بازنگری در برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه خواهران کشور

مدیر کل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور از بازنگری اساسی در برنامه‌های درسی مقطع عمومی خبر داد و گفت: این تغییرات که از سال تحصیلی ۱۴۰۴ اجرا می‌شود، شامل کاهش تعداد واحدهای درسی و معرفی گرایش‌های جدید در سطح دو خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم صدرشیرازی مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران در اجلاس مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران استان هرمزگان با تأکید بر لزوم پویایی نظام آموزشی گفت: ما برای تطبیق با نیازهای روز و ارتقای کیفیت آموزش، برنامه‌های درسی حوزه‌های علمیه خواهران را بازنگری کرده‌ایم. در این بازنگری، از تعداد واحدهای درسی کاسته شده و فرصت بیشتری برای فعالیت‌های پژوهشی، تربیتی و فرهنگی ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به حجم سنگین دروس در برنامه فعلی افزود: در نظام فعلی، بسیاری از اساتید و مدیران مدارس از سنگینی واحدهای درسی گلایه دارند. این حجم زیاد نه‌تنها باعث کاهش کیفیت یادگیری می‌شود، بلکه بر فعالیت‌های پژوهشی و تربیتی نیز سایه انداخته است، بر این اساس در برنامه جدید تعداد واحدهای درسی از ۱۹۰ واحد به میزان ۱۵ تا ۳۰ واحد کاهش می‌یابد که این تغییر بر اساس گرایش‌های مختلف متغیر خواهد بود.

خانم صدرشیرازی در ادامه به تغییر ساختار مقطع عمومی اشاره کرد و گفت: از سال ۱۴۰۴، دیگر چیزی به‌عنوان مقطع عمومی نخواهیم داشت. از همان ابتدا، سطح دو به‌صورت گرایشی ارائه خواهد شد. رشته علوم و معارف اسلامی به‌عنوان رشته اصلی معرفی شده و طلبه‌ها پس از دو سال تحصیل، گرایش تخصصی خود را انتخاب خواهند کرد.

وی در خصوص تعیین گرایش‌ها در مدارس با تعداد طلبه کمتر توضیح داد: برای مدارس با تعداد طلبه کم، امکان تجمیع کلاس‌های گرایشی یا استفاده از آموزش‌های غیرحضوری فراهم شده است. همچنین، حداقل تعداد لازم برای تشکیل یک کلاس گرایشی در ادامه تحصیل چهار نفر خواهد بود.

مدیرکل تحصیلات تکمیلی با تأکید بر اینکه هدف اصلی این تغییرات، ارتقای کیفیت آموزش و خروج از فضای فشرده‌خوانی است، گفت: این تغییرات فرصتی ایجاد می‌کند تا اساتید بتوانند روش‌های آموزش فعال را به‌کار گیرند و علاوه بر تدریس، به فعالیت‌های تربیتی، مشاوره‌ای و پژوهشی نیز بپردازند.

وی اظهار امیدواری کرد که این اصلاحات زمینه‌ساز بهبود کیفیت آموزش حوزه‌های علمیه خواهران باشد و افزود: امیدواریم این بازنگری‌ها با همراهی مدیران، اساتید و طلبه‌ها به‌درستی اجرا شده و نتایج مثبتی در مسیر آموزش و تربیت طلاب داشته باشد.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد تنوع در برنامه‌های درسی تأکید کرد: گرایشی شدن رشته‌ها از سال سوم تحصیل امکان‌پذیر است و طلاب می‌توانند بر اساس پیش‌نیازهای آموزشی، برخی دروس تخصصی مرتبط با گرایش‌های خود را در کنار دروس عمومی بگذرانند. همچنین این امکان وجود دارد که مدارس، در صورت صلاحدید و بر اساس ظرفیت‌های آموزشی، هر دو سال یک‌بار رشته‌های ارائه‌شده را تغییر دهند.

خانم شیرازی در ادامه سخنان خود به اهمیت نقش معاونان آموزشی و مشاوران تحصیلی در هدایت صحیح طلاب اشاره کردند و تأکید نمودند که مشاور تحصیلی در مدارس، همان معاون آموزشی است و مسئولیت اصلی هدایت تحصیلی طلاب را بر عهده دارد. همچنین، با توجه به ضرورت ارتقای سطح مشاوره‌های آموزشی، پالایش و تخصصی‌سازی مشاوران مدارس در دستور کار قرار گرفته و در این راستا، مقرر شده است که حدود ۶۰ تا ۷۰ مشاور تخصصی در سطح کشور فعالیت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بازنگری گسترده در برنامه‌های درسی و اهداف مقاطع تحصیلی اشاره کردند و اعلام نمود: پیش‌نویس این تغییرات برای سطوح ۲، ۳ و ۴ آماده شده و پس از تصویب نهایی، به مدارس ابلاغ خواهد شد. بر اساس این اصلاحات، طلابی که گرایش مرتبطی را در سطح دو گذرانده‌اند، در سطح سه با کاهش تعداد واحدهای درسی مواجه خواهند شد.

مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ادامه با اشاره به چالش انتخاب گرایش‌های تحصیلی بیان داشت: انتخاب گرایش بر عهده طلبه است، اما مدارس نیز با در نظر گرفتن استعداد و علاقه‌مندی اکثریت طلاب، گرایش‌های قابل ارائه را مشخص می‌کنند. همچنین، هماهنگی بین مدارس همجوار و نظارت استانی در این زمینه ضروری است.

خانم شیرازی همچنین از اقدامات صورت‌گرفته برای تربیت اساتید گرایش‌های تخصصی خبر داد و اظهار داشت: پیش از تصویب رسمی تغییرات، زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن‌ها در حال آماده‌سازی است. در همین راستا، نامه‌نگاری‌هایی با اداره کل اساتید صورت گرفته تا روند تربیت اساتید گرایشی تسریع شود.

وی همچنین به تغییرات آیین‌نامه‌های آموزشی اشاره و اعلام نمود: این تغییرات بر اساس نظرات و پیشنهادات مدیران، معاونان و کارشناسان سراسر کشور تدوین شده است. یکی از تغییرات مهم در آیین‌نامه جدید، امکان تحصیل جهشی برای طلاب ممتاز است که از تابستان امسال اجرا خواهد شد. طبق این آیین‌نامه، طلابی که معدل ۱۹ یا بالاتر داشته باشند، می‌توانند برخی دروس را به‌صورت تابستانی و فشرده بگذرانند.

مدیرکل تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: علاوه بر این، مطابق قانون جوانی جمعیت، تغییراتی در مقررات مربوط به مرخصی زایمان ایجاد شده است. بر این اساس، طلاب می‌توانند تا چهار ترم مرخصی زایمان بدون احتساب در سنوات دریافت کنند. همچنین، آیین‌نامه جدید این امکان را فراهم کرده است که طلاب در دوران مرخصی زایمان، دروس پیش‌نیاز و ضروری را به‌صورت محدود و با تأیید شورای مدرسه بگذرانند تا از افت تحصیلی جلوگیری شود.

خانم شیرازی در پایان با اشاره به اهمیت اجرای دقیق این تغییرات و ضرورت همکاری مدیران، معاونان و اساتید، اظهار امیدواری کردند که این اصلاحات به بهبود کیفیت آموزشی و توانمندسازی هرچه بیشتر طلاب در حوزه‌های تخصصی منجر شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha