استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) شهر اندیمشک در گفتوگویی به موضوع «مقایسه سبک زندگی زنان شاغل و خانهدار» پرداخت که تقدیم فرهیختگان میشود.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم معصومه حسینوند، استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) شهر اندیمشک استان خوزستان با اشاره به موضوع «مقایسه سبک زندگی زنان شاغل و خانهدار» در گفتوگویی اختصاصی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) در نامه ۳۱ نهج البلاغه میفرمایند: المرأة ریحانه و لیست بقهرمانه، ریحانه یعنی گل، عطر، بو و رایحه خوش زیرا گل و عطر دو لطیف و حساساند، جدا از اینکه عمر کوتاهی دارند بهعنوان کارگزار قهرمان در زبان عرب محسوب میشوند، در واقع اسلام با این روایات میخواهد لطیف بودن زن را به نمایش بگذارد که این لطافت میتواند از برخی مسائل تأثیر بپذیرد، شما عطر رو باز کنید یا گل رو از ساقه جدا کنید چه اتفاقی میفتد؟ سریعتر از موعد عطر تمام و گل پرپر میشود.
وی ادامه داد: در کتاب جامع الاخبار شعیری صفحه ۱۱۹ روایتی از پیامبر(ص) ذکر شده که ایشان میفرمایند؛ کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته، همه شما حافظ و سرپرستید و همگی در برابر هم مسئول هستید، در روایت بصورت مطلق زن و مرد را در مسئولیت اجتماعی دخیل داده است که نسبت به آحاد جامعه مسئولیت جمعی دارند و در رابطه با انسانهای دیگر مورد سؤال قرار میگیرند و با بیان «ان الله لیبغض العبد الفارغ» بیکاری را مذمت شمرده است.
حسینوند افزود: هویت کار برای یک زن کار کردن در داخل منزل و خارج منزل تقسیم میشود که نقش محوری بانوان تحت عنوان «تربیت نسل» جزو قسم اول قرار دارد و در رابطه قسم دوم که کار کردن خارج از منزل است باید گفت، اگر بانویی توانایی کار در خارج از خانه را داشته باشد به طوری که آسیبی به حقوق خانواده و زندگی خانوادگی وارد نشود، میتواند در خارج از خانه خدمت کند حتی میتوان بیان کرد حضور در برخی مشاغل برای بانوان واجب کفایی است اما این اشتغال خارج از منزل نقش مضاعفی است که زن برعهده میگیرد و اگر بین این نقش ها تعادل برقرار نکند مشکلات اساسی برای این مادران و بانوان توانمند ایجاد میشود زیرا زنان هنگامی که از کار بیرون که برمیگردند با قسم بعدی کار در منزل و همسر و فرزندانشان مواجه میشوند.
استاد و مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) گفت: زنان نقش محوری در خانواده دارند و حضور فیزیکی و عاطفی آنان در خانواده سبب رشد فرزندان است زیرا زن با حضورش در منزل محبت خود را به فرزندان هدیه میکند و شخصیت و شخصیت و هویت مطلوب فرزندان بواسطه این محبت ها شکل میگیرد.
وی مطرح کرد: اسلام نقش حساس زنان را مدنظر گرفته و اصل تأمین معاش را به مردان سپرده است تا زنان با خیالی آسوده به نقش اساسی خودشون بپردازند، به همین جهت باید بپذیریم بین بانوان شاغل و خانه دار تفاوتهایی وجود دارد و وجود شغل بر سبک زندگی تأثیر میگذارد، شاغل شدن زن در بیرون از منزل و ایجاد درآمد ماهیانه تبعاً سبب استقلال مالی و امنیت اقتصادی می شود، اینکه زن بتواند هر زمان،هر آنچه که بخواهد برای خود یا خانواده تامین کند و به اصطلاح دستش در جیب خود باش به زن احساس توانمندی میدهد که تأثیر مستقیم در بالا بردن اعتماد به نفس دارد و فکر داشتن این توانمندی مالی و مزایای دیگری همچون بیمه، حتی در دوران ناتوانی و بازنشستگی این اعتماد به نفس را افزایش میدهد.
حسینوند ادامه داد: فرصتهای که زنان شاغل در محیط کاری کسب میکنند نسبت به زنان خانهدار بیشتر است زیرا در محل کار ارتباط گسترده ای با دیگران پیدا میکند و دایره دوستان و همکاران وی بیشتر میشود که این امر زمینه تعاملات او را گسترده تر کرده و در نهایت باعث بهرهمندی از داشته های خوب دیگران میگردد که منجر به ارتقای استعداد و مهارتهای خود شده و اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کسب میکند، البته ناگفته نماند همه این مسائل به رضایت شغلی زنان برمیگردد اگر از شغلشان رضایتی نداشته باشند و بالاجبار و صرف مادیات، کار کنند دچار خستگی مفرط و ملالت و فشار روحی و پیری زودرس میشوند از طرفی چون مسئولیت خانه و خانواده را دارند اگر نتوانند بین کار و خانواده تعادل ایجاد کنند این فشارها مضاعف می شود و رضایتمندی او از زندگی کاهش مییابد.
وی در پایان گفت: در مقابل زن خانه دار از فشار و استرس شغلی ندارد و شاید از لحاظ یکنواختی زندگی ناراحت باشند اما اگر خود را از یکنواختی و تنشهای اجتماعی دور کند، می تواند بانویی عاشق برای خانواده خود باشد.
انتهای پیام/
نظر شما