آقای محمدباقر خراسانی، مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی، پیرامون علامه طباطبایی گفت: هنگامی که از علامه سؤال پرسیده میشد جواب میدادند و اهل جدل برای اثبات برتری خود نبودند و این یعنی کنترل زبان؛ پس راز موفقیت، کنترل زبان است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / یزد، نشست مجازی پژوهشی با موضوع "علامه طباطبایی(ره) الگویی برای موفقیت" با حضور آقای محمدباقر خراسانی توسط مدرسه علمیه تخصصی امام حسین علیهالسلام سطح چهار یزد با همکاری مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد.
خراسانی در ابتدای نشست گفت: علامه طباطبایی در سال۱۲۸۱ ه.ش در تبریز به دنیا آمدند و بعد از ۷۹ سال در ۲۴ آبان ۱۳۶۰ در شهر قم از دنیا رفتند و در حرم مطهر حضرت معصومه سلاماللهعلیها دفن شدند و زندگی ۷۹ ساله وی را می توان به چهار دوره تقسیم کرد که هر کدام ابعاد مختلفی برای الگو گیری دارد.
وی دوره اول زندگی علامه طباطبایی (ره) را دوران کودکی و نوجوانی علامه در تبریز دانست بیان داشت: علامه در ۹ سالگی والدین خود را از دست میدهند و با برادر خود تحت قیومیت یکی از اقوام قرار میگیرند، شرایط یتیمی ایشان سخت بود و در دوران نوجوانی وارد حوزه علمیه شدند؛ اما تا سه چهار سال میل و رغبت و علاقه به درس خواندن نداشتند؛ ولی با این حال دست از تلاش برنداشتند و در این مسیر توکل و توسل را هم جدی گرفتند و تمام تلاش خود را فقط بر روی درس گذاشته و بقیه فعالیت و کارهای فردی و اجتماعی را کنار گذاشتند و بعد از چهار سال تحول عظیمی در ایشان به وجود آمد و باعث پیشرفت چشمگیرشان شد؛ پس جنبه مهم شخصیتی علامه در دوره اول به عنوان الگو؛ تلاش بیوفقه برای رسیدن به موفقیت و ناامید نشدن است.
خراسانی دوره دوم زندگی علامه طباطبایی (ره) را تلمذ از محضر مرحوم قاضی (ره) در جوار حرم حضرت علی (علیه السلام) دانست و گفت: مرحوم قاضی (ره) سه توصیه مهم؛ اخلاصت را بیشتر کن، برای خدا درس بخوان، زبانت را کنترل کن، به ایشان کردند که علامه طباطبایی تا پایان عمر به آن عمل کرد؛ پس اگر از ایشان چیزی پرسیده میشد جواب میدادند و تا سوالی از ایشان پرسیده نمی شد، سخن نمیگفتند؛ اهل جدل برای اثبات برتری خود نبودند و این یعنی کنترل زبان؛ پس راز موفقیت، کنترل زبان است.
وی بازگشت علامه طباطبایی به روستایی در تبریز را شروع مرحله سوم زندگی ایشان دانست و تصریح کرد: علامه طباطبایی (ره) در این دوره برای امرار معاش خود دست به کار کشاورزی زدند؛ ولی با این حال کار های علمی خود را هم رها نکردند و به طور جدی متمرکز بر کار کشاورزی شدند و ۲۴ سیستم آبیاری را طراحی کردند که هر درخت به اندازه نیازش آب مصرف کند؛ اینکه ایشان یک شخصیت تک بعدی نبودند و جامعیتی از کارها را انجام دادند، پس الگو هستند و ایشان علاوه بر فعالیت اقتصادی، تحصیل و تدریس و تالیف و فعالیت اجتماعی، حل اختلافات مردمی را نیز بر عهده داشتند و در متن زندگی مردم بودند و به حل مسائل آنها اقدام میکردند.
انتهای پیام/
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی مقطع چهارم از زندگی علامه را از سال ۱۳۲۴ که وارد قم شدند و تا سال ۱۳۶۰ ، دانست و گفت: ایشان از منزلی وسیع و با امکانات و رفاه بیشتر وارد قم شده و در منزلی ۲۰ متری ساکن شدند؛ ولی ناامید نبودند و با وجود فشارهای اقتصادی درس و تحصیل را رها نکردند و از مجتهدین سرآمد زمان خود بودند و شخصیتی بودند که نیازهای روز جامعه را تشخیص داده و با توجه به آنها حرکت میکردند و در واقع زمان شناس بودند و این یکی دیگر از جنبه های الگویی شخصیتی ایشان است.
وی در ادامه گفت: یکی از خصوصیات شخصیتی علامه طباطبایی (ره) این است که عافیت طلب و دنبال شهرت و محبوبیت نبودند و جایی که لازم دانستند وارد بحث فلسفه و عرفان شده و معتقد بودند که بحث تفسیر و فلسفه باید وارد حوزه های علمیه شود و این دیدگاه باعث تالیف تفسیر گرانقدر المیزان شد که به مدت 20 سال طول کشید.
خراسانی افزود: از دیگر کارهای ایشان در مقطع چهارم زندگی، ورود فلسفه به حوزه ها بود در حالیکه فضای خیلی سختی در آن زمان حاکم بود و فلسفیون را تحت فشار قرار میدادند؛ ولی علامه این ناملایمات را در باب فلسفه مد نظر نگرفتند و این دانش را بر اساس مبانی اسلامی با کتاب اسفار خود شروع کردند و بعد از آن کتاب بدایه و نهایه را نوشتند.
وی یکی دیگر از ویژگیهای علامه را آگاه به زبان روز بودن دانست و گفت: ایشان فقط به فضای سنتی فلسفه اکتفا نکردند و با اساتید دانشگاه بحث میکردند و به مباحث فلسفه غرب هم آشنا بودند و حدود ۱۴ مقاله هم تالیف کردند.
مدیر اجرایی مجمع عالی حکمت اسلامی در پایان بیان داشت: خصوصیات دیگر ایشان، مبلغ دینی موفق بودن است؛ وقتی درس و جلسه فلسفه را در تهران شروع کردند، بیشتر اساتید دانشگاه و افرادی که خیلی با مبانی اسلامی هم خوانی نداشتند هم به بحث ایشان می آمدند و این به خاطر قدرت جذب قوی ایشان بود و علامه با بیان و رفتار و گفتار خود اول آنها را جذب و بعد مبانی اسلامی را بیان میکردند و ایشان به عنوان یک مبلغ دینی موفق، الگویی مناسب است.
نظر شما