تحلیل راهکارهای تدریس کاربردی و انگیزشی

نشست پژوهشی با عنوان «پژوهش جامع در تحلیل راهکارهای تدریس کاربردی و انگیزشی و تأثیر آن بر بهبود فرآیند یادگیری» در مدرسه علمیه حضرت نرجس (سلام الله علیها) یزدان‌شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/اصفهان، حجت‌الاسلام مسعودی‌نژاد پژوهشگر و استاد حوزه در نشست پژوهشی با عنوان «پژوهش جامع در تحلیل راهکارهای تدریس کاربردی و انگیزشی و تأثیر آن بر بهبود فرآیند یادگیری» در جمع اساتید و پژوهشگران مدرسه علمیه حضرت نرجس (سلام الله علیها) یزدان‌شهر به اهمیت بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین، ابزارهای هوشمند و نرم‌افزارهای آموزشی اشاره کرد و افزود: استفاده از فناوری‌های نوین می‌تواند محتوای درسی را جذاب‌تر و تعاملی‌تر سازد، به گونه‌ای که انگیزه و مشارکت دانش‌پژوهان به طور قابل توجهی افزایش یابد. طبق پژوهش‌های اخیر (علی‌پور و مرادی، ۱۳۹۶)، این رویکرد نوین موجب افزایش تعامل و انگیزش در کلاس‌های درسی شده است.

وی همچنین به نقش فضای همکاری و تشویق طلاب به کارگروهی و مشارکت در پروژه‌های علمی اشاره کرد و گفت: تشویق به کار گروهی می‌تواند مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی دانش‌پژوهان را تقویت کند؛ پژوهش‌ها نشان می‌دهند این همکاری‌ها به بهبود فرآیند یادگیری و افزایش رضایت طلاب منجر می‌شود، مطالعات انجام شده توسط کاظمی و همکاران (۱۳۹۵) نیز از این موضوع حمایت می‌کنند.

حجت‌الاسلام مسعودی‌نژاد در ادامه به اهمیت بازخورد سازنده از سوی اساتید اشاره نمود: ارائه بازخورد مثبت و هدایت‌گر، انگیزه طلاب را افزایش می‌دهد و به بهبود عملکرد آن‌ها در مسیر علمی کمک می‌کند. تحقیقات انجام شده توسط نجفی و رضایی (۱۳۹۴) نشان می‌دهد که بازخورد سازنده یکی از عوامل کلیدی در بهبود عملکرد دانش‌پژوهان است.

وی در پایان تأکید کرد: شناخت دقیق نیازها و علاقه‌های فردی طلاب و تطبیق محتوای آموزشی با آن‌ها، زمینه‌ای برای ایجاد محیطی فراهم می‌آورد که طلاب احساس توجه و احترام کنند.

وی گفت: با توجه به نیازهای فردی و علاقه‌های دانش‌پژوهان می‌توان محیطی دوستانه و انگیزشی ایجاد کرد که به بهبود فرآیند یادگیری کمک شایانی کند. پژوهش‌های انجام شده توسط عباسی و همکاران (۱۳۹۳) نیز اهمیت این موضوع را برجسته می‌سازد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha