عامل اصلی در نظام آموزش اسلام مقام رسالت است

خانم سیده‌نفیسه حسینی‌واعظ مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان، گفت: عامل و محرک اصلی در نظام آموزش اسلام مقام رسالت است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / گرگان، خانم سیده‌نفیسه حسینی‌واعظ در جلسه‌ای در جمع طلاب جدیدالورود و اساتید و سایر بانوان طلبه که در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام‌الله‌علیها گرگان برگزار شد، عامل و محرک اصلی در نظام آموزش اسلام را مقام رسالت دانست.

وی افزود: پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله نخستین شخصی است که مسلمانان برای فراگیری مسائل و موضوعات احکام اسلامی به او مراجعه می‌کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان، بیان داشت: جامعه اسلامی به ‌تدریج نیاز به تربیت عالمان دینی و مبلغانی برای نشر معارف اسلامی را در خود احساس کرد، بنابراین گام‌های نخستین تشکیل حوزه‌های علمیه در عصر حضور با گسترش اسلام در جزیرة‌العرب و با نزول آیه کریمه «نَفر» بود.

خانم حسینی‌واعظ ادامه داد: پس از عصر رسالت و در زمان حضرت علی علیه‌السلام، آموزش دین به‌طور مستقیم از زبان مبارک آن حضرت انجام می‌شد و این بیانگر نقش مهم معصوم علیهم‌السلام، در نظام آموزش دینی است؛ صحابه و تابعین هم که محصول این نظام علمی بوده‌اند، به‌عنوان مروج دین به حفظ و نشر معارف اسلامی پرداخته‌ و گاه آموخته‌های خود را در سطحی پیشرفته‌تر به صورت کتاب و جزوه در اوراقی ثبت می‌کرده‌اند.

وی اضافه کرد: امام حسین‌ علیه‌السلام، برای فهم صحیح دین و تضمین بقای اسلام به شهادت رسید و امام سجاد علیه‌اسلام، در دوره‌­ای سخت، مسئولیت نشر معارف دینی را به‌طور ویژه در قالب ادعیه به انجام رساند.

استاد حوزه اذعان داشت: در عصر غیبت، مقام تشریع، مرجعیت دینی و محوریت نظام علمی و آموزشی به غیرمعصوم واگذار شد و از همین‌جا سازمان روحانیت شکل گرفت و حوزه‌های علمی تبلور یافت.

خانم حسینی با استناد به آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه گفت: علامه طباطبایی معتقد بوده است که منظور از تفقه در دین «لیتفقهوا فی الدین» در این آیه صرفاً احکام عملی نیست بلکه فهمیدن همه معارف دینی است.
وی تصریح کرد: هدف اصلی حوزه و روحانیت، سهولت انتقال از عصر حضور به عصر غیبت بوده و علمای شیعه کوشیده‌اند آن امانت بزرگ را بواسطه مدد از حضرت ولی‌عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف و سایر ائمه معصومین علیهم‌السلام، به منزل مقصود برسانند و به این ترتیب به تقویت‌ مهم‌ترین نهاد آموزشی اسلامی پرداخته تا اینکه حوزه‌های علمیه به شکلی نوین بنیان نهاده شدند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان گلستان، در پایان ضمن تأکید یادآور شد: حوزه علمیه خواهران باید بتواند به‌عنوان یک نهاد فرهنگی در تمامی شهرها و استان‌ها از ظرفیت‌های خود برای گسترش فرهنگ انقلابی استفاده کرده و با هدایت زنان به مسیرهای منتهی به آرمان انقلاب، وظیفه خود را در این حوزه انجام دهد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha