دفاع از رساله «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد»  در حوزه علمیه خواهران اصفهان

طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از رساله خود با عنوان «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد» دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/اصفهان، خانم فاطمه طائبی اصفهانی، طلبه سطح چهار رشته تفسیر تطبیقی مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا(س) اصفهان، از رساله خود با عنوان «الگوی جامع قرآنی حدیثی نقد» با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا زکی‌زاده و مشاوره حجت‌الاسلام والمسلمین سید عیسی مسترحمی و داوری حجج اسلام دکتر مرتضی فدایی و دکتر رضا حبیبی دفاع کرد.

خانم طائبی در جلسه دفاعیه خود با اشاره به مفهوم نقد بیان کرد: نقد و انتقاد، عمدتاً به معنای بیان نقایص و کاستی‌ها، تفکیک خوبی‌ها از بدی‌ها و بررسی نقاط قوت و ضعف یک موضوع است. این پژوهش با بهره‌گیری از روش توصیفی‌تحلیلی، به بررسی زمینه‌های نقد، عوامل و موانع آن، روش‌ها و اقسام نقد و اهداف و آثار نقد در قرآن و حدیث پرداخته است.

وی در ادامه به نتایج تحقیق خود بر اساس الگوی نظری استراوس و کوربین اشاره کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عوامل و موانع نقد در قرآن و حدیث در دو بُعد بینشی و رفتاری و همچنین موانع فردی و اجتماعی قابل شناسایی است. این موارد در قالب‌های مختلفی مانند امر و نهی، استفهام، عتاب و تکریم مطرح شده و در برخی موارد، همراه با جایگزین، پیامد و ریشه‌های نقد نیز بررسی شده است. 

طلبه سطح ۴ حوزه علمیه در بخش دیگری از دفاعیه خود، الگوی ارائه‌شده در این رساله را مبتنی بر رویکرد سیستماتیک SY-GTM معرفی کرد و توضیح داد: در این الگو، زمینه‌های انسانی و دینی همراه با موجبات علی و رفع موانع، از طریق راهبردها و روش‌های گوناگون، منجر به دستیابی به اهداف و آثار مطلوب در نقد می‌شود.

در ادامه خانم طائبی به پاسخ اشکالات و نقدهای مطرح‌شده از سوی داوران در جلسه پیش‌دفاع پرداخت و موارد اصلاحی را در قالب پاورپوینت برای حاضران ارائه کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha