برگزاری جلسه دفاعیه در حوزه علمیه خواهران قم

پایان‌نامه «ولایت تکوینی ائمه اطهار علیه‌السلام از منظر قرآن کریم و پاسخ به شبهات» دفاع شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / قم مقدسه، خانم کبری خداوردی، معاون پژوهش مدرسه علمیه تخصصی حضرت آمنه سلام‌الله‌علیها قم، از برگزاری چهارمین جلسه دفاعیه پایان‌نامه سطح سه رشته کلام اسلامی با گرایش امامت، به‌صورت حضوری و با حضور طلاب، اساتید، کادر و هیئت داوران خبر داد.
این پایان‌نامه توسط زهرا بنی‌طالبی‌دهکردی و با راهنمایی حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی احمدی‌فروشانی و داوری حجت‌الاسلام‌ والمسلمین دکتر محمدتقی ربانی به رشته تحریر درآمده است.
زهرا بنی‌طالبی‌دهکردی در جلسه دفاع از پایان‌نامه خود گفت: ولایت تکوینی شأنی قطعی از شئون ائمه علیهم‌السلام است که از مقام خلافت الهی امام منشأ می‌گیرد و مهم‌ترین عوامل آن، دانش علم‌الاسماء و علم‌الکتاب و عبودیت و بندگی پروردگار عالم است. این واژه علاوه بر اینکه مضمونی نزدیک به واژگانی مانند دعا، معجزه، غلو و تفویض دارد، دارای تفاوت‌های ظریفی با آنان است که ماهیت آن را تشکیل می‌دهد. ضرورت وجود ولایت تکوینی در ائمه به ضرورت نظام اسباب و وساطت فیض ائمه علیهم‌السلام برمی‌گردد.
وی ادامه داد: مقام ولایت یا همان تصرف و سرپرستی عالم امکان با قرب الی‌الله و نزدیکی به خداوندمتعال حاصل می‌شود و مسلم است که قرب‌الهی نیز از اطاعت خداوند منشأ می‌گیرد. به‌عبارت دیگر، خدایی‌شدن و کارهای خدایی‌کردن در پرتو اطاعت از خداوند است؛ پس مسلم است که میزان درجات قرب الهی دارای شدت و ضعف است که بالاترین مرتبه آن را معصومین علیهم‌السلام دارند و هیچ شخصی به مقام ایشان در این زمینه نمی‌رسد؛ لذا مصداق بارز خلیفه‌اللهی نیز ائمه معصومین علیهم‌السلام هستند.
وی در ادامه دفاع  بیان کرد: شواهد قرآنی تصرفات اولیا و انبیای الهی بر آفاق و انفس نشان می‌دهد که خداوند متعال در تکوین عالم، جایگاه و منزلتی به مقربین خود داده است که اراده آن‌ها بر همه عالم جاری و ساری است. هر کدام از آن‌ها بسته به مرتبه قرب الهی در عالم هستی، اراده نافذ دارند و دیگر مخلوقات مأمور به تبعیت از ایشان هستند و در مقابل اراده تکوینی ایشان، اراده‌ای ندارند؛ چرا که این قدرت ناشی از قدرت و ولایت اصلی و ذاتی خداوند متعال است و اراده خداوند نیز تخلف‌ناپذیر است و این همان معنای اولیه ولایت تکوینی است. عمده شبهاتی که به این موضوع وارد شده است، ناشی از عدم تبیین صحیح از این مقام است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha