بررسی روش تدریس نوین در کاربردی شدن بیشتر نقش حوزه‌های علمیه در جامعه

مدیر سابق مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس گفت: روش تدریس در حوزه‌های علمیه با رویکردی نوین، از روش‌های سنتی به سمت متون جدید و کاربردی‌تر در حال تغییر است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم پروانه نخعی مدیر سابق مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس، در سخنانی با موضوع «نقش اساتید حوزه در تولید علم» بیان کرد: روش تدریس در حوزه‌های علمیه با رویکردی نوین، از روش‌های سنتی به سمت متون جدید و کاربردی‌تر در حال تغییر است.

وی با اشاره به روش‌های تدریس اساتید در حوزه‌های علمیه گفت: روش تدریس اساتید در حوزه‌های علمیه به سه دسته تقسیم می‌شود، دسته اول، اساتیدی هستند که به روش سنتی تدریس می‌کنند و این روش مشابه شیوه‌ رایج در دهه‌ی ۱۳۷۰ است که در آن استاد متن درس را خوانده، ترجمه و توضیحاتی ارائه می‌داد و از مثال‌های قدیمی مانند کتاب «مبادی العربیه» با مثال‌های «زید و بکر» استفاده می‌شد که البته با تلاش‌هایی که صورت گرفته، متون درسی حوزه‌های علمیه به‌روز شده و متون جدیدتری جایگزین متون قدیمی شده‌اند که به عنوان مثال، کتاب «مبادی العربیه» با کتابی که به نویسندگی آقای حمید محمدی است و در آن مثال‌های قرآنی آمده، جایگزین شده است و این تغییرات نشان‌دهنده‌ تأکید کمتر بر متون قدیمی و توجه بیشتر به متون جدیدتر و کاربردی‌تر در حوزه‌های علمیه است.

مدیر سابق مؤسسه آموزش عالی حوزوی فاطمه معصومه سلام الله علیها بندرعباس افزود: دسته دوم اساتیدی هستند که با رویکردی نوین، طرح درس از پیش تعیین شده را روی تابلو برای طلاب توضیح می‌دهند و سپس متن عربی را به سرعت خوانده و ترجمه می‌کنند، زیرا توضیحات اصلی پیش‌تر ارائه شده است. 
 
وی در ادامه اضافه کرد: دسته سوم اساتیدی هستند که ضمن خواندن متن درس، بر روی متن عربی تأکید ویژه‌ای دارند، آن‌ها درس را توضیح داده، ترجمه می‌کنند و مسائل ادبیاتی متن را برای طلاب مرور می‌کنند تا مطالب ادبیات عربی که در طول ترم‌های مختلف آموخته‌اند، تکرار و به صورت عملی فرا گرفته شود. 
 
استاد سطوح عالی اظهار داشت: علاوه بر این، یک رویکرد مهم دیگر که برخی اساتید از آن پیروی می کنند، مطرح کردن شبهات مرتبط با موضوع درس به عنوان مصداقی برای مطالب مطرح شده است که در این روش، استاد ضمن ارائه پاسخ به شبهات، طلاب را برای مواجهه با مسائل و چالش‌های روز جامعه آماده می‌کند تا در هنگام استفاده از آموخته‌های خود، به ویژه در مسائل فقهی و کلامی، توانایی پاسخگویی داشته باشند، در واقع یک استاد اگر خودش مطالعه بروز و زیادی غیر از آن منبع درسی داشته باشد می تواند این مشکل را حل کند و این خود یک نوع تولید علم است. 
 
خانم پروانه نخعی تصریح کرد: آموزش هوش مصنوعی به طلاب و اساتید حوزه‌های علمیه، امکانی جدید برای تولید و انتقال دانش و تبلیغ اسلام فراهم می‌کند، برخی از استان‌ها آموزش ابتدایی هوش مصنوعی را شروع کرده‌اند که بسیار ارزشمند است و باید این آموزش‌ها گسترش یابد، طلاب می‌توانند با یادگیری هوش مصنوعی، به تولید علم در حوزه‌های مختلف، از جمله تشیع، ایران و اسلام کمک کنند. 
 
 استاد پیشکسوت مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام الله علیها بندرعباس در پایان خاطرنشان کرد: ترجمه و انتشار این دانش به زبان‌های مختلف در فضای مجازی، می‌تواند در معرفی اسلام و تشیع به جوامع دیگر و پاسخگویی به شبهات موثر باشد، هوش مصنوعی، یک ابزار قدرتمند برای تبلیغ و نشر فرهنگ اسلامی و پاسخگویی به پرسش‌های جهانی محسوب می‌شود که باید از ظرفیت‌های این روش برای دسترسی راحت‌تر به اطلاعات و گسترش ارتباطات بین‌المللی استفاده کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha