خانم زینب عطاءالهی، عضو گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس گفت: بیتوجهی به سخنان دیگران، جرقهای برای سوءتفاهم و دلخوری است که با راهکارهای مؤثر برای برقراری ارتباط سازنده همچون همدلی، گشودگی و شناخت تیپهای شخصیتی مختلف، میتوان ارتباط مؤثر و صمیمی ارائه داد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/ هرمزگان، خانم زینب عطاءالهی استاد و عضو گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس، در نشست فرهنگی با موضوع «راهکارهایی برای مدیریت ذهن و ارتباط مؤثر با مخاطب» در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس بیان کرد: گوش نکردن به صحبتهای دیگران، چه ناخواسته و چه از روی بی توجهی، میتواند خیلی آزاردهنده باشد و باعث ایجاد سوءتفاهم و دلخوری میشود، همچنین ارتباط باید دوطرفه باشد و فقط یک نفر صحبت نکند، وقتی با کسی صحبت می کنید، باید به حرفهای او واکنش نشان دهید و متناسب با آن حرف بزنید تا تعامل سازنده شکل بگیرد.
خانم زینب عطاءالهی اذعان داشت: گشودگی یکی از موارد ارتباط مؤثر است که باید به آن توجه و در مورد تجربیات خود با دیگران صحبت کرد که این امر باعث میشود صمیمیت و نزدیکی بیشتری ایجاد شود البته این گشودگی به معنای فاش کردن اسرار و مسائل خصوصی نیست که ممکن است باعث ناراحتی یا سوءاستفاده شود، بلکه بیان خاطراتی است که میتوان برای دیگران بیان کرد و هیچ ضرری به مسائل خصوصی انسان نمیزند.
عضو گروه علمی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام الله علیها) بندرعباس افزود: شناخت تیپهای شخصیتی مختلف و نحوه تعامل با آنها بسیار حائز اهمیت است، بعضی افراد خیلی منظم و دقیق هستند و همه چیز باید سر جای خودش باشد، در حالی که بعضی دیگه خیلی بیخیال و سهلانگار هستند، این تفاوتها میتواند در روابط و تعاملات مشکلاتی ایجاد کند، به خصوص اگر نتوانید همدیگر را درک کنید.
استاد حوزه و دانشگاه، اضافه کرد: تیپ شخصیتی «بزن برو»، به افرادی گفته می شود که خیلی رک و صریح هستند و به نتیجه کار بیشتر از احساسات دیگران اهمیت می دهند که برای تعامل با این افراد، باید مستقیم و واضح صحبت و از حاشیه رفتن پرهیز کرد.
خانم عطاءالهی تصریح کرد: یکی دیگر از تیپهای شخصیتی، افراد «مراقبتگرا» هستند که این افراد معمولاً خیلی مهربان و همدل هستند و به روابط و احساسات دیگران اهمیت میدهند که برای تعامل با این افراد، باید شنونده خوبی بود و به احساسات آنها توجه کرد همچنین بعضی افراد همیشه تصمیم دارند از حرفهای دیگران برداشت منفی کنند که این افراد معمولاً باورهای منفی درباره خود و دیگران دارند و به همین خاطر همیشه منتظر هستند که یک اشتباه رخ دهد.
وی توضیح داد: برای شناخت تیپهای شخصیتی دانش آموزان میتوان از روشهای مختلفی همچون مشاهده رفتار دانشآموزان در کلاس، صحبت کردن با آنها به صورت فردی یا حتی استفاده از تستهای شخصیتشناسی (البته با رعایت ملاحظات اخلاقی و حرفهای) استفاده کرد.
خانم عطاءالهی در خصوص ارتباط مؤثر با قشر جوان و نوجوان اظهار داشت: ایجاد فضایی امن و صمیمی نیز مؤثر است به شکلی که طرف مقابل شما بدون ترس از قضاوت شدن، بتواند نظرات و احساسات خود را بیان کند که این کار میتواند شامل گوش دادن فعال به حرفهای او، احترام گذاشتن به نظرات آنها و تشویق آنها به مشارکت در بحثها باشد.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی دیگر از موارد مؤثر در ارتباط با جوانان و کلاس داری؛ تعیین قوانین و انتظارات روشن، است قوانین و انتظارات را به طور واضح برای دانشآموزان باید توضیح داد و یا در صورت لزوم، قوانین را باید به صورت مکتوب در اختیار دانشآموزان قرار داد همچنین استفاده از تکنیکهای مدیریت کلاس، مانند نادیده گرفتن، تذکر ملایم، ارجاع به قانون، صحبت فردی نیز مؤثر خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: انعطافپذیری و سازگاری، همکاری با والدین و مشاوران، نیز از موارد ارتباط مؤثر با دیگران است که باید آن را مدنظر داشت.
انتهای پیام/
نظر شما