برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

دوره ارتقایی برای اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان در حوزه ریحانه النبی سلام الله علیها سنندج برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران / کردستان، دوره ارتقایی برای اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان در حوزه ریحانه النبی سلام الله علیها سنندج در ۱۵ و ۱۶ آذر ماه و با هدف ارتقا سطح علمی و تربیتی اساتید و بهبود ارتباط آن‌ها با طلاب، با حضور ۶۴ نفر از اساتید و کادر حوزه‌های علمیه برگزار شد.

در روز اول این دوره، استاد کامران شیوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و دکترای روانشناسی، با مبحث خودشناسی از منظر روانشناسی شخصیت، به اساتید کمک کردند تا شناخت بهتری از خود و ارتباطاتشان با دیگران پیدا کنند. مباحثی چون گسترش مفهوم خود، امنیت عاطفی، ادراک مهارت و وظایف عینیت بخشیدن به خود از سرفصل‌های مسائل خودشناسی بود. همچنین، دریافت معنا و هدف زندگی، توجه به معناشناسی و حل تعارضات معنویت و معنا نیز در کلاس مطرح و ابزارهای خودشناسی مانند آزمون‌های اینیاگرام، کهن الگو، دیسک و مزاج شناسی به اساتید معرفی شد.

در بخشی از این دوره، اساتید به ۹ گروه تقسیم و هر گروه مسئول پرداختن به یکی از روش‌های تدریس شد. آن‌ها با کمک اینترنت، روش تدریس را بررسی کرده و ویژگی‌هایش را استخراج کردند و یک موضوع را در قالب آن روش تدریس آماده ارائه کردند. در پایان کلاس، همه محتواهای گروه‌ها ارائه داده شد و به طور عملی ۹ روش تدریس به اساتید آموزش داده شد. روش‌های تدریس شامل دریافت مفهوم، یاران در یادگیری، بارش مغزی، سخنرانی، مبتنی بر تفکر، مبتنی بر شایستگی، مبتنی بر تحقیق، معلم محور، دانش‌آموز محور و ایفای نقش بود. در پایان کلاس، منابع مناسبی جهت استفاده اساتید در ارتقاء سطح کلاس‌داری مطرح شد.
 شرکت‌کنندگان دوره در ادامه از حضور خانم دکتر نادی، روانشناس، با موضوع روش‌های ارتباط با نوجوان بهره‌مند شدند.
در روز دوم ایین دوره استاد محمد سعیدی آریا، به بیان مسائل تربیتی و اخلاقی با محوریت روش‌های آموزش مسائل تربیتی به اساتید در طول ساعت‌های تدریس پرداختند و با ارائه الگوها و مثال‌های متنوعی اساتید را جهت تبیین مسائل تربیتی راهنمایی کرد و بیان کرد: دغدغه اصلی و مهم تربیت خود است، روش‌های برخورد با طلابی که همسویی با حوزه ندارند یا نحوه برخورد با اساتید یا کادری که این همسویی را کمتر دارند، از دیگر مسائلی بود که آقای سعیدی‌آریا به آن پرداخت.

وی با اشاره به مسئله تربیت گفت: یکی از مسائل مهمی است که در حوزه‌های امروز که به روش‌های جدید اداره می‌شود، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و اساتید به جای پرداختن به مباحث تربیتی و شخصی و فردی طلاب، بیشتر تلاش خود را در ساعات کلاس به آموزش می‌گذرانند. در حالی که یک استاد چون بیشترین زمان را از طلبه می‌گیرد و طلبه تمام ساعاتش را برای حضور در حوزه در از استاد بهره‌مند می‌شود، بسیار می‌تواند تأثیرگذار باشد.
آقای سعیدی‌آریا افزود: علاوه بر آموزش‌های استاد، مسئله الگو بودن استاد هم بسیار مهم است، لذا ضرورت دارد استاد به‌طور مستمر به مباحث تربیتی و خودسازی خود بپردازد، چرا که در رفت و آمد و کلاس‌داری ‌می‌تواند الگوی مناسبی برای طلبه باشد.
 

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

برگزاری دوره ارتقایی اساتید حوزه علمیه خواهران استان کردستان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha