می‌کردند، ایشان بحث بسیج مستضعفین را به عنوان یک تشکل فراگیر برای همه افراد و به ویژه جوانان کشور مطرح کردند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان ادامه داد: امام رحمه‌الله‌علیه این نگاه تشکیلاتی را از متن دین برای ما فعالان فرهنگی استخراج کردند؛ زیرا براساس نگاه دینی، جامعه باید رشد و حرکت داشته باشد و در مسیر تکامل حرکت کند و همه باید در این حرکت رو به تکامل شریک باشند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بیانه گام دوم انقلاب به تربیت نیروهای انقلابی و جوان و متعهد اشاره شده است، گفت: کادرسازی و تربیت نیروهای جوان در چارچوب منظومه ارزشیِ انقلاب از محوری‌ترین مباحثِ «بیانیه گام دوم» و البته تنها راه نجات اقتصاد کشور است.

خانم جمالی‌زاده ادامه داد: رده سنّی نسل اول و دوم بالای شصت سال است و فرصت بسیار کمی برای انتقال تجارب و مسئولیت‌ها به نسل‌های بعدی باقی مانده است؛ از این رو، عدم انتقال به‌موقع مسئولیت‌ها سبب شده که نسل‌های جوان به‌موقع وارد اداره‌ کشور نشوند.

وی اضافه کرد: تنها، جوان بودن ملاک نیست، زیرا گاهی آسیب‌ها و لطمه‌هایی به کشور وارد می‌شود اما به طور کلی، نسل سوم و چهارم باید ظرفیت معنوی و مسئولیت‌پذیری را در خود به‌وجود آورند و برای ادای دین و احقاقِ حق مردم و اسلامی کردن کشور خود را آماده کنند.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران گلستان با بیان اینکه اگر کادرسازی نکنیم دشمن با بهره‌بردن از فضای مجازی الگوی جوانان می‌شود، یادآور شد: تربیت فرزندان و حتا تربیت تمامی انسان‌ها برای انجام فعالیت‌های اجرایی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ... براساس موازین الهی و با انتقال معارف حقه الهی از جمله گام‌های کادرسازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha