به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران استان مرکزی ، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه ریحانة النبی اراک اولین جلسه از «کارگاه جدیدترین روش مطالعه و یادگیری بدون حفظ کردن» امروز با حضور خانم رجبزاده برگزار شد.
خانم رجب زاده در ابتدای این کارگاه به تشریح کارکرد مغز در فرآیند یادگیری پرداخت و اظهار داشت: ما از مغز انتظار داریم چند کار مهم را به طور همزمان انجام دهد، در حالی که اگر بخواهیم همه را با هم انجام دهیم، کیفیت کار پایین آمده و یا خطا بالا خواهد رفت و مغز چنین توانایی ندارد، البته کارهای غیرمهم مانند همزمان تلفن زدن و راه رفتن و خندیدن که جزو امور غیرمهم محسوب میشوند، امکانپذیر است.
وی همچنین با اشاره به اهمیت آمادگی ذهنی برای یادگیری، افزود: اگر در مدتی ذهن به سراغ یادگیری نرفته باشد، بازدهی آن کم میشود. نکته بعد اینکه اگر بخواهیم هر چیزی در مغز به مرحله یادگیری برسد، باید تکرار شود و باید بدانیم مغز برای بخاطر سپاری ساخته نشده، چون حفظ کردن مدت محدودی در ذهن میماند.
خانم رجبزاده در ادامه به معرفی متد PQ۵R پرداخت و تشریح کرد: این متد توسط آقای فرانسیس رابینسون ابداع و آقای وولفورت آن را بازیابی کرد که به این روش استاد شو هم میگویند.
وی با اشاره به حروف اختصاری این متد توضیح داد: حرف P ابتدایی آن مخفف Preview به معنای پیش مطالعه است و ابتدا قبل از تدریس یا شروع به مطالعه باید یک دور روزنامهوار مطلب را بخوانیم، با هدف آشنایی با موضوع.
استاد حوزه مرحله دوم را سؤال پرسیدن (Question) عنوان کرد و ادامه داد: باید بعد از خواندن روزنامهوار، در مورد مطلبی که درک کردیم، سوالاتی مطرح کنیم.
وی مرحله سوم که خواندن (Reading) است را مطرح کرد و گفت: در این مرحله متن هر درس را به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید و شروع به خواندن هر بخش کنید، هدف این است که مطالب را به دقت بخوانید و نکات را تجزیه و تحلیل کنید. پس در این مرحله هدف ما حفظ کردن طوطیوار نکات و جزئیات نیست، بلکه میخواهیم مفاهیم را درک کنیم و مطالب را یاد بگیریم، پس لازم است کارهایی که شما را در درک بهتر مطالب کمک میکنند، انجام دهید.
خانم رجبزاده پیشنهاداتی برای درک بهتر مطالب ارائه داد و اظهار کرد: مثلاً میتوانید زیر نکات مهم خط بکشید یا مطالب را به زبان ساده برای خودتان توضیح دهید و برای درک بهتر مطالب از مثال زدن کمک بگیرید.
انتهای پیام/
نظر شما