ضرورت ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت تعلیم و تربیت در حوزه‌های علمیه خواهران

مدیرکل آموزش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: هدف این اداره کل، ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت تعلیم و تربیت است و برای این امور با برنامه‌هایی از جمله افزایش راهبرد ضریب استحصال، افزایش ضریب دانش آموختگی و کاهش سنوات تحصیلی با برنامه عملیاتی به تسریع بخشی می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم سکینه منظری، مدیرکل آموزش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران، در اولین نشست مدیران استانی حوزه های علمیه خواهران در سال ۱۴۰۴ که به صورت برخط (آنلاین) در سالن همایش شهید سلیمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد، بیان کرد: در اداره آموزش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران و در راستای برنامه پنج ساله اهداف آموزشی کثیری را پیگیری کردیم، زیرا هدف ما در این اداره ارتقاء کمی و کیفی زیر ساخت تعلیم و تربیت است و تا زمانی که طلاب خواهر که در این عرصه قرار دارند به سهولت فارغ التحصیل شوند این فرآیند ادامه می‌یابد که برای این امور با برنامه‌هایی از جمله «افزایش راهبرد ضریب استحصال، افزایش ضریب دانش آموختگی، کاهش سنوات تحصیلی است با برنامه عملیاتی» به تسریع بخشی می‌پردازیم.

وی ادامه داد: در راستای برنامه‌های افزایش راهبرد ضریب استحصال، افزایش ضریب دانش آموختگی، کاهش سنوات تحصیلی است با برنامه عملیاتی» می‌توان به این موارد اشاره کرد؛ نظارت بر انجام خدمات آموزشی مدارس در سامانه، نظارت بر انجام امور بر مبنای تقویم تحصیلی، نظارت بر روند تغییر رشته طلاب پالایش اطلاعات سامانه آموزش، انجام نقل و انتقال طلاب از مدارس به مراکز غیر تابع، تشکیل جلسات ناظر بر امور مرتبط با کمیسیون موارد خاص، بررسی و تایید پرونده طلاب فارغ التحصیل مقاطع عمومی و تکمیلی جهت صدور مدرک، صدور گواهی فراغت از تحصیل و ریز نمرات طلاب فارغ التحصیل مقاطع عمومی و تکمیلی ارسال پستی و تحویل دانشنامه های صادر شده به مدارس تحت پوشش، پیگیری درخواست‌های طلاب مبتنی بر پاسخگویی به استعلام مدارک و صدور گواهی مقاطع عمومی و تکمیلی، نظارت و پیگیری تخلفات در امور و فرآیند آموزشی.

مدیرکل آموزش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران افزود: برنامه‌های عملیاتی اداره آموزش‌های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران بدین شرح است؛ تنظیم و تعریف تقویم تحصیلی، نظارت بر روند تغییر رشته طلاب، پالایش اطلاعات سامانه آموزش، انجام نقل و انتقالات طلاب از مرکز به مراکز غیر تابع، طرح تسهیل فراغت از تحصیل، تدوین بسته راهنمای سامانه آموزش، پشتیبانی و نظارت خدمات آموزشی در سامانه، تشکیل جلسات ناظر بر امور مرتبط بود با کمیسیون موارد خاص، نظارت بر کمیسیون امور خاص مدیریت های استانی، بررسی و تایید پرونده طلاب فارغ التحصیل مقاطع عمومی و تکمیلی، صدور دانشنامه تحصیلی برای طلاب فارغ التحصیل مقاطع عمومی و تکمیلی، ارسال پستی و تحویل دانشنامه‌های صادره به مدیریت‌های استانی، پاسخگویی به استعلام مدارک تحصیلی و صدور گواهی های تحصیلی مقاطع عمومی و تکمیلی، بررسی ثبت و تایید پرونده تحصیلی طلاب نظام قدیم جهت صدور گواهی و یا تایید تحصیلی، آسیب شناس سی علل و عوامل ریزش طلاب آنالیز و تحلیل کمی و کیفی، ارتقا علمی و مهارتی عوامل اجرایی معاونت آموزش و ارائه میز خدمت.

وی در ادامه به برنامه‌های معاونت آموزش از جمله مسئله ریزش و انصراف طلاب قبل از اتمام دوره، مسئله طولانی شدن سنوات تحصیلی، مسئله استحصال از تحصیل و مسئله نرخ پایین ارتقا دانش آموختگان به سطوح بالاتر اشاره کرد.

خانم منظری در ادامه به عوامل موثر در ریزش و انصراف طلاب از حوزه علمیه مانند؛ ضعف در آیین نامه ها و قوانین در حوزه علمیه، طولانی بودن مدت زمان تحصیل، عدم دستیابی به آموزش مجازی در سطح دو و بسیاری از رشته های سطح سه، تعداد زیاد واحدهای درسی در همه سطوح، تکثر و سختی محتوای دروس، عدم کاربردی بودن خیلی از دروس، عدم علاقه کافی به تحصیل در حوزه علمیه، ضعف استعداد متناسب و لازم در حوزه، فرزندآوری و مشکلات همزمانی با تحصیل، کسب موفقیت بیشتر یا تحصیل راحت تر در دانشگاه، انصراف از حوزه به دلیل پذیرش در دانشگاه، تداخل مشغله های کاری فرهنگی اجتماعی و نامتناسب بودن نامتناسب بودن برنامه‌ریزی آموزشی، کمبود و ضعف توان علمی و مهارتی اساتید در آموزش با روش های نوین، نامناسب بودن اخلاق و رفتار برخی از اساتید، ابهام در آینده شغلی، تداخل وظایف مادری همسری و شغلی با تحصیل و عدم آموزش مدیریت آن به طلاب، کمبود ظرفیت سازمان ها جهت اشتغال طلاب در امر تدریس، ضعف در ورود و پاسخگویی دانش حوزوی به مسائل جدید و نوپدید، عصر حاضر عدم دست یابی به مدرک کارآمد.

وی در پایان اعلام کرد: آسیب ایجاد شده، ضعف در آیین نامه ها و قوانین در حوزه علمیه است که با توجه به بروز رسانی قوانین و حذف خلاهای قانونی در آیین نامه های آموزشی، ضعفی در قوانین و ضوابط نیست بلکه علت اصلی جهل و عدم اطلاع طلاب نسبت به قوانین است که باعث ایجاد این تصور در آن‌ها شده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha