سلسله نشستهای تخصصی مباحث مهدویت ویژه طلاب و دانشآموختگان در مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلاماللهعلیها در سمنان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران / سمنان، خانم اعظم بیگمموسویفرد، معاون فرهنگی_تهذیبی مدرسه علمیه تخصصی فاطمهالزهرا سلاماللهعلیها در سمنان، از برگزاری سی و چهارمین جلسه از سلسله نشستهای تخصصی مهدویت؛ به صورت مجازی و آنلاین و با حضور حجتالاسلام محمدمهدی لطفی؛ در این مدرسه علمیه خبر داد و گفت: این جلسات بیش از یک سال است که با همت استاد محمدمهدی لطفی و پیگیری معاونت فرهنگی مدرسه علمیه تخصصی فاطمهالزهرا سلاماللهعلیها در سمنان پیرامون موضوعات مختلفی در رابطه با مباحث مهدویت در حال برگزاری است.
در این جلسه، حجتالاسلام محمدمهدی لطفی در ابتدا با بیان اینکه نوشتن عریضه به منظور درخواست و حاجت گرفتن است که مخاطب آن میتواند خداوند یا یکی از معصومین علیهمالسلام باشند، گفت: این نوشتهها را معمولاً در کنار مزار معصومان یا آب روان یا چاه میاندازند که مضمون این کار نوعی دعا و توسل دانسته شده است.
وی با اشاره به چاه عریضه در مسجد مقدس جمکران افزود: چاه عریضه در جمکران، چاهی است که در جنوب ساختمان اصلی مسجد جمکران و حدوداً پشت دیوار محراب مسجد قرار گرفته است که برخی نیز به اشتباه این چاه را چاه امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف مینامند.
حجتالاسلام لطفی افزود: تاریخچه مشخصی از چاه جمکران وجود ندارد. در گذشته چاهی در مسجد وجود داشت که مردم خاک آن را برای تبرک بر میداشتند که در سال ۱۳۱۰ شمسی آیتالله میرزامحمد فیض، این چاه را به دلایل اینکه نزد مردم قداست بیمورد پیدا کرده بود پر کرد. درباره چاه عریضه مسجد جمکران سندی وجود ندارد که نشان دهد که به امر امام زمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف حفر شده باشد.
وی با بیان اینکه تولیت مسجد جمکران یا هیچ یک از مراجع دینی برای این چاه قداستی قائل نیستند و در بنرهای اطراف چاه نیز به صراحت، مقدس نبودن چاه بیان شده است، بیان کرد: عریضهنویسی بحثی است که در سایر ادیان سابقه ادیانی دارد، به شکلهای دیگر وجود دارد و دیده میشود. مثلاً عریضهنویسی در دیوار ندبه در بین یهود، در مسیحیت هم در و دیوار خانه حضرت مریم(ع) چنین شکلی دارد، در اسلام هم به بحث عریضهنویسی در روایت اشاره شده است.
وی با بیان اینکه در جهان امروز بحث اسلامستیزی و اسلامهراسی وجود دارد و دشمنان نسبت به اسلام و ترویج آن خیلی حساسیت به خرج میدهند و شبهه ایجاد میکنند که یک نمونه آن در بحث عریضهنویسی است، تصریح کرد: دیوار ندبه در یهودیت، مصداق عریضهنویسی است ولی شبههای بر آن وارد نمیشود؛ یا عملی شبیه قمهزنی در مسحیت خیلی شدیدتر میباشد ولی تمام توجه آنها به قمهزنی در بین شیعیان است، یا در هندوها و بوداییها خیلی کارهای عجیب و غریب انجام میگیرد ولی هیچ توجهی بر این مسائل نیست.
یادآور میشود؛ استاد لطفی، در پایان این جلسه با بیان چند شبهه در مورد عریضهنویسی و چاه جمکران و پاسخ پیرامون آنها، جلسه را به پایان رساند.
انتهای پیام/
نظر شما