مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با تأکید بر اهمیت عبرتگیری از مردگان به جای تفاخر به آنان، غفلت را ریشه بسیاری از انحرافات و بدبختیهای انسان دانست.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مرکزی، دومین جلسه از سلسله نشستهای منهاج با حضور حجت الاسلام و المسلمین گودرزی مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی به دو صورت حضوری و آنلاین از طریق برنامه قرار ویژه مدارس علمیه استان برگزار شد.
حجت الاسلام و المسلمین گودرزی در این جلسه با اشاره به مباحث جلسه قبل، اظهار داشت: برخی افراد به کثرت قبور و مردگان اقوام خود تفاخر میکنند، در حالی که شایسته است مردگان خود را مایه عبرت قرار دهند، نه مایه افتخار و بزرگی، این افراد با این تفکر خود در یک جهل باطل فرو رفتهاند.
وی افزود: شما زندگان از قبرستانها عبور میکنید و پا روی سر آنان میگذارید، از ارث آنان بهره میبرید، پس شایسته نیست آنان را مایه عبرت خود قرار ندهید.
مدیر حوزه علمیه خواهران استان مرکزی با اشاره به خطبهای از نهج البلاغه بیان کرد: ابن ابی الحدید این خطبه را از نظر فصاحت و بلاغت بینظیر میداند، هرکه این خطبه را بخواند سخن معاویه را درباره حضرت امیر درک میکند که گفت: اگر تمام قریش و اعراب را بگردی شخصی به بلاغت او پیدا نخواهی کرد.
وی تأکید کرد: تمام این مثالها از قبرستان برای تذکر به مومنان است که از حالت غفلتزدگی در دنیا رها شوند.
حجت الاسلام و المسلمین گودرزی تصریح کرد: غفلت شامل هرگونه بیخبری از شرایط زمانی و مکانی، بیخبری از حق و حقیقت و بیخبری از پیامها و آیات و هشدارها میشود.
وی با استناد به قرآن کریم، خاطرنشان کرد: واژه غفلت ۳۵ بار در قرآن به کار رفته و کلمه مقابل آن ذکر میباشد، انسان از غفلت به عجب و تکبر و خودخواهی میرسد و مسیر رستگاری بر او بسته میشود، غفلت خود بزرگترین راه شقاوت و سرچشمه بدبختی انسان است.
حجت الاسلام و المسلمین گودرزی به خصوصیات جهنمیان از منظر قرآن اشاره کرد و ادامه داد: قلبهای آنان نمیفهمد، عقل دارد ولی درک نمیکند، گوش دارد ولی نمیشنود، چشم دارد ولی نمیبیند، اینان از حیوانات هم پایینتر هستند.
وی با طرح این سؤال که آیا ما برای جهنم خلق شدهایم یا برای عبادت و برتری بر دیگر موجودات؟ گفت: در هیچ کدام اینها زور و اجبار نیست، مانند نجاری که مدام چوب را میتراشد گاهی از آن درب و پنجره میسازد و گاهی آن را میسوزاند، سقوط و یا صعود انسان همه و همه در گرو اعمال خودش میباشد.
انتهای پیام/
نظر شما