
مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها بندرعباس گفت: اسلام مدافع زیبایی است و با خوش پوشی، تغییر و تحول مخالف نیست، اما زیبایی و آرایش نباید به تبرج کشیده شود؛ زیرا پشت تبرج، منفعت شیطانی است و مصلحت الهی وجود ندارد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم مریم جعفری سراجی، مدیر و استاد سطوح عالی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) بندرعباس در همایش احکام نوظهور، کاشت ناخن و مژه و تأثیر آن بر زیست عفیفانه در سالن شهرداری بندرعباس که به همت مدرسه علمیه تخصصی الزهراءسلام الله علیها بندرعباس و همکاری بسیج جامعه زنان و شهرداری بندرعباس برگزار شد، بیان کرد: کار مجتهد، اجتهاد حکم است نه موضوع، یعنی حلال و حرام را با توجه به قواعد و ادله فقهی که از آیات، روایات، سیره و سنت، سیره عقلایی و سیره متشرعه برداشت کرده است را مشخص می کند.
خانم مریم جعفری سراجی در خصوص دو قاعده کلی در فقه اذعان داشت: در مواضع غسل و وضو هیچ مانعی نباید وجود داشته باشد؛ زیرا هرچیزی مانع است، در هنگام نماز و غسل باید برطرف شود مگر موارد خاص مثل دستی که شکسته و گچ گرفتهاند.
مدیر مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام الله علیها بندرعباس، تصریح کرد: شخص اگر غرض عقلایی از کاشت ناخن داشته باشد مثلا ناخن دست او به طور کلی افتاده باشد و نبود ناخن باعث می شود در برخورد دست با اجسام دچار درد و مشکل شود و یا مژه مثل کاشت موی سر باشد در این صورت مشکلی ندارد، اما اگر شخص از روی عمد مانعی از وضو و غسل صحیح، ایجاد کرد، در این صورت غرض عقلایی وجود ندارد و مکلف اگر ناخن و مژه مصنوعی را بدون عسر و حرج میتواند جدا کند، باید این کار را انجام دهد، در غیر این صورت در بحث فقهی سه صورت دارد؛ یا نماز نخواند یا نماز را بدون غسل و وضو بخواند و یا وضو و غسل جبیره ای بگیرد و این که مراجع حکم به جبیره دادهاند به این دلیل این که چارهای ندارد.
وی در ادامه اضافه کرد: مراجع، فتوا به حرام بودن حق الزحمه دریافتی از این کار را نداده اند؛ زیرا آرایشگر که این ناخن را میکارد قصد این که این شخص تبرج کند یا و عاجز از نماز و روزه شود را ندارد، اما فتوا این است که اگر در شهری فقط یک آرایشگر باشد و او میداند که این مشتری با این کار قصد تبرج را دارد و مانع از وضو و غسل صحیح میشود و از روی عمد این کار را انجام میدهد؛ در این صورت پول دریافتی حرام است و شخصی که حق الزحمه را پرداخت میکند هم کار حرامی انجام داده است.
خانم مریم جعفری با توجه به آیه 107 سوره نساء تأکید کرد: در بحث خیانت، خیانت به دیگران خیلی پررنگ است، هرچقدر خیانت به دیگران بد است همان اندازه خیانت کردن به خود بد است و خیانت انسان به خودش زمانی است که انسان حقی را بر گردن خود میآورد و یکی از چیزهایی که باعث میشود حقی به گردن انسان بیاید، همین کارهای آرایشگران است اگر در آن به احکام شرعی توجه نشود.
استاد حوزه و دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: علم فقه، یعنی حال خوب انسان، علم فقه یعنی انسان فقط توجه به خود عمل نکند، بلکه به آثار این عمل که حرام است، نیز دقت کند و این حرام بودن یعنی دنیا و آخرت خود را خراب کرده است و حق به گردن خود آورده، مبنای فقه بر اساس مصلحت و مفسده است، قوانین فقهی تبعیض آمیز نیست، همین فقه، فتوای حرام بودن قمار را میدهد، فتوا به پرداخت مهریه و نفقه بانوان را میدهد، دستور به پرهیز از دروغ گفتن می دهد و همین فقه فتوا میدهد که وضو و غسل خود را مشکلدار نکنید، اگر عقل انسان میرسد آن را قبول می کند ولی اگر عقل انسان نمیرسد و یا نفس بر عقل غلبه میکند مشکل فقه نیست، اگر این فقه بد است پس تمام آن بد است و اگر خوب است، تمام آن خوب است.
انتهای پیام/
نظر شما