
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اهمیت نظام آگاهی، گفت: خطر سهمگین مداخلهگران در نظام آکاهی ما و کسانی که میخواهند آکاهیهای شرکآلود و کفرآمیز بدهند آنقدر فعال است که حوزه علمیه و ناشران مکتب اهلالبیت (ع) باید به عنوان یک رقیب فعالتر عمل کند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم فریبا علاسوند در خصوص حوزه متحول و پیشرو در پیش همایش حوزه علمیه الزهراء مسجد سلیمان طی سخنانی اظهار کرد: منازعه جهان ایمانی و کفر یک منازعه عقلانی بین دو نظام آگاهی است، و عقلانیت توحیدی با دال مرکزی خودش که خداوند از توحید است از صفر تا صد، تمدن متفاوتی را با تمدن کفر ساخته است و نظام آگاهی و عقلانیت ما پیرامون محور اصلی یعنی توحید قرار دارد.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: جهد و تلاش پیامبر برای ایمان آوردن مردم نشاندهنده این است که توحید محور عقلانیت است و مردم ایمان نمیآورند مگر اینکه آگاه شوند.
وی به خطبه سوم حضرت امیر در نهجالبلاغه اشاره کرد و گفت: علی را به نوعی خانهنشین شدکه ایشان فرمود من ماندهام که آیا بر ظلمت نادانی صبر کنم یا اینکه تکیه کنم بر دوستانی که در این مسیر ثابت قدم ماندهاند، و این نشان میدهد اگر جماعت اکثریت در جهالت باشند حتی انسانی مثل علی(ع) نیز صبر میکند و میکوشد تا این جهل را برطرف کند.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در ادامه افزود: بحث نظام آگاهی بسیار پر اهمیت است و اینکه چه کسی ساختار اندیشه و شناخت ما را تشکیل میدهد که جای حوزه علمیه و ناشران مکتب اهلبیت(ع) در همین نقطه قرار گرفته و آنها قرار است این عقلانیت را پویا کنند.
وی به تاکیدات مقام معظم رهبری از دیرباز تاکنون درباره حوزه علمیه اشاره کرد و گفت: تبیین و امیدافرینی در بین مردم از وظایف ماست چرا که خطر سهمگین مداخلهگران در نظام آگاهی ما و کسانی که میخواهند آگاهیهای شرکآلود کفرآمیز بدهند آنقدر فعال است که حوزه علمیه باید به عنوان یک رقیب فعالتر عمل کند.
علاسوند اشاره کرد: دشمن در صدد است که نور خدا را با دهانها خاموش کند و جنگ نرم مورد تاکید مقام معظم رهبری به همین مسئله اشاره میکند و اگر حوزه علمیه سهم خودش را انجام ندهد در این سازه بزرگ عقلانیت توحیدی وظیفه خویش را انجام نداده است.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران در خصوص حوزه متحول و پیشرو، گفت: اینچنین حوزهای باید مختصاتی داشته باشد که اول از همه آن است که حوزه باید از جای خود بلند شود و ستون فقرات حوزه منابع انسانی آن هستند و مادامی که جذب ما به سمت حداقل استعدادها برود یک حوزه علیل است.
وی در ادامه افزود: جذب افراد ضعیف به این معناست که از یک معلول، اقدامات بزرگ را بخواهیم و قوام حوزه به اساتید برجسته آن است استاد پرکار، باهوش، نخبه نکتهسنج، اجتماعی، فهم سیاسی، باتقوا تمام اینها خصوصیاتی بود که حوزه علمیه مسجد سلیمان شاخصه را میگذاشت وسط و میرفت دنبال آن و نباید طلبه با هر استادی بسازد.
عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده بیان کرد: حوزه باید اجتماع آگاه باشد و حوزه بری و منزوی به درد نمیخورد چرا که جامعه در حال تحول است و جامعه منتظر حوزه نمیماند و این یعنی مرگ حوزه که از دهه پیش مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره دارد.
علاسوند عنوان کرد: حوزه باید از تحولات نسلی آگاه باشد و فضای ایزوله و حوزه دور از جامعه و منزوی خطرناک است و اینکه ندانیم مهمترین مسئله روی میز نظام چیست و مهمترین خطرات آینده انقلاب و تحولات نسلی چیست به این معنی است که حوزه، اجتماع آگاه نیست.
وی در ادامه از دیگر نکات حوزه متحول و پیشرو گفت: باید طلاب در اجتماع علمی کشور و جهان شرکت کنند و مجلات و مقالات خصوصی حوزوی موثر نیست و باید مقالات در دانشگاههای مطرح کشور و انجمنهای علمی منتشر شود و باید یکطرف میزگردهای علمی قرار بگیرد و گعده علمی دورهمی اثرگذار نیست.
عضو شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: کارهایی که در حوزه انجام میشود باید امتداد فرهنگی، پژوهشی و امتداد کنشگری داشته باشد و مقالات در فضای مرتبط ارائه شود و آخرین نکته این است که حوزه باید قدرت ریسک پذیری و از بین بردن حاشیه امن را دارا باشد.
علاسوند ابراز کرد: انسانهایی که حاشیه امن دور خویش را شکستند مورد نقد قرار گرفتند و ریسکپذیری کردند مخصوصا در جوانی و حتی گاهی مورد تمسخر قرار گرفتند این آدمها تمام ظرفیتهای شخصیتی و درونی خویش را فعلیت میبخشند و وقتی سواد در چنین ظرفیتی قرار میگیرد این ضرب در میلیون میشود و خیلی اثر گذار است.
علاسوند در پایانبخش سخنان خود گفت: حوزه متحول از طلبههایی تشکیل شده که باید حاشیه امن دور خویش را بشکنند و از چهاردیواری حوزه علمیه فراروی کنند و نکته آخر سواد بسیار و متقاطع است و آنچه که کمش حتما خیلی بد است علم است و باید ادبیات متراکم هر علمی را یاد گرفت چرا که آن زمان است که در مرز متراکم دانش حرکت میکنند، انبوهخوانی و تخصصی کار کردن و سوادی که متقاطع میشود بسیار لازم و ضروری است.
انتهای پیام/
نظر شما