نشست برخط هویت زن مسلمان ایرانی، خانواده، جهاد، صبر و مقاومت با حضور خانم دکتر امیدی، مدرس حوزه، در حوزه علمیه الزهرا سلاماللهعلیها واوان برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/تهران، نشست آنلاین هویت زن مسلمان ایرانی، خانواده، جهاد، صبر و مقاومت با حضور خانم دکتر امیدی، مدرس حوزه، در حوزه علمیه الزهرا سلاماللهعلیها واوان برگزار شد.
در این نشست که به مناسبت پنجمین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی و همچنین گرامیداشت مقام زن و با حضور اساتید، طلاب و کادر حوزه برگزار شد، خانم امیدی ضمن تبریک حلول ماه رجب و ولادت باسعادت امام محمدباقر علیهالسلام و همچنین گرامیداشت پنجمین سالگرد شهید سلیمانی به معنای هویت پرداخت و گفت: هویت جبری بخشی است که انسان در آن دخل و تصرف ندارد مثل جنسیت، پدر و مادر، منطقه جغرافیایی. و اما در هویت ارادی انسان میتواند خودش انتخاب کند؛ انتخاب راه، رشته تحصیلی، شغل، همسر
وی افزود: اهمیت هویت بخشی از همان دوران کودکی در دین اسلام مورد تاکید قرار گرفته است. که این مسئله مثلا در نوع لباس پوشاندن به فرزند دختر و پسر، ظاهر و ... نمود مییابد. امروز یکی از مشکلات جامعه عدم پذیرش نقش جنسیتی دختران است و این یکی از وظایف مبلغان است تا به بیان نقشهای جنسیتی برای مادران و دختران، اقدام نمایند.
دکتر امیدی ادامه داد: ما با سه دیدگاه در بخش زنان بویژه بعد از انقلاب مواجه هستیم که برخی از دیدگاهها متأثر از دیدگاه غرب است. ۱. دیدگاه سنتی و متحجرانه که وظیفه زن فقط در چاردیواری خانه است؛ نگاه متحجرانه نادرست است زیرا ما در تاریخ داریم که زنان در جنگهای صدر اسلام حضور داشتند، مثل صفیه مثل حضرت زهرا. ۲. نگاه جریان غربی و فمینیست که خارج کردن زن از قالب زن بودن خود و تبدیل شدن به کالا برای هر نوع بهره برداری است.
این مدرس حوزه نگاه اول و دوم را نادرست و برخلاف اسلام بیان کرد و گفت: البته بین این دو، نگاه دوم بسیار بدتر است زیرا در نگاه اول زنان حداقل هویت زن بودن خود را دارند.
وی ادامه داد: نگاه نادرستی شکل گرفته که در جامعه زن خوب را زنی معرفی میکند که مشاغل مردانه دارد مثل کار در معدن، راننده کامیون و ... الگوها به گونهای شده که زنها کارهای مردانه را در دست میگیرند.
وی سومین نگاه به زن را، الگوی زن مسلمان ذکر کرد و گفت: این نگاه، نقش پذیری بر اساس جنسیت است. به عنوان مثال وقتی پیامبر صلیاللهعلیهوآله حضرت زهرا سلاماللهعلیها را امابیها نامیدند یعنی در جامعه و زمانهای که دختران زنده به گور و زنان خرید و فروش میشوند برای زن نقش و هویت معرفی میکند.
خانم امیدی در انتها به نقش مهم زنان در جریان مقاومت اشاره کرد و گفت: شهید سنوار جریان مقاومت را از کودکی دیده و در همین مسیر قرار گرفته و این افراد تربیت شدهی زنانی هستند که تفکر مقاومت را نسل به نسل منتقل میکنند. کودکی که با ادبیات مقاومت بزرگ شود حتی اگر جنگی رخ ندهد، در آینده نوجوان و جوانی مسولیتپذیر خواهد بود؛ مسئولیتپذیر نسبت به خانواده نسبت به جامعه.
انتهای پیام/
نظر شما