مرجع تقلید شیعیان با تاکید بر اینکه حوزه باید به عرصههای جدید از جمله بورس و هوش مصنوعی ورود کند، گفت: من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چندبرابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه، این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، آیتالله نوری همدانی امروز در جلسهای که با عدهای از فضلای حوزه برگزار شد با اشاره به وضعیت حوزه علمیه اظهار کرد: امروز فضای حوزه متفاوت است، تفکرات و سلایق مختلفی هم در آن حاکم است و در بعضی جاها قدرت تحمل افراد نیز کم شده، باید قدرت تحمل مخالف بالا رود، باید شأن و جایگاه حوزه به سمت استدلال برود متأسفانه گاهی انسان میبیند یا میشنود که افراد خیلی زود قضاوت میکنند و عدهای هم سریع تخریب میکنند و برچسبهایی هم میزنند و فرقی هم نمیکند اگر در موضوعات سیاسی اختلافنظر داشته باشند میگویند ضد فلان شده و یا تندرو است، اگر اختلاف علمی داشته باشند میگویند سواد ندارد، توقع از حوزه این است که کار باارزش را ارج بگذارند و انصاف را در نوشتار یا گفتار رعایت کنند. وی با تأکید بر حفظ دستاوردهای علمی علمای گذاشته افزود: بنده معتقدم باید فقه سنتی ما، فقه جواهری ما و تراث گذشتگان حفظ شود و میتوانم بگویم بر همان اساس اما با نگاه نو میتوانیم اثرگذار باشیم اخیراً در بعضی از مقالات میخوانیم که دوران گذر است و دیگر فقه سنتی پاسخگو نیست به نظرم این حرف نباید درست باشد. این مرجع تقلید در ادامه تصریح کرد: البته در مسائل روز باید از مشاوران متخصص در آن حوزه استفاده کرد، خصوصاً در این زمان که بحث روز، ارز دیجیتال و عناوین مانند رمزارزها مطرح است، یا موضوع هوش مصنوعی که دنیای جدیدی را باز خواهد کرد، یا موضوع بورس که حوزه باید ورود پیدا کند و از مشاوران که در این امر متخصص هستند استفاده کنند.
آیت الله نوری همدانی با مهم توصیف کردند آموزش علوم جدید در حوزه ادامه داد: در اوایل دهه ۳۰ مرحوم آیت الله بروجردی یک روز بعد درس گفت: بیاید منزل. بنده خدمت شان رسیدم ایشان گفت: یکی از محترمین تهران از من خواستند که در زمان تعطیلی حوزه عدهای از شاگردان خود را بفرستید تهران تا بعضی از علوم روز را بیاموزند عرض کردم چه علومی فرمودند: مثل نجوم، ریاضیات، فیزیک و شیمی و زبان انگلیسی، در دورهای که ما بودیم حدود ۱۰ نفر انتخاب شدیم دو سال تابستان رفتیم هر روز هفته به غیر جمعه درس داشتیم و اساتید مهمی می آمدند و به ما این چند درس را میگفتند شاید آن روز کسی این ضرورت را نمیدانست لذا عدهای نیامدند، عدهای هم تا نیمه رها کردند ولی بعدها معلوم شد چقدر مؤثر است.وی افزود: بعنوان مثال در بحث ارث چقدر دانستن ریاضیات در فهم مطلب مؤثر است و یا در موضوع رویت هلال در اول ماه بحث نجوم و محاسبه طول و عرض بلاد اثرگذار است. بنده چند سالی به اروپا رفت و آمد داشتم آنجا متوجه شدم دانستن زبان چقدر می تواند کمک کند، بنظر بنده حوزهای زنده است که ۵۰ سال و ۱۰۰ سال آینده را ببیند.
وی پاسخگویی به شبهات را یکی از وظایف مهم حوزه دانست و بیان کرد: حوزه باید پاسخگو شبهات در سطوح مختلف باشد حالا گاهی این شبهه از خود حوزه باشد یا بیرون حوزه انسان باید آماده پاسخگویی باشد مدتی پیش از یکی از آقایان اهل علم که در سطح بالایی هم هست و من با آثار و کار او آشنایی دارم مسائلی مطرح شد دیدم جناب آقای فاضل آقازاده محترم مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی (رحمت الله علیه) یک جواب متین و خوب و محترمانه و انصافاً عالمانه داد یا همین مناظره جناب آقای علیدوست که اصل این کار چقدر قابل تحسین است که حوزه چنین آمادگی داشته باشد ما باید افرادی تربیت کنیم که در فن مناظره ورود پیدا کنند و الحمدلله در حوزه داریم این چنین افرادی را، خدا رحمت کند مرحوم آیتاللّه مصباح یزدی را انصافاً در این موضوع با آن دانش بالا ممتاز بود اصلاً کار اهلبیت (علیهم السلام) هم یکی تربیت افرادی برای مناظره بوده است.
این مرجع تقلید در ادامه عنوان کرد: خلاصه امروز حوزه وظایف سنگینی دارد و این را عرض کنم تا انسان فقیه نباشد در این مسائلی که عرض کردم نمیتواند اثرگذار باشد، فقیه هم درستشدنی و ساختنی نیست که با تبلیغات اینوآن درست شود. یادم نمیرود اواخر عمر بزرگوار ما آیتالله آقای سلطانی طباطبایی بود، بحث مرجعیت مطرح شد به گمانم بعد فوت مرحوم آیتالله اراکی بود ایشان یک روز صبح زود آمدند منزل ما، بنده خیلی از لطف ایشان شرمنده شدم چون استاد ما بود و خود بنده مقید بودم خدمت ایشان برسم؛ خوب ایشان یک شخص فقیه پرور بود و خیلی از آقایان بزرگوار به درس ایشان میآمدند. در آن گرماگرم تعیین مرجعیت ایشان به من فرمودند: «فلانی این منصب متعلق به امامزمان (عج) است و تنها منصبی که نمیشود کاری کرد همین است، شاید چند صباحی بشود ولی معلوم نیست آخر کار چه میشود، در طول تاریخ بعضیها کسی را نداشتند و خودشان هم به دنبالش نرفتند ولی مرجعیت به سراغ ایشان آمد.
وی گفت: باید توجه داشت فقاهت اول اخلاص میخواهد. فقیه مهم؛ درسش، تألیفاتش و تربیت شاگردانش معرِّف او هستند این فقیه برای رسیدن به این مقام استاد میخواهد، پشتکار میخواهد، مطلب میخواهد نه اینکه جوری برنامهریزی کنیم کتب فنی و اصلی را حذف کنیم آن هم بدون جایگزین مناسب و بعد هم امتیاز قائل شویم بله اصلاح خوب است اما با جایگزین بهتر و یا در انتخاب استاد از طرق مختلف دخالت کنیم اینجور حوزه فقیه پرور نخواهد شد من بارها گفتم بعد انقلاب اسلامی انتظار از حوزه چندبرابر شده عدهای هم خوششان بیاید یا نه این انقلاب توسط یک فقیه و فیلسوف ممتاز بوقوع پیوست و در رأس نظام هم فقیه است پس بدانیم که یکی از طرفها حوزه است، عدهای هم میخواهند اینگونه القا کنند که یک فقیه سیاسی نمیتواند در فقه موفق و یا اثرگذار باشد و میخواهند از این طریق علما را منزوی کنند این هم حرف غلطی است اتفاقاً فقهای بزرگ ما یک سیاستمدار کامل بودند اما روش همان روش برگرفته از سیره اهلبیت (علیهمالسلام) است، هر کدام به طریقی به مقتضی شرایطی که در آن واقع شدهاند باتدبیر و نگرش خود به این مسئله مهم پرداختند؛ امام راحل یکجور، مرحوم آقای خویی که یک فقیه ممتاز بود یکجور، مرحوم صدر یکجور، مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری یکجور و در واقع بعد از تذکرات و عدم تأثیر از طرف حکومت، حوزه را حفظ کرد که خروجی آن امام شد که هر کدام یکجور وارد این میدان شدند، امروز آقای سیستانی در عراق چقدر با آن متانت بهعنوان یک فقیه اثرگذار است لذا فقهات باسیاست منافات ندارد منتهی تشخیص در مصادیق متفاوت است.
نظر شما