طرح «جواهرانه» در بین طلاب خواهر اردکان تبیین شد

نشست فرهنگی طرح جواهرانه با حضور خانم مریم حاجی‌اسماعیلی مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان، در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام‌الله‌علیها در اردکان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / یزد، نشست فرهنگی با حضور خانم مریم حاجی‌اسماعیلی، مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان، مبلغین حوزه خانم‌ها اکرم خانی و افسانه فتاحی و جمعی از طلاب، در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه‌الزهرا سلام‌الله‌علیها در اردکان برگزار شد.

جامع‌ترین اثر پژوهشی 

در این نشست در ابتدا خانم خانی به‌صورت کلی به تبیین طرح "جواهرانه" پرداخت و گفت: جواهرانه، با موضوع تبیین فلسفه و تاریخ حجاب و پوشش و ترویج حجاب جامع‌ترین اثر پژوهشی در کشور است.

وی تصریح کرد: اجرای این برنامه با توجه به رویکردی نو و جذاب و تصویرسازی و همچنین با در نظرگرفتن روحیات و نیازهای جوانان و بیان سیر تاریخی پوشش و حجاب در ایران و جهان نقش به‌سزایی در تغییر نگرش و بالابردن آگاهی آن‌ها به مبحث "پوشش و عفاف " خواهد داشت.

راز مقدس بانوان ایرانی

در ادامه خانم افسانه فتاحی، طلبه و مبلغ حوزه به شرح سیر تاریخی مسأله‌ حجاب در ایران با کمک تصاویر پرداخت و گفت: پوشش سر و موی در میان زنان با درجه بالای اجتماعی، پیشینه تاریخی دارد؛ چنانکه در یونان باستان، بین‌النهرین، مصر باستان و روم باستان نیز اینگونه بوده است و در آن زمان زنان هنگام حضور در اجتماع صورت و اندامشان را تا روی پا می‌پوشاندند.

وی اظهار کرد: در بین پادشاهان، اشراف و شاهزادگان ایرانی از جمله کوروش، لباس کوتاه پسندیده نبود و شلوار از عناصر اصلی پوشاک ایرانی بود، در حالیکه در فرهنگ‌های دیگر وجود نداشت و چینی‌ها و عرب‌ها پوشیدن شلوار را از ایرانیان یاد گرفتند، از طرفی بلندی لباس‌ها به قدری بود که مانع دیدن کفش می‌شد و "چادر و شنل" از عناصر مهم پوشش زنان ساسانی بود، در ایران باستان زنان با پوشش کامل و علی‌رغم مستور بودنشان به همه امور نفوذ داشتند و زنان زیبایی‌هایشان را همچون رازی مقدس پنهان می‌کردند.

خانم فتاحی تصریح کرد: رنسانس، تفکر و شیوه زندگی بود که بر اثر فشار حاکمیت غیرعقلانی کلیسا در سال های ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلادی با شعار بازگشت به میراث فرهنگی روم و یونان باستان، در اروپا شکل گرفت و این تفکر با هدف حذف خدا و اخلاقیات از زندگی بشر توسط عده‌ای خاص شکل گرفت و در این عقیده ارزش زن به اندازه لذت بخشی او لحاظ شد.

وی ادامه داد: در قرن ۱۱ هجری با گسترش روابط سیاسی _ تجاری ایران با کشورهای اروپایی و حضور بیگانگان در دربار، سبک‌های نقاشی‌های فرنگی که پس از رنسانس به عرصه بی‌بند و باری کشیده شده بود، به کشور راه یافت و ثروتمندان، شاهان و اشراف ایرانی مهم‌ترین مشتریان و سفارش‌دهندگان آن شدند و حال همین نقاشی‌ها بیشترین نقش را در ترویج فرنگی سازی هنر ایران داشت و در زمان قاجار و سپس دوران پهلوی به اوج خود رسید و گرچه برخی از تصاویر زنان بدون پوشش کامل در دیوارنگارها و کاخ‌ها دیده می‌شد؛ اما در عمل و در بین عموم بانوان ایرانی تأثیری نداشت و همچنان زنان با پوشش و حجاب اسلامی در جامعه حضور می‌یافتند.

خانم فتاحی افزود : در دوره پهلوی ارتباط پادشاهان با کشورهایی نظیر آمریکا و انگلیس که تفکرات صهیونیسمی داشتند و برهنگی اجباری زنان را در کنار رواج فرهنگ مصرف‌گرایی و سرمایه‌داری ترغیب می‌کردند سبب ایجاد روندی برای حیازدگی در ایران شد، تا جایی که رضاخان شیوه‌هایی را برای کشف حجاب قرار داد؛ از جمله الزام استفاده از چادر برای زنان بدکاره، معرفی چادر به‌عنوان نماد عقب‌ماندگی، ضرب و شتم زنان محجبه و غیره تا جایی که روحانیون مخالف این لایحه را حبس و تبعید کرد و دستور کشتار بیش از ۲۰۰۰ نفر از معترضین در مسجد گوهرشاد را صادر کرد.

این بانوی طلبه در حوزه گفت: در زمان محمدرضا پهلوی، اگرچه پاسبانان، زنان محجبه را مورد شتم قرار نمی‌دادند، اما به‌صورت عملیاتی و با تبلیغ تعمدی، برهنگی و هرزگی را نه تنها به‌عنوان پوشش مطروحه، بلکه بدن زن را نشانه گرفته بودند و فساد خاندان پهلوی و درباریان شاه، مروجی برای فساد جامعه ایران شد که می‌توان به همجنس‌بازی تاج‌الملوک مادر شاه، هرزگی و بوالهوسی خود شاه، معشوق‌های غیرقابل شمارش اشرف پهلوی خواهر شاه، رقص کارتر با فرح همسر شاه و غیره اشاره کرد.

وی در پایان قسمت اول تبیین "سیر تاریخی پوشش در ایران" یادآور شد: با توجه به موارد گفته شده، همواره بانوان دارای پوشش بودند و حجاب مربوط به برهه‌ای از زمان نبوده و رژیم پهلوی با از بین بردن قداست پوشش و حجابی که سیر تاریخی داشت و حتا قبل از ورود به اسلام در بانوان ایرانی وجود داشت و گسترش فساد و انحطاط اخلاقی در کنار سایر خسارت‌های اقتصادی، سیاسی و غیره که به کشور وارد کردند، خود را مورد نقد و سرزنش مردم ایران قرار دادند و اعتراض عالمان دینی از جمله امام خمینی رحمت‌الله‌علیه، را به همراه داشتند.

جواهرانه؛ نگاهی نو به حجاب

خانم مریم حاجی‌اسماعیلی، مشاور امور بانوان فرمانداری اردکان، در این نشست فرهنگی، با بیان توضیحاتی پیرامون اجرایی کردن طرح "جواهرانه" گفت : دوره آموزشی "جواهرانه" به‌صورت حضوری در شهرستان اردکان در تابستان سال جاری برگزار شده است و مبلغین با مطالعه کتاب و مباحثه مداوم در ارائه مطالب در خصوص"حجاب و عفاف " و پاسخگویی به سؤالات نوجوان و جوانان، توانمند می‌شوند و حضور در مدارس متوسطه اول و دوم و برپایی نمایشگاه "جواهرانه " با استفاده از پوسترهای جذاب تهیه شده از کتاب و راوی و مبلغ توانمند، هدف اصلی طرح است؛ تا به این صورت علاوه بر افزایش آگاهی نسبت به سیر تاریخی حجاب و غیره نگرش نوجوانان و جوانان اصلاح شده و با نگاهی نو مسأله‌ حجاب و پوشش برای آن‌ها تبیین شود.

وی تصریح کرد: به‌منظور رفاه طلاب و مبلغین و با توجه به مشغله‌های زیاد آن‌ها در امر تبلیغ، دوره مجازی این طرح به زودی برگزار می‌شود و شایسته است مبلغین شرکت کرده و آموزش‌های لازم را ببینند و با حضور خود در محافل عمومی بانوان و به‌ویژه مدارس قدمی برای ارتقای حجاب و پوشش بردارند.

مشاور امور بانوان در فرمانداری اردکان در پایان یادآور شد: رسالت طلاب، تبیین معارف دینی و گسترش آن در جامعه می‌باشد که شاید بتوان گفت، حضور گروهی افراد محجبه در مکان‌هایی مانند پارک و بوستان‌ها به شکل دورهمی، خود یک تبلیغ عینی حجاب خواهد بود که نشان از استقبال علنی افراد با حجاب از شادی و تفریحی دارد که در روایات تأکید شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha