لزوم ارزیابی مستمر عملکرد آموزشی مدارس جهت ارتقای کیفیت آموزش

رئیس اداره برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور در اجلاس مدیران و معاونان مدارس علمیه خواهران هرمزگان بر اهمیت ارزیابی عملکرد آموزشی و تأثیر آن بر بهبود کیفیت آموزش تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم آناهیتا ضیایی‌اصل رئیس اداره برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی تحصیلات تکمیلی حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش‌ معاونان آموزشی اظهار داشت: خدا را شاکریم که این فرصت فراهم شد تا از نزدیک شاهد زحمات مخلصانه شما عزیزان باشیم. گزارش‌هایی که از مدارس دریافت کرده‌ایم، حاکی از تلاش‌های گسترده در مسیر آموزش است، اما همچنان چالش‌هایی در حوزه ارزیابی عملکرد آموزشی وجود دارد که باید به آن توجه ویژه شود.

خانم ضیایی‌اصل با اشاره به اینکه ارزیابی عملکرد یکی از ارکان موفقیت هر سازمانی است، تصریح کرد: بدون یک ارزیابی دقیق، دستیابی به اهداف آموزشی دشوار خواهد بود. متأسفانه در بسیاری از مدارس، به دلیل مشغله فراوان، معاونان آموزشی از فرآیند ارزیابی عملکرد مدرسه خود غافل می‌مانند. این در حالی است که ارزیابی مستمر، نقشه راهی برای بهبود وضعیت آموزشی ارائه می‌دهد.

وی در ادامه افزود: یک معاون آموزشی باید بتواند یک تحلیل جامع از وضعیت مدرسه خود ارائه دهد. به عنوان مثال لازم است آمار ریزش طلاب در سه سال اخیر را با پنج سال گذشته مقایسه کند و میزان رشد یا افت آن را بسنجد. همچنین باید میانگین نمرات آزمون‌های داخلی و متمرکز را بررسی کند و در صورت وجود تفاوت معنادار، علل آن را شناسایی کند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران کشور از اجرای طرح خودارزیابی خبر داد و اظهار داشت: قرار است فرم‌های ارزیابی به مدارس ارسال شود تا هر مدرسه عملکرد خود را ارزیابی کرده و این داده‌ها برای تصمیم‌گیری‌های کلان در ستاد مورد استفاده قرار گیرد. همچنین مدیران مدارس و معاونان آموزشی باید به صورت مستمر، تحلیل‌هایی از وضعیت آموزشی مدرسه خود ارائه دهند.

خانم ضیایی‌اصل در ادامه سخنان خود، به اهمیت ارائه مشاوره تحصیلی هدفمند به طلاب اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف معاونین آموزشی، شناسایی دقیق وضعیت تحصیلی طلاب است. برای این کار، باید سوابق تحصیلی هر طلبه از سال اول تا دوره چهار ساله مورد بررسی قرار گیرد. این ارزیابی‌ها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف هر فرد مشخص شده و مسیر آموزشی مناسب برای او ترسیم شود.

وی تأکید کرد: معاونین آموزشی باید میانگین نمرات طلاب را در دروس مختلف بررسی کنند و آن را با سایر دانش‌آموزان مقایسه نمایند، این کار نه‌تنها به شناسایی استعدادهای برتر کمک می‌کند، بلکه امکان ارائه راهکارهای بهبود برای دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند را نیز فراهم می‌کند.

رئیس اداره برنامه‌ریزی و ارزیابی آموزشی تحصیلات تکمیلی حوزه های علمیه خواهران کشور، از تدوین دوره‌های ضمن خدمت برای معاونین آموزشی خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت ارزیابی عملکرد، برنامه‌ریزی شده است که دوره‌های آموزشی ویژه‌ای برای معاونان آموزشی برگزار شود تا آن‌ها با روش‌های نوین مدیریت آموزشی آشنا شده و بتوانند کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا دهند.

خانم ضیایی‌اصل همچنین بر اهمیت استفاده از ظرفیت‌های سامانه آموزش تأکید کرد و افزود: یکی از ابزارهای مهم برای ارزیابی دقیق عملکرد آموزشی، استفاده از سامانه‌های هوشمند است. متأسفانه در برخی از مدارس، از قابلیت‌های سامانه آموزش به‌طور کامل استفاده نمی‌شود. این در حالی است که گزارش‌های تحلیلی این سامانه، اطلاعات بسیار ارزشمندی در اختیار معاونان آموزشی قرار می‌دهد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قرار است به‌زودی کلیپ‌های آموزشی کوتاهی برای آشنایی بیشتر معاونان آموزشی با قابلیت‌های سامانه تهیه و منتشر شود. استفاده صحیح از این ابزارها، به تصمیم‌گیری‌های دقیق‌تر و برنامه‌ریزی‌های کارآمدتر کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha