حوزه‌های علمیه خواهران پیشران تمدن اسلامی در گام دوم انقلاب اسلامی باشند

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان با تأکید بر لزوم تربیت نیروی مهذب و کارآمد، همکاری میان حوزه و دانشگاه و آینده‌نگری در تأسیس حوزه‌های خواهران را یکی از ابتکارات تمدن‌ساز نظام اسلامی خواند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم راضیه سلطان عباسی ندوشن، مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان در سخنانی تفصیلی به تبیین وظایف حوزه‌های خواهران در راستای پیام و منشور رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکصدمین سالگرد حوزه علمیه قم پرداخت و با تأکید بر لزوم تربیت نیروی مهذب و کارآمد، همکاری میان حوزه و دانشگاه و آینده‌نگری در تأسیس حوزه‌های خواهران، آن را یکی از ابتکارات تمدن‌ساز نظام اسلامی خواند.

خانم عباسی با اشاره بر احیای هویت تمدنی حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه خواهران نقش مهم و چندوجهی در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند. این نقش، از تربیت طلاب مهذب و کارآمد آغاز می‌شود؛ انسان‌هایی که بتوانند پیام دین را در عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی و تمدنی منتقل کنند.

وی افزود: طلبه‌ای که قرار است برای تمدن اسلامی اثرگذار باشد، باید ابتدا در خانواده و سپس در اجتماع، تربیت‌یافته و جهت‌مند باشد. محور این تربیت، مادران مؤمن و آگاه هستند که نقش بی‌بدیلی در ساخت نسل مؤمن ایفا می‌کنند.

مدیر حوزه علمیه خواهران هرمزگان ادامه داد: تبیین بیانیه رهبری نیازمند بازخوانی هویت حوزه با تمرکز بر رشد علمی، تعهد اجتماعی و گفتمان‌سازی دینی است. باید طلابی مؤمن، مسئول، روزآمد و تمدن‌ساز تربیت شوند که مسئولیت‌های تاریخی خود را بشناسند و در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی گام بردارند.

خانم عباسی با تفسیر مفهوم «بلاغ مبین»، گفت: بلاغ مبین یعنی رساندن پیام دین به شکل روشن، عمیق و قابل درک، نه فقط از طریق کلام بلکه در منش، سبک زندگی و تعاملات اجتماعی. این رسالت فقط با تربیت نیروهای اخلاق‌مدار و اندیشه‌ورز محقق می‌شود.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه خواهران، نباید تهذیب اخلاقی فقط محدود به یک واحد درسی باشد. باید فضای اخلاقی بر تمام اجزای حوزه حاکم باشد و آموزش علمی با تربیت معنوی همراه شود.

استاد دانشگاه ادامه داد: باید به سمت آموزش مهارتی و کاربردی برویم؛ تربیت مبلغان تخصصی در موضوعاتی مانند فضای مجازی، خانواده، محیط زیست و هویت زن مسلمان یک ضرورت است. همچنین، لازم است ساختارهای مدیریتی و پژوهشی حوزه‌ها براساس نیازهای روز جامعه تنظیم شود تا خروجی آن بانویی اندیشمند و جریان‌ساز باشد.

خانم عباسی با بیان اینکه صرف تدریس در دانشگاه برای تأثیرگذاری حوزه کافی نیست، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب از حوزه‌ها انتظار دارند که در طراحی نظامات اجتماعی اسلام مشارکت کنند. این مهم بدون شناخت دنیای جدید، تعامل با دانشگاه و نقد اندیشه‌های معاصر ممکن نیست.

وی افزود: برای تحقق این تعامل، باید مراکز پژوهشی بین‌رشته‌ای تشکیل شود تا حوزه و دانشگاه در مسائل کلیدی مانند عدالت، خانواده، تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی هم‌افزا باشند.

استاد حوزه تأکید کرد: در برنامه‌ریزی درسی حوزه‌ها باید جایگاه مفاهیم نوظهور، آسیب‌شناسی اجتماعی و منطق علم مدرن گنجانده شود. طلبه امروز باید مسئله‌محور باشد و استاد باید بر فضای فکری و فرهنگی زمانه مسلط باشد.

خانم عباسی، تأسیس حوزه‌های علمیه خواهران را یکی از ابتکارات تأثیرگذار انقلاب اسلامی دانست و گفت: حوزه‌های علمیه خواهران، نه‌تنها امکان تربیت بانوان فقیهه و اندیشمند را فراهم کرده، بلکه چهره فرهنگی جامعه را نیز دگرگون ساخته‌اند. این نهادها، ظرفیت‌های تمدن‌ساز فراوانی دارند که باید حفظ و تقویت شوند.

وی افزود: برای صیانت از این ظرفیت، باید هویت علمی، تبلیغی و اجتماعی حوزه‌های خواهران بازتعریف شود. لازم است افق حوزه‌ها از آموزش صرف به نهادسازی و تأثیرگذاری اجتماعی گسترش یابد.

خانم عباسی تأکید کرد: افق حوزه نباید صرفاً آموزش باشد، بلکه باید به سوی نهادسازی، تأثیرگذاری اجتماعی و کنش‌گری فرهنگی حرکت کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های گسترده بانوان در عرصه‌های فرهنگی، فکری و اجتماعی افزود: باید نقش زنان را در تولید اندیشه، فعالیت‌های هنری-فرهنگی، و تربیت نسل آینده به رسمیت بشناسیم و تقویت کنیم.

خانم عباسی در پایان گفت: بانوان طلبه باید خود را نه صرفاً دانش‌پذیر، بلکه پیشران گفتمان دینی در جامعه بدانند. زنانی که با تکیه بر علم، ایمان و هنر، آینده تبلیغ دینی را در مسیر تمدن نوین اسلامی شکل می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha