حوزه علمیه پژوهش‌های خود را به نیازهای نظام نزدیک کند

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تصریح کرد: حوزه علمیه به‌عنوان خاستگاه تولید و امتدادبخشی ارزش‌های دینی در جامعه در سه محور نظریه‌پردازی، سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری فعالیت خود را دنبال می‌کند، ولی به نظر می‌رسد بهترین و نزدیک‌ترین روش برای حکمرانی اندیشه‌های ناب معرفت دینی در نظامات اجرایی از طریق قانون‌گذاری امکان‌پذیر است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌ علی نهاوندی بیان کرد: هر چند حوزه در موضع نظریه‌پردازی، وظایف خود را از طریق مراکز تحقیقاتی و پژوهشی دنبال می‌کند ولی در این زمینه، باید پردیس‌هایی شکل بگیرد که نیازهای نظری عقبه تئوریک جامعه دینی را تأمین کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط حوزه با نظام سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری باید به‌صورت سیستماتیک باشد، افزود: نقش‌آفرینی حوزه در عرصه قانون‌گذاری اعم از نظارت و تقنین طرح‌ها و لوایح دانست که می‌تواند ایده، فکر و دغدغه‌های اندیشه‌های دینی را در قانون‌گذاری و ساحت اجرایی منعکس کند، و در نظامات اجرایی از طریق قانون‌گذاری تأثیرگذار باشد.

نهاوندی ادامه داد: مرکز تحقیقات اسلامی جایگاه و واسطه‌ای میان نظام تقنینی با حوزه‌های علمیه است که می‌تواند خلأ تقنینی و قانون‌گذاری را با نظریات فقهی و دینی رفع کند.

وی عنوان کرد: اگر بخواهیم از موضع کنشگری‌های سیاسی به کنشگری‌های استراتژیک نزدیک شویم و نخبگان حوزوی را به جایگاه اثرگذاری در نظام نزدیک کنیم، بهترین زمینه‌ها استفاده از ظرفیت مراکزی مانند مرکز تحقیقات مجلس است.

نهاوندی با اشاره به اینکه نیازهای نظام، ضرورت وجود فکری نخبگان حوزوی در این عرصه‌ها را پررنگ‌تر می‌کند، تصریح کرد: البته این حضور نخبگانی در عرصه قانون‌گذاری، نیاز به مقدماتی دارد که مهم‌ترین آن آشنایی با زبان قانون‌گذاری است و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس از طریق برگزاری دوره‌های مدرسه پارلمانی این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برای برگزاری دوره مدرسه پارلمانی ویژه نمایندگان مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم اعلام آمادگی کرد و گفت: در این دوره‌ها، طلاب و اساتید با روش‌ها و شیوه‌های قانون‌گذاری آشنا می‌شوند و اگر در آینده در جایگاه نظارت، موضع‌گیری و آسیب‌شناسی تقنینی قرار گیرند، با شناخت کافی در این حوزه‌ها وارد شوند.

نهاوندی یادآور شد: نیاز است افاضل حوزه تحقیقات و پژوهش‌های خود را به نیازهای نظام نزدیک کنند.وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه ظرفیت‌های زیادی در اختیار دارند ولی متأسفانه خیلی از مسئولان نظام از این ظرفیت‌ها، اطلاع کافی ندارند به همین دلیل برای اطلاع‌رسانی ظرفیت‌های حوزوی به یک فضای تعاملی و ارتباطات گسترده نیاز است.

حجت‌الاسلام‌ سید جلال‌الدین رضوی مهر رئیس هیئت‌رئیسه مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه با بیان اینکه مجمع طلاب متشکل از ۲۰۰ نماینده شامل ۸۰ استاد سطوح عالی حوزه و طیف گسترده‌ای از طلاب مبلغ و نخبه از سراسر کشور است، بیان کرد: این ظرفیت بزرگ که جوشیده از دل حوزه‌ مقدسه قم است، آماده هر گونه همکاری با مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است.

وی ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های هیئت‌رئیسه مجمع طلاب، خواهان انعقاد یک تفاهم‌نامه برای همکاری‌های مشترک میان مجمع طلاب و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha