خانم حلیمه خرمنسب، استاد سطوح عالی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها، گفت: کرسی آزاداندیشی با عنوان پوشش طلبگی برگزار و آیه 31 سوره نور «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» تبیین شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه علمیه خواهران / هرمزگان، خانم حلیمه خرمنسب، استاد سطوح عالی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها، در جمع شرکتکنندگان کرسی آزاداندیشی(اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلاماللهعلیها در بندرعباس)، بیان داشت: بحث پوشش، یک بحث کاملا فقهی و علمی است؛ برای کار تحقیقاتی، ابتدا مفهومشناسی انجام می شود، با توجه به آیه 31 سوره نور «وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا» در این عبارت کوتاه دو مفهوم «لَا یُبْدِینَ» و «زِینَتَهُنَّ» را باید تبیین کرد.
خانم خرمنسب اذعان داشت: فعل«لَا یُبْدِینَ»، از باب افعال است؛ یعنی آشکارش کرد و در مقابل این کلمه اخفا وجود دارد، در این آیه، زینت را به صورت بالفعل و طبیعی آن پوشیده میداند و شما آنچه را که پوشیده است، آشکار نکنید و «زِینَتَهُنَّ» به معنای؛ هر چیزی که آن را تزئین کنید که جمال و زیبایی اش اضافه شود یا آنچه را که آن را نیکو کنید و این یک کلمه جامع است برای هر آنچه که انسان بخواهد آن را زینت کند.
وی بیان داشت: برای زینت اقسامی همچون زینت حقیقی یعنی در هر حال در دنیا و آخرت برای شما زینت است و زینت غیر حقیقی یعنی در هر حال برای شما زینت نیست، زینت نفسی که به نفس انسان بر میگردد و زینت بدنی که به بدن انسان بر میگردد، زینت ذاتی تکوینی مثل؛ جمادات یا زینت عارضی، مثل انگشتر که بر دست عارض شده است، برشمردند.
استاد سطوح عالی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلاماللهعلیها افزود: زینت ظاهری، همان وجه و کفین زنان است که تزئین میشود، زینت باطنی، آنچه زینت است ولی ما آن را میپوشانیم، مثل گوش، گوشواره، بعضی از زینتها مثل انگشتر بر روی بدن قرار میگیرند، ولی بعضی از زینتها مثل اصلاح صورت و ابرو، در اثر رفع چیزی از بدن ایجاد میشود.
وی در ادامه اضافه کرد: بدن زن و اصل آن به طور کلی زینت است و به گونهای خلق شده که جذاب است؛ بنابراین با توجه به اقسام زینت در خصوص این که منظور از زینت در این آیه کدام قسم است، اختلاف نظر وجود دارد، بعضی از علماء منظور از این زینت را موضع زینت و برخی دیگر خود زینت، میدانند.
خانم خرمنسب بیان کرد: شیخ طوسی در کتاب تفسیر تبیان، آورده است، خود زینت، نه موضع آن را زینت است و آن را بر دو قسم زینت ظاهری که شامل لباس، سرمه، انگشتر و خضاب در کف دست و خود وجه است و زینت پوشیده و پنهان، شامل؛ دستبند که در زیر ساق دست قرار میگیرد، است، شیخ طبرسی نیز در کتاب تفسیر مجمعالبیان مراد از زینت که نباید آن را آشکار کند را خود نفس زینت میداند.
وی در پایان یادآور شد: «لا» که بر سر فعل «یُبْدِینَ» آمده، دلالت بر حرمت میکند بنابراین بر زنان حرام است زینتهای خود را آشکار کنند، حکم برداشت شده از این آیه حکم شرعی مولوی است؛ زیرا ملاک مراحل حکم، دارای مصلحت است و پشتوانه دارد و حکم ارشادی نیست که از باب تأکید آمده باشد و همچنین این حکم دارای اطلاق است چه شهوت در آن نگاه باشد، چه نباشد، چه این ساق دست ما زینت داشته باشد چه نداشته باشد باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.
انتهای پیام/
نظر شما