نشست پژوهشی تحلیلی با موضوع عرفانهای نوظهور در مدرسه علمیه فاطمیه محلات برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مرکزی، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمیه محلات نشست پژوهشی با عنوان «تحلیلی بر عرفانهای نوظهور» با حضور حجتالاسلام احمدی کاشانی استاد حوزه علمیه خواهران استان مرکزی برگزار شد.
حجت الاسلام احمدی کاشانی در این نشست که با حضور طلاب سطوح ۲ و ۳ برگزار شد، به ارائه مطالبی در خصوص انواع و شاخصههای عرفانهای نوظهور پرداخت و با اشاره به سه نوع عرفان موجود در کشور، گفت: برخی از عرفانها مدعی ارائه دین جدیدی هستند، مانند عرفان اشو و سای بابا، برخی دیگر ادعای دین ندارند، مانند مدیتیشن و برخی نیز منسوب به یهودیت، مسیحیت یا اسلام (تصوف) هستند.
حجت الاسلام احمدی کاشانی در ادامه به چند شاخصه کلی در عرفانهای نوظهور چون شکاکیت در معرفت(به این معنا که عقل انسان قادر به درک صحیح واقعیت نیست)، عقلانیت ابزاری(استفاده از عقل صرفا برای رسیدن به اهداف خاص، مانند عقل معاویه)، سکولاریسم(بیتوجهی به دین و آموزههای دینی) و پلورالیسم(پذیرش تمامی ادعاها و مذاهب به عنوان حقیقت و لیبرالیسم در اقتصاد و فرهنگ) اشاره کرد.
وی افزود: برخی از این نحلهها ادعای خدا محوری دارند، اما تلقی درستی از خدا ندارند. خدایی که امام علی (ع) معرفی میکند، با خدای مورد نظر آنها تفاوت دارد. برای مثال، اشو می گوید خدا ذهنیت است و اکنکار خدای نیروهای مثبت و منفی را معرفی می کند.
حجت الاسلام احمدی کاشانی با اشاره به این که برخی عرفانها هدف را شادی مطرح میکنند، بیان کرد: در این دنیای پر از آشفتگی و افسردگی، انسانها به دنبال شادی هستند و جذب این عرفانها میشوند. در اسلام نیز هر چیزی که مفرح باشد برای تجدید قوا سفارش شده است، مانند مناجات با خدا، تامین معاش، معاشرت با افراد نیکوکار و تفرج غیر حرام.
وی در ادامه به کنار گذاشتن آموزه های عقلی، عدم پذیرش فقه و شریعت، اعتقاد به تناسخ، قطب پرستی و استاد پرستی در عرفان های نوظهور اشاره و تاکید کرد: برای شناسایی عرفان کاذب و حقیقی، باید به این نکته توجه کرد که اگر عارف به خودش دعوت کرد، عرفان او کاذب است و اگر به خدا دعوت کرد، عرفان او حقیقی است.
این استاد حوزه تصریح کرد: اگر عرفان با ادیان الهی مشکل داشت، کاذب است، چرا که ادیان الهی انسان را به خدا می رسانند.
انتهای پیام/
نظر شما