برگزاری جلسه دفاعیه در مدرسه علمیه حضرت نرجس‌خاتون شاهین‌شهر

پایان‌نامه «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان» دفاع شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران / اصفهان، خانم لیلا شاه‌رجبیان، طلبه مدرسه علمیه تخصصی حضرت نرجس شاهین‌شهر، صبح روز گذشته، شنبه، ۱۴ مهرماه، از پایان‌نامه خود با عنوان «مبانی و شاخصه های قرآن کریم در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان» با راهنمایی حجت‌الاسلام هاشم مجتهدی و با داوری حجت‌الاسلام‌ محمدعلی رستمیان، دفاع کرد.

وی در ترسیم زندگی و هویت اجتماعی جوانان اظهار داشت: هویت نوعی رابطه میان شخصیت فرد و ساختار اجتماعی است که بدون آن، تعامل معنادار و مستمر افراد با یکدیگر و با جامعه امکان‌پذیر نیست. انسان‌ها تنها یک هویت واحد ندارند، بلکه با هویت‌های متعددی خود را معرفی می‌کنند، مانند هویت اجتماعی، سازمانی و فردی. این هویت‌ها نسبی هستند و همواره در حال تغییر و بازسازی‌اند.

خانم شاه‌رجبیان گفت: از آنجایی که مهم‌ترین و تأثیرگذارترین دوران زندگی افراد، دوران جوانی است، بررسی هویتی این قشر از جامعه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با اندکی تأمل می‌توان یافت که آیات نورانی قرآن و احادیث نقل شده از ائمه اطهار نیز برای این دوران اهمیت ویژه‌ای قائل شده‌اند.

وی گفت: با توجه به اهمیت موضوع، در این نوشتار با تکیه بر روش توصیفی_تحلیلی و از طریق مطالعات کتابخانه‌ای، به بیان نقش خانواده، دین، فرهنگ و سیاست در بهبود کیفیت زندگی و هویت اجتماعی جوانان پرداخته است.

خانم شاه‌رجبیان بیان کرد: از نتایج این تحقیق اینکه اصل کرامت انسانی، استفاده از ظرفیت‌های جوانان و عدالت‌ورزی بین فرزندان و... از اصول شکل‌گیری هویت اجتماعی جوانان ازمنظر قرآن کریم بوده و محبت و همدلی در خانواده، درک توجه به همسر در زندگی، تقویت حس اعتماد به نفس و خودباوری و تکریم و تعهد و مسئولیت‌پذیری از موارد مهمی است که برای تربیت اجتماعی صحیح جوانان، در خانواده باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی در پایان یادآور شد: دین، فرهنگ و سیاست در هویت اجتماعی جوانان تأثیر به‌سزایی داشته و جوانان حق‌پذیری که ذکر و یاد خدا، توکل و توجه به حس مذهبی را سرلوحه زندگی خود قرار می‌دهند، جوانان موفقی در جامعه خواهند بود، این جوانان حس خوددوستی، خلاقیت و نوآوری، عفت و پاکدامنی را در خود پرورش داده و با بصیرت و تیزبینی، حق تعیین سرنوشت، کار و خدمت‌رسانی و مشورت با اهل فن بهترین مسیر را برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی برای خود انتخاب می‌کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha