
برگزاری نشست اخلاق هفتگی با موضوع تدبر در سوره کوثر در مؤسسه آموزش عالی ریحانةالنبی در اراک برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / مرکزی، جلسه اخلاق هفتگی همراه با تدبر در سوره کوثر، توسط خانم خانآبادی، از اساتید تدبر در قرآن، در مؤسسه آموزش عالی ریحانةالنبی در اراک برگزار شد.
خانم خانآبادی اظهار داشت: کلمه«کوثر» از«کثرت» گرفته شده و به معنای خیر کثیر و فراوان است. و روشن است که این معنا میتواند مصادیق متعدّدی همچون وحی، نبوّت، قرآن، مقام شفاعت، علم کثیر و اخلاق نیکو داشته باشد، ولی آیه آخر سوره، میتواند شاهدی بر این باشد که مراد از کوثر، نسل مبارک پیامبر اکرم است. زیرا دشمنِ کینهتوز با جسارت به پیامبر، او را ابتر مینامید و خداوند در دفاع از پیامبرش فرمود: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» دشمن تو، خود ابتر است.
وی گفت: اگر مراد از کوثر، نسل نباشد، برای ارتباط آیه اول و سوم سوره، توجیه و معنایی دل پسند نخواهیم داشت.
استاد تدبر در قرآنکریم افزود: کلمه «ابتر» در اصل به حیوان دم بریده و در اصطلاح به شخصی گفته میشود که نسلی از او به یادگار باقی نمانده باشد. از آنجا که فرزندان پسر پیامبر در کودکی از دنیا رفتند، دشمنان میگفتند: او دیگر عقبه و نسلی ندارد و ابتر است. زیرا در فرهنگ جاهلیّت دختر لایق آن نبود که نام پدر را زنده نگه دارد. بنابراین جمله «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» دلیل آن است که مراد از کوثر، نسل کثیر پیامبر است که بدون شک از طریق حضرت زهرا علیهاالسلام میباشد.
وی گفت: این نسل پر برکت از طریق حضرت خدیجه نصیب پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله شد. حضرت خدیجه مال کثیر داد و کوثر گرفت. ما نیز تا از کثیر نگذریم به کوثر نمیرسیم.
خانم خانآبادی خاطر نشان ساخت: فخررازی در تفسیر کبیر میگوید: چه نسلی با برکتتر از نسل حضرت فاطمه که مثل حضرت باقر و حضرت صادق و حضرت رضا از آن برخاسته است و با آنکه تعداد بسیاری از آنان را در طول تاریخ، به خصوص در زمان حکومت بنیامیّه و بنی عبّاس شهید کردند، امّا باز هم امروز فرزندان او در اکثر کشورهای اسلامی گستردهاند.
وی در ادامه اضافه کرد: در زمانی که خبر تولّد دختر سبب اندوه پدر میشد، به گونهای که صورتش از غصه سیاه گشته و به فکر فرو میرفت که از میان مردم فرار کند یا دخترش را زنده به گور کند، در این زمان قرآن به دختر لقب کوثر میدهد تا فرهنگ جاهلی را به فرهنگ الهی و انسانی تبدیل کند.
استاد تدبر در قرآنکریم افزود: بر اساس روایات، نام یکی از نهرها و حوضهای بهشتی، کوثر است و مؤمنان از آن سیراب میشوند. چنانکه در روایت متواتر ثقلین نیز پیامبر فرمود: «انهما لن یفترقا حتی یردا علی الحوض»کتاب و عترت از یکدیگر جدا نمیشوند تا آنکه در قیامت، در کنار حوض به من ملحق شوند.
وی بیان کرد: کوثر الهی، به جنسیّت بستگی ندارد؛ فاطمه، دختر بود امّا کوثر شد. به تعداد کثیر بستگی ندارد؛ فاطمه، یک نفر بود امّا کوثر شد. آری خداوند میتواند کم را کوثر و زیاد را محو کند.
خانم خانآبادی ابراز داشت: خداوند از اولیای خود دفاع میکند. به شخصی که پیامبر را بیعَقَبه میشمرد، پاسخ قولی و عملی میدهد. وجود فاطمه پاسخ عملی و جمله «هُوَ الْأَبْتَرُ» پاسخ قولی است. به آن حضرت ابتر گفتند، خداوند فرمود: «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ»، پاسخ شخصی که به اشرف مخلوقات ابتر بگوید، آن است که خداوند به او کوثری عطا کند که چشم همه خیره و عقل همه مبهوت شود.
وی در پایان یادآور شد: خداوند مصداقی برای کوثر در آیه نیاورد تا همچنان مبهم بماند تا شاید اشاره به این باشد که عمق برکت کوثر عطا شده حتّا برای خود پیامبر اکرم در هالهای از ابهام است.
انتهای پیام/
نظر شما