
استاد حوزه علمیه گفت: خانواده بهعنوان بنیادیترین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در سعادت بشر ایفا میکند که برای داشتن یک خانواده جامع و متعالی میتوان به آموزهها و مفاهیم قرآنی رجوع کرد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم دخیلی، استاد حوزه علمیه با حضور در غرفه مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران در سی و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع نقش آموزههای قرآن در شکلگیری و تحکیم خانواده پایدار، اظهار کرد: در ابتدا باید عرض کرد که آموزههای قرآنی برای ما مشخص و محرز است و شکی در آن نیست و نیازی به تعریف ندارد، خانواده بهعنوان بنیادیترین نهاد اجتماعی نقش بسزایی در سعادت بشر ایفا میکند که برای داشتن یک خانواده جامع و متعالی میتوان به آموزهها و مفاهیم قرآنی رجوع کرد اما پرسشی که مطرح میشود آن است که باید دانست تحکیم خانواده به چه معنا است؟ آیا صرف اجتماع چند نفر، خانواده تلقی میشود؟ آیا پذیرش یک طرفه خواستهها و ظلم به دیگری معنای خانواده را تداعی میکند؟
وی افزود: منظور از خانواده فراگیری اعتدال بین همگان و حاکمیت اخلاق در بین آنان است، نه صرفا زوجیت و منظور از خانواده پایدار ثبات و پایداری در تمام ابعاد زندگی از جمله روابط اجتماعی، اقتصادی، عاطفی و… میباشد،در چنین خانوادهای ارتباط سالم و همدلی که اعضای آن بتوانند از پس چااشها و مشکلات آن فائق یابند، جزء خانواده موفق تلقی میشوند.
استاد حوزه ادامه داد: تعریف خانواده پایدار از دیدگاه نظریات سکولاریسم و قرآنی کاملا متفاوت است، سکولاریسم اصل و بنیاد خانواده را بر اساس لذت طلبی، فردگرایی و… تعریف میکند و همدلی در آن وجود ندارد، اما دیدگاه قرآنی و دینی نیز بر همین منوال است؟ باید گفت تا زمانی که تا زمانی فردگرایی و لذت طلبی بر اصل خانواده حاکم باشد نمیتوان خانواده را بر اساس مبانی قرآنی ایجاد کرد.
وی گفت: قرآن کریم خانواده را نهادی مقدس معرفی میکند یعنی بنیادی که نه تنها جایگاه تولید زیستی انسان است بلکه پرتگاهی برای صعود معنوی بکار میرود.
معیارهای قرآنی خانواده پایدار
خانم دخیلی مطرح کرد: قرآن کریم در راستای تحکیم خانواده به یک سری مؤلفههای پیشینی و پسینی اشاره میکند، یکی از مولفههای پیشینی آن است که انسان وقتی بیاراده، بدون خواست و تصمیم خود وارد دنیای مادی شده و خداوند بر وی را بر اصل حفظ کرامت والدین امر میکند اما بعد از گشت چندی و فراهم شدن شرایط ازدواج فرصت تشکیل خانواده با خواست و اراده رخ میدها که یکی از مهم ترین اصول پیشینی آن انتخاب همسر بر اساس مبانی و معیارهای قرآنی است، خداوند در آیه ۲۶ سوره نور میفرماید؛ الْخَبِیثَاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَالْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثَاتِ وَالطَّیِّبَاتُ لِلطَّیِّبِینَ وَالطَّیِّبُونَ لِلطَّیِّبَاتِ أُولَٰئِکَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا یَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ کَرِیمٌ، زنان پلید برای مردان پلید و مردان پلید برای زنان پلیدند، و زنان پاک برای مردان پاک و مردان پاک برای زنان پاکاند، این پاکان از سخنان ناروایی که تهمت زنندگان درباره آنان می گویند، مبرّا و پاک هستند، برای آنان آمرزش و رزق نیکویی است.
وی عنوان کرد: اصل دیگری از مؤلفههای پیشینی قرآن کریم در راستای تحکیم خانواده، بلوغ فکری و مسئولیتپذیری است، انتخاب درست همسر صرف داشتن بلوغ جسمی و سنی نیازمند بلوغ فکری و مسئولیتپذیری است زیرا در صورت عدم آن امکان ازدواج وجود ندارد.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: ثبات اقتصادی و توانایی هدایت زندگی مؤلفه دیگری است که از اهمیت بالایی برخوردار است، خداوند در سوره نور به آن اشاره میکند، البته موردی که حائز اهمیت میباشد نگاه ضعیف توحیدی جوانان به مسائل اقتصادی در ازدواج است، جوانان نباید کمرنگ بودن ازدواج در جامعه را بر گردن مشکلات اقتصادی قرار دهند، زیرا رزق و روزی بدست خداوند است و او تشخیص میدهد به چیزان تلاش اجرت و پاداش بدهد.
وی گفت: هماهنگی دینی و فرهنگی نیز یکی دیگر از مؤلفههای قرآنی خانواده پایدار است که در صورت عدم رعایت تفاوتهای فرهنگی، اصل و بنیان خانواده به خطر میافتد.
خانم دخیلی افزود: اولین مؤلفه پسینی مودت و رحمت است که خداوند در آیه ۲۱ سوره روم به آن اشاره میکند؛ وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَة إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ، خداوند وسیله رسیدن به خانواده پایدار بین دو جنس مخالف را دوست داشتن از جنس مسئولین میداند که منجر به آرامش خواهد شد، دومین مورد رعایت حقوق متقابل و انصاف در رفتار است، دو طرف اگر نسبت به حقوق یکدیگر آگاهی داشته باشند میتوانند با بسیاری از مشکلات و چالشها مقابله کنند.
وی گفت: صبر و گذشت با مواجهه با مشکلات مورد سوم مؤلفه پسین خانواده پایدار است و باید دانست که صبر به معنای کوتاه آمدن و پذیرش ظلم نیست بلکه معیاری برای یافتن و تشخیص راه صحیح در زندگی مشترک است، یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَالصَّلَاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِینَ.
خانم دخیلی ادامه داد: مؤلفه بعدی مشورت در تصمیمگیری است که در سوره بقره به رعایت آن در تمام مسائل زندگی تاکید میکند، اگر خانم در جریان زندگی خود را دخیل ندانند منجر به بحران در زندگی خواهد شد، اصل دیگر احترام است، آیه ۱۹ سوره نساء نقل میکند؛ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا یَحِلُّ لَکُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ کَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَنْ یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِنْ کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَیٰ أَنْ تَکْرَهُوا شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللَّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا.
وی اظهار کرد: رعایت عدالت اقتصادی، دوری از فساد مالی، پرهیز از اسراف بخشی دیگر از مؤلفههای زندگی پایدار است که در جوامع زندگی مدرن امروز، این مولفه نقش کمرنگی دارد و مرد برای تامین نیازهای مالی به راههای نادرستی هدایت میشود.
خانم دخیلی گفت: مسئولیت در قبال فرزندان، تربیت دینی و اخلاقی آنان، پرهیز از سوء نظرها، شک و شبهه و فروبردن خشم نیز از موارد دیگر مولفههای خانواده پایدار است که رعایت آن در راستای حفظ خانواده لازم و ضروری است.
انتهای پیام/
نظر شما