حجتالاسلام حامدی استاد حوزه، در نشست علمی پژوهشی «اهمیت کتابخوانی و روش مطالعه هدفمند»، بر لزوم دانستن نحوه و روش مطالعه در هر علمی تأکید کرد و آن را یکی از اساسیترین و مهمترین گامها در سیرهای مطالعاتی و تحصیلی دانست.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / یزد، نشست علمی پژوهشی با موضوع «اهمیت کتابخوانی و روش مطالعه هدفمند» با حضور حجتالاسلام حمید حامدی، استاد حوزه، در مدرسه علمیه الزهراء سلاماللهعلیها در مهریز برگزار شد.
حجتالاسلام حامدی در ابتدای نشست به اهمیت مسأله کتابخوانی پرداخت و کتابخوانی را بهعنوان یکی از آداب طلبگی برشمرد و گفت: گاه آنچه فرد میپندارد درست است، خلاف آن مورد نظر بزرگان است و با مطالعه و مراجعه به کتابها بر فرد کشف خواهد شد.
وی در ادامه به لزوم رعایت آداب طلبگی پرداخت و گفت: برای رشد کردن و کسب توفیق در این راه لازم است طلبه آداب طلبگی را با جزئیاتی که در کتبی نظیر "آدابالطلاب" به قلم حجتالاسلام مجتهدی به رسته تحریر در آمده و امثال آن ذکر شده است، فرا گیرد و سعی کند رفتار و برخوردهایش طبق چارچوبهای دین باشد.
این استاد حوزه، در ادامه به بیان ارکان پژوهش و مطالعه هدفمند پرداخت و اظهار داشت: در مرحله اول برای شروع مطالعه باید علاقه مدنظر گرفته شود و برای ایجاد علاقه به مطالعه نیز میتوان از شیوه تفریح با کتابخوانی در موضوعی که مورد علاقه است شروع کرد؛ علاقه اولیه سبب میشود میل به خواندن در فرد ایجاد شود و انس با کتاب بهعنوان یک عادت در فرد حس شود.
وی ادامه داد: امروزه با رشد فضای مجازی و شبکههای اجتماعی متأسفانه فرهنگ کتابخوانی و علمجویی بلکه ریشههای فرهنگ و حیا نیز هدف قرار گرفته و کمرنگ شده است و فضای مجازی با ایجاد تریبون آزاد سبب شده است افراد با هر سطح از علم و فرهنگ در هر زمینهای اظهار نظر کنند و خود را در هر حیطهای متخصص بدانند.
حجتالاسلام حامدی در ادامه به رکن دوم در مطالعه هدفمند پرداخت و گفت: دومین گام انتخاب موضوع است، انتخاب موضوع مبتنی بر علاقه که قابلیت تکمیل و پرداختن در حد مسأله و تحقیق داشته باشد فرد را به سمت طرح سؤال و چالش جدید در آن موضوع سوق میدهد. این سرآغاز حرکت در یک سیر مطالعاتی خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه لازم است فرد به مسائل با طرح سؤال برخورد کند و با ایجاد شک، ذهن را به تکاپو در حل مسأله وا دارد بیان کرد: بزرگانی مانند شهید مطهری شک را بهعنوان بهترین معبر معرفی میکند، در واقع شک وقتی میتواند سبب رشد شود که مانند گذرگاه و معبر باشد و با ایجاد حرکت فرد را به رشد برساند و توجه به این نکته نیز ضروری است که توقف در شک خود مانع است و باعث درجا زدن میشود.
حجتالاسلام حامدی در پایان روش مطالعه صحیح در هر علم را، رکن سوم در مطالعه روشمند معرفی کرد و یادآور شد: تا زمانی که هر شاخهای از علم را با هر موضوعی با یک روش مطالعه کنیم، در مطالعه موفق نخواهیم بود و لزوم دانستن نحوه و روش مطالعه در هر علمی یکی از اساسیترین و مهمترین گامها در سیرهای مطالعاتی و حتا تحصیلی است.
انتهای پیام/
نظر شما