زندگی میدان مسابقه است و طلاب باید در این میدان به‌دنبال رقابت معنوی باشند

خانم محمدی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان، در آئین آغاز سال تحصیلی در مدرسه تخصصی رکن‌الهدی کرمان گفت: زندگی میدان مسابقه است و طلاب باید در این میدان به‌دنبال رقابت معنوی باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / کرمان، آئین آغاز سال تحصیلی جدید در مدرسه علمیه تخصصی رکن‌الهدی در کرمان و با حضور خانم محمدی مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان برگزار شد.

خانم محمدی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان کرمان در این مراسم با اشاره به آیه ۲۱ سوره مبارکه حدید، گفت: زندگی میدان مسابقه است.

وی افزود: این آیه شریفه علاوه بر نکات بسیار مهمی که دارد، حاوی  توصیه‌هایی به مؤمنین است.

مدیر حوزه علمیه خواهران کرمان گفت: نکته اول، شروع آیه  با امر و فرمان «سابقوا الی مغفره من ربکم» است. 

وی افزود: "سبق" به معنی تقدیم است و وقتی به باب می‌رود معنا برجسته‌تر می‌شود.

خانم محمدی تصریح کرد: از آنجا که در مسابقه تقدم و تأخر مطرح است، می‌توان  این نکته لطیف روان‌شناسی را از این آیه برداشت کرد که اگر انسان‌ها در انجام کارها تنها باشند، حرکت عادی است ولی هنگام مسابقه، بحث سرعت و پیشی‌گرفتن مطرح است که اشاره به پویایی و حرکت و تکاپوداشتن است.

وی افزود: نکته دوم، اینکه این حرکت باید با چه هدفی باشد؟ اولین مقصد، «الی مغفرة من ربکم...» است که این فراز نورانی، هدف را بیان می‌کند؛ که با هم در رسیدن به مغفرت الهی که مقصد است، مسابقه بگذارید و مقصد دوم، جنت است، یعنی همان بهشت. اما چه بهشتی؟ آنچه  که در آیه آمده است، اشاره به بهشتی دارد که عرضش مانند آسمان‌ها و زمین است. اما در اینجا منظور از عرض، اندازه نیست بلکه اشاره به وسعت دارد. یعنی به وسعت آسمان‌ها  و زمین.

خانم محمدی ادامه داد: نکته سومی که می‌توان با آن اشاره کرد، اینکه چرا مغفرت مقدم شده؟ نکته ظریفی که در این تقدیم نهفته است این است که؛ تا پاک نشوی به بهشت راه پیدا نخواهی کرد. اما مهم این است که ما برای  رسیدن به  این اهداف به چه اسبابی نیاز داریم؟ که آن چیزی نیست جز اطاعت از خداوند و پرهیز از معاصی الهی.

استاد سطح عالی حوزه اظهار داشت: حال سؤال اینجاست، بهشت به این گستردگی برای  چه افرادیست؟ برای آنانکه به خدا و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله ایمان دارند. اما جان کلام در این است که این پاداش به این عظمت، به مقیاس اعمال نیست، بلکه این از فضل خداست که کریمانه به شما می‌بخشد.

وی در ادامه بیانات خود به این نکته اشاره کردند که؛ زندگی ما  سراسر میدان مسابقه است و یکی از این میادین مسابقه برای رسیدن به مغفرت و جنت و رضوان الهی، حوزه  علمیه است. حوزه علمیه که همه می‌دانید چقدر اهمیت دارد. بنابراین این یک ضرورت است که طلاب از همین روزهای اول سعی کنند در همه زمینه‌هایی که بستر موفقیت آن برایشان فراهم شده است، برنامه‌ریزی داشته و نهایت استفاده را ببرند.

خانم محمدی در پایان یادآور شد: متوجه این نکته باشیم، که این میدان علم‌آموزی، هم باید یک رقابت  معنوی  برای رسیدن به مغفرت و جنت و رضوان الهی باشد، که نباید به اهداف دنیوی ختم شود. گرچه وظیفه همه ما این است که با حضور در مجامع علمی، دانشگاه و آموزش  و پرورش و... پاسخگوی نیازهای جامعه باشیم؛ هرچند در کنار این اقدامات باید از این نکته مهم غافل نباشیم.

در ادامه سرهنگ پاسدار محمدمهدی ابوالحسنی، مدیرکل مؤسسه حماسه ثارالله و عضو هیأت امنای  مدرسه تخصصی رکن‌الهدی به بیان نکات اخلاقی و سیره عملی شهدا پرداخت.

یادآور می‌شود؛ که در پایان این مراسم، هدایایی به یادگار توسط سرکار خانم محمدی، جناب آقای ابوالحسنی و سرکار خانم حاجی‌مقصودی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی رکن‌الهدی به طلاب تقدیم شد.

زندگی میدان مسابقه است و طلاب باید در این میدان به‌دنبال رقابت معنوی باشند

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha