رئیس امور نخبگان و استعدادهای برتر کشور گفت: فهم، نشر و اقامه دین سه مأموریت اصلی طلاب است که باید با دانش، زمان شناسی، انسان شناسی و مهارت همراه باشد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، حجت الاسلام والمسلمین عماد، رئیس امور نخبگان و استعدادهای برتر کشور در جمع اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها بندرعباس بیان کرد: اگر همه طلاب جایگاه و مسئولیت خود را بدانند و با توکل و توسل کار خود را پیش برند بیش از نصف راه را رفته و خیلی از گره ها باز خواهد شد.
وی با اشاره به آیه«وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا» اذعان کرد: خداوند در این آیه وعده داده اگر کسی در راه ما، برای رضای حضرت حق و انجام تکالیف، کوشش کند نه یک راه، راه هایی را برای او باز و مسیر را برای او هموار می کنیم و این خیلی مهم است که راه ها هموار می شود.
حجتالاسلام عماد، نشر دین را مأموریت طلاب دانست و اظهار داشت: طلاب، باید دین و احکام خدا و هنجارهای مورد رضایت خدا را به بهترین شکل به استانداردترین مسیر پیدا و به آن آشنایی پیدا کنند، همچنین شناخت روشمند، استاندارد و روزآمد از دین که پاسخ گوی انسان و جامعه معاصر ما باشد که این کار را سه معاونت آموزش، پژوهش و تهذیب بر عهده دارند تا طلاب را به این شکل تربیت کنند.
وی افزود: طلاب باید دین را خوب و دقیق، عاقلانه، عالمانه و برای زمان و زمانه خودشان بفهمند تا بتوانند آن را نشر دهند.
حجتالاسلام عماد، زمان شناسی را از مهمترین شاخصه های تبلیغ دانست و گفت: کتبی مثل تبیان طوسی و المیزان طباطبایی به تنهایی پاسخگوی ما در جامعه امروز نیست، بلکه امروز، طلاب باید نسلی از امتداد طوسی و طباطبایی آن هم به زبان زمانه برای جهان بزرگ تر از شهر بندرعباس خودشان را آماده کنند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام«العالِمُ بِزَمانِهِ لا تَهجُمُ عَلَیهِ اللَّوابِس» خاطرنشان کرد: کسی که عالم به زمانش باشد پیچیدگی ها و امور دشوار او را دور نمیزنند، دچار مشکل نمی کنند و اگر غیر از این باشد پیچیدگی ها به او هجوم می آورند و او را تحت تاثیر خود قرار می دهند.
مدیر امور نخبگان و استعدادهای برتر، هوش هیجانی را مهمترین نوع هوش دانست و تصریح کرد: از بین انواع هوشی که برای کار طلاب، کار علوم انسانی، کار علوم دینی و اجتماعی وجود دارد، مهمتر از استعداد و ذهن و حافظه، هوش هیجانی است، هوش هیجانی یعنی اینکه طلبه بتواند در یک لحظه ای که خیلی از انسان ها دچار هیجان می شوند، قدرت تصمیم گیری عاقلانه مبتنی بر دانش و آگاهی نسبت به مسئله، محیط و مشکل داشته باشد.
وی نشر خوب و منطقی و قابل قبول و مطابق با ذائقه جامعه را از دیگر وظایف طلاب دانست و بیان داشت: نشر دین، وظیفه طلاب است، سایر افراد اعم از پزشک، آموزگار، مهندس و... نیز در حد خود باید معارف دین را نشر دهند، اما نشر به هنگام دین، کار اصلی و اساسی طلاب است.
حجتالاسلام عماد، اقامه و احیای شعائر و آموزه های دینی را از سومین وظایف طلاب دانست و اظهار داشت: در این مسیر، ممکن است با مشکلاتی مواجه شویم، نسبت به مسائل مختلف در جامعه از ما انتقاد شود، اما باید توجه داشت، زمانی که اشخاص در این گونه مسائل به ما مراجعه می کنند و سراغ شخص دیگری نمی روند، مشخص می شود که این وظیفه ما طلاب است؛ چرا که اولاً ما را مسئول می دانند، ثانیاً مطالبه خود را از ما می کنند، نشانه احترام آنان به ما است، ثالثاً امید دارند طلاب برای آنان کاری میکنند.
وی افزود: اگر شخصی در این مسیر با ما سرد برخورد می کند، باطن او دلسوزانه است؛ چرا که ما را توانای این کار می داند و الا به شخص دیگری در این مسائل رجوع می کرد، بنابراین راه درستی را انتخاب کرده ایم، اما موفقیت در این راه درست در سه مورد خلاصه شده، خوب یاد بگیریم، خوب نشر بدیم و خوب اجرا کنیم.
حجتالاسلام عماد، رفاقت را شرط خوب اجرا کردن دین در جامعه دانست و بیان کرد: روحانیت، نباید رفاقت خود را محدود به دینداران کند و با تمام کسانی که از نظر دینداری خیلی محکم و استوار نیستند، فاصله بگیرد و آن ها را مخالف خود بداند؛ چرا که اگر این گونه باشد، راه را اشتباه رفتهاند.
وی ادامه داد: تحولی که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) ایجاد کرد به این دلیل بود که هیچ شخصی را خارج از دایره مأموریت ارتباط و تعامل خود نمیدید، تمام افراد جامعه، فرزندان محبتی و معنویتی هستند که یک پیوند با فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، علی(علیه السلام) و حسنین دارند، حال، یکی موفقتر است و یکی ضعف دارد.
مدیر امور نخبگان و استعدادهای برتر بیان داشت: جامعه هدف ما همین افراد هستند، اعتراض یا به حق است یا ناحق، اگر حق باشد، ضعف ما را نشان می دهد، اگر اشکال ناوارد است، باز ضعف ما است؛ چرا که ما قدرت تبیین و مهلت لازم برای گفت و گو و دانش لازم برای اقناع او نداشتیم، مسئله جهاد تبیین است که رهبری(مدظله العالی) مدتها است، بر آن تاکید دارند و طلاب باید جهاد تبیین داشته باشند نه فقط جهاد توجیه.
وی گفت: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با همه فاطمه بودن خود، از مهاجرین و انصار سخن سرد می شنید و صبوری می کرد، بنابراین در راه دین باید صبوری به خرج داد، هر چه در راه دین جلو بروید، خداوند هم به شما استعداد خواهد داد و باید از این استعداد به درستی استفاده کرد.
حجتالاسلام عماد ضمن توصیه به طلاب و نخبگان بیان کرد: ویژگی شاخص قرآن و ائمه(علیهم السلام) این است که قلب های مؤمنانه را هدایت می کنند، ظاهرشان هرگونه باشد، هر شخصی را دیدید قلبش مؤمنانه است با او ارتباط بگیرید، او نیز با شما ارتباط برقرار می کند و هدایت میشود.
وی داشتن مهارت را امری ضروری دانست و خاطرنشان کرد: مهارت خیلی مهم است، دانش با مهارت فرق دارد در کنار دانش باید مهارت باشد، مهارت تدریس، پژوهش و تبلیغ از جمله مهارتهای مهم است.
مدیر امور نخبگان و استعدادهای برتر مهارت تبلیغ را از دیگر مهارتها مهمتر دانست و اظهار داشت: مهارت تبلیغ، بسیار مهم است اگر پیامبر(صلی الله علیه و آله)، قرآن را تبلیغ نمیکرد اسلام جایی دیگر بود، پژوهش و تدریس امر مهمی است اما کافی نیست، صحبت کردن با مردم مهمتر از اینها است.
وی ادامه داد: دانش، علم، فرهنگ و تحولات را انسان های توانای دانشمند انجام می دهند، اما در نظام معرفتی دین عالم بودن و ماهر بودن به تنهایی کارساز نیست، بلکه اخللاص، دغدغه، انگیزه، مسئولیتپذیری نیز باید در کنار آن باشد تا کار پیش رود.
حجتالاسلام عماد در پایان، خطاب به اساتید، کادر و طلاب بیان داشت: کاری بکنید که نسل بعد از شما نگویند شما چه کار کردید، این تغییر مسیر و این تحول در حوزه علمیه که رهبری(حفظه الله) به آن تاکید دارند باید به دست شما انجام شود با خوب درس خواندن، مخلصانه درس خواندن، با ارتباط خوب با جامعه، خودتان را برای این نبرد آماده کنید، هیج شخصی را نباید از دایره اسلام و ایمان خارج کرد و بگوییم سوخته است، گاهی از دل همین شخص، آتش عشق به حضرت حق برمیآید و جلوه میکند.
نظر شما