برگزاری کارگاه اقدام‌پژوهی برای بانوان طلبه در کرمان

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان، از برگزاری اولین جلسه از کارگاه‌ اقدام‌پژوهی برای بانوان طلبه در آن استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه های علمیه خواهران/ کرمان، خانم محبوبه جوکار، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان از برگزاری یک دوره کارگاه پژوهشی به همت معاونت پژوهش مدیریت این استان خبر داد و گفت: در ادامه طرح "تربیت استاد پژوهشگر" اولین جلسه از کارگاه اقدام پژوهی (بررسی طرحواره‌های پژوهشی میدانی) در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد.

وی افزود: مدرس این دوره، جناب آقای دکتر سجادی، دکترای جامعه شناسی با گرایش مسائل اجتماعی ایران و مدرس دانشگاه شهید باهنر کرمان بود که برای تعدادی از طلاب پژوهشگر در سطوح سه و چهار مدارس علمیه استان و به‌صورت حضوری برگزار شد.

برگزاری کارگاه اقدام‌پژوهی برای بانوان طلبه در کرمان

وی با بیان اینکه اقدام‌پژوهی، نوعی پژوهش اجتماعی است که افراد براساس عملکرد حرفه‌ای، سازمانی یا اجتماعی خود، در فرآیند تغییر مشارکت می‌کنند، گفت: اقدام‌پژوهی، فرآیندی منظم در پژوهش است که پیش از افراد متخصص خارجی، به‌صورت چرخه‌ای و توسط افراد داخل جامعۀ مورد پژوهش انجام می‌شود.

معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران کرمان، افزود: هدف از اقدام‌پژوهی، شناسایی اقداماتی است که از دیدگاه پژوهشگر مهم بوده و سبب پیشرفت می‌شوند؛ از اینرو اقدام‌پژوهی مشارکتی، فرآیند مشارکت دوره‌ای است که به‌منظور ایجاد تغییر در محیط، به جمع‌آوری شواهد پرداخته و با مشارکت افرادی که با مشکل مواجه هستند، راه‌حل‌هایی ارائه، بکارگیری و سپس ارزشیابی می‌شود.

برگزاری کارگاه اقدام‌پژوهی برای بانوان طلبه در کرمان

برگزاری کارگاه اقدام‌پژوهی برای بانوان طلبه در کرمان

آقای سجادی نیز در این کارگاه به بررسی ویژگی‌های اقدام‌پژوهی پرداخت و گفت: از جمله ویژگی‌های اقدام‌پژوهی عبارتند از؛ روش واحدی برای انجام این پژوهش وجود ندارد، تمام توصیف‌ها وابسته به زمینه هستند، نوعی پژوهش است که مستلزم همکاری متقابل، مبتنی بر احترام و اعتماد پژوهشگر و افراد خواهان تغییر است و مسأله و مشکل توسط افرادی قابل حل است که مسلط به موضوع و مشکل باشند و افراد از بیرون قادر به حل مشکل نیستند. -اقدام پژوهی مربوط به مشکلات حقیقی و عملی است نه مشکلات تخیلی. -روش اقدام پژوهی بسیار منعطف است و تمام هدف این است که کار اصلاحی صورت گیرد که در اکثر مواقع زمانبر است. -هرچه مشارکت افراد در حل مشکل بیشتر باشد روند کار اصلاحی با موفقیت بهتری پیش می رود. -یک اقدام با تغییر نقطه مرکزی فرآیند است.

این استاد دانشگاه، پس از ذکر اصول اقدام پژوهی، به توضیح هر یک از مراحل اقدام پژوهی پرداخت و به ترتیب این مراحل را که شامل : برنامه ریزی، تولید داده ها، تحلیل داده ها، اقدام یا عمل، ارزشیابی و در نهایت، بازخورد، می باشد را مورد بحث و بررسی قرار داد و در پایان سایت های مرتبط و نحوه جستجو در سایت ها را به شرکت کنندگان در این کارگاه آموزش داد.

لازم به ذکر است طرح تربیت استاد پژوهشگر توسط معاونت پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان کرمان از سال ۱۴۰۱ آغاز گردیده است.

در این طرح که با هدف تربیت نیروی انسانی مورد نیاز پژوهش بویژه تامین استاد پژوهشی مورد نیاز مدارس علمیه خواهران استان، در دستور کار این معاونت قرار گرفته است، تاکنون کارگاه های متعددی در قالب کارگاه های روش تحقیق کتابخانه ای و روش تحقیق میدانی برگزار گردیده که کارگاه اقدام پژوهی نیز به عنوان آخرین کارگاه از سلسله کارگاه های روش تحقیق میدانی، در قالب جلسات حضوری متعددی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha