حکم استفاده روزه‌دار از مسواک از نظر ۱۱ مرجع‌ تقلید

خوردن و آشامیدن برای فرد روزه‌دار حرام است اما فتواهای مراجع تقلید نشان می‌دهد که این به معنای ممنوع بودن شستشوی داخل دهان و لثه‌ها نیست، فقط کافی است هنگام شستشو مواظب باشید که چیزی از محتویات دهان را به حلق نبرید.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مسواک زدن مستحب مؤکد و مورد سفارش زیاد پیامبر اکرم(ص) و ائمه‌اطهار(ع) و سنّت آن حضرات معصومین(ع) می‌باشد، نقش مسواک در حفظ سلامت انسان و رفع و جلوگیری از عوارض آزار دهنده و غیر قابل تحمل مانند عفونت لثه و بوی بد دهان، قابل کتمان نیست.

در ماه رمضان خوردن و آشامیدن برای روزه‌دار حرام است، اما این به معنای ممنوع بودن شستشوی داخل دهان و لثه‌ها نیست، فقط کافی است هنگام شستشو مواظب باشید که چیزی از محتویات دهان را فرو ندهید.

در ادامه برای روشن شدن این موضوع، حکم شرعی مراجع‌تقلید را بررسی خواهیم کرد.

مقام معظم رهبری

 اشکال ندارد؛ ولی باید از فرو رفتن آب دهان که آغشته با خمیر دندان و آب است جلوگیری شود.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی

 مسواک کردن در حال روزه، مانعی ندارد. ولی اگر رطوبت پیدا کند و مسواک را بیرون آورده و به دهان بازگرداند و رطوبت آن در آب دهان مستهلک نگردد، جایز نیست و در صورتی که با خمیر دندان مسواک کند، باید دهان را بعد از آن کاملا بشوید.

حضرت آیت‌الله نوری‌همدانی

اگر روزه‌دار عمداً چیزی بخورد یا بیاشامد، روزه او باطل می‌شود، چه خوردن و آشامیدن آن چیز معمول باشد مثل نان و آب، چه معمول نباشد مثل خاک و شیره درخت و چه کم باشد یا زیاد، حتی اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد روزه او باطل می‌شود، بلکه اگر رطوبت مسواک در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود، ولی بداند که در دهان باقی است و با آب دهان مخلوط شده است بنابر احتیاط لازم نباید آن را فرو برد.

حضرت آیت‌الله وحید خراسانی

اگر رطوبتی از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و فرو دهد، روزه باطل می‌شود، مگر آنکه آن رطوبت در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.

حضرت آیت‌الله سیستانی

مسواک زدن در ماه رمضان مفطر (باطل کننده روزه) نیست اگر روزه‌دار ذرات خمیر دندان را که با آب دهان قاطی شده فرو ندهد و مقدار کمی که در آب دهان از بین می‌رود به روزه ضرر نمی‌رساند.

حضرت آیت‌الله سبحانی

شخص اگر مسواک را از دهان بیرون آورد و دوباره به دهان ببرد و رطوبت آن را فرو ببرد، روزه او باطل می‌شود، مگر آنکه رطوبت مسواک در آب دهان به طوری از بین برود که رطوبت خارج به آن گفته نشود.

حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی

مسواک زدن در حال روزه اگر منجر به بیرون آمدن خون هم شود اشکال ندارد ولی درهرصورت نباید چیزی را فرو دهد بنابراین اگر مسواک را از دهان بیرون بیاورد و دوباره داخل دهان کند و آب روی مسواک را فرودهد، روزه‌اش باطل می‌شود مگر اینکه تری آن خیلی کم باشد.

حضرت آیت‌الله جوادی‌آملی

 اگر روزه دار مسواک آغشته به آب دهان را بیرون بیاورد و دوباره در دهان بگذارد و رطوبتش در آب دهان مستهلک شود، روزه او صحیح است؛ ولی اگر در آب دهان مستهلک نشود و آن را فرو برد، روزه را باطل می‌کند.

حضرت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی(ره)

اگر آبی که از خمیر دندان تولید شده یا آب خارجی وارد حلق نشود و آن را بیرون بریزد، اشکال ندارد.آیت‌الله بهجت: اگر چیزی به حلق نرسد، اشکال ندارد.

حضرت آیت‌الله علوی‌گرگانی(ره)

مسواک زدن جایز است، ولی باید مراقب باشد که آب و مایع مسواک به داخل حلق فرو نرود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha