
به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه ریحانة النبی(س) اراک کرسی آزاداندیشی با موضوع «طلبه تراز کیست؟» برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ مرکزی، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه ریحانة النبی(س) اراک نشست آزاداندیشی با موضوع «طلبه تراز کیست»؟ با حضور خانم قربانی و خانم مقاری اساتید این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم قربانی در ابتدای این نشست، در موضع موافق، به تبیین ابعاد مختلف طلبه تراز پرداخت و ایمان، اخلاق، تقوا و علم را به عنوان چهار رکن اساسی طلبه تراز برشمرد.
وی با تأکید بر جامعیت دین اسلام، اظهار داشت: هر یک از عرصههای زندگی بشر (سیاست، اقتصاد و فرهنگ) نیازمند حضور طلبه تراز است.
خانم قربانی به تاریخچه تاسیس حوزه علمیه شیعی به شیوه سنتی اشاره کرد و خروج علمی شیخ طوسی از بغداد و تأسیس حوزه علمیه قم توسط مرحوم شیخ عبدالکریم حائری را از نقاط عطف این مسیر دانست.
استاد حوزه با استناد به روایتی از امام صادق(ع) به جایگاه قم به عنوان مرکز علم و دانش در آستانه ظهور حضرت قائم(عج) اشاره و پیشنهاد کرد: طلاب صرفاً برای ایفای نقشهای تعریف شده توسط دنیای مدرن وارد عرصه تبلیغ نشوند، بلکه نقشهای مختص خود را بازتعریف کنند.
وی بر ضرورت تدوین نظامنامه تربیتی در حوزه برای تعریف و تحدید یک شخصیت جامع از طلبه تراز تاکید کرد و هدف اصلی حوزه را اقامه دین و طلاب را اقامه کنندگان آن دانست.
قربانی با ذکر نمونههایی از طلاب تراز تربیت شده در حوزه شیعی مانند مجتهده بانو امین، بانو گلکیری و بانو صفاتی، بر امکان تربیت چنین افرادی در حوزههای فعلی، به شرط اراده و تلاش خود طلبه، تأکید کرد.
خانم مقاری در ادامه این نشست در موضع مخالف به بیان چالشها و موانع موجود در مسیر تربیت طلبه تراز پرداخت.
وی خمودگی و بیانگیزگی طلاب، عدم شناخت حوزه از طلاب و رسالتشان، کمرنگ شدن مباحث اخلاقی، نبود رسانه قوی و کارآمد، فقدان ایدههای نو، تبدیل شدن حوزهها به محل تجمع طلاب، بیبرنامه بودن حوزهها پس از فارغالتحصیلی طلاب، نظام آموزشی ترمی واحدی ناکارآمد و کمبود اساتید کافی و مجرب را از جمله این چالشها برشمرد و آن ها را تبیین کرد. خانم مقاری در پایان به ارائه راهکارهایی برای رفع این موانع پرداخت.
انتهای پیام/
نظر شما