مدیرکل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران با ارائه گزارشی به بیان «برنامههای کلان مدیریتی» این اداره کل پرداخت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجتالاسلام فاضل حسامی، در تشریح «برنامههای کلان مدیریتی» اداره کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی اظهار کرد: اداره ارزیابی و توسعه یکی از زیرمجموعههای کلیدی در ساختار مدیریتی معاونت امور حوزهها است که مأموریت آن، ساماندهی، توسعه، نظارت و ارزیابی فرایندهای آموزشی و ساختاری واحدهای حوزوی است. این اداره نقشمحوری در بررسی و صدور مجوزهای تأسیس، توسعه، ادغام، انحلال، ارتقا واحدها و رشتههای آموزشی، تدوین ضوابط و همچنین سیاستگذاری برای بهبود کیفیت و کارآمدی نظام آموزشی حوزوی را ایفاء میکند.
وی ادامه داد: این اداره در سال ۱۴۰۳ با رشد چشمگیر فعالیتهای ساختاری، نظارتی و ساماندهی، نقش بسزایی در پیشبرد سیاستهای آموزشی و توسعهای حوزههای علمیه خواهران ایفا کرده است که بر اساس گزارش رسمی ارائه شده، این اداره در محورهای گوناگون از جمله اعطای مجوز، ساماندهی واحدها، بهروزرسانی فرایندها، فرم ها و تدوین آییننامهها، عملکرد قابل توجهی داشته که اهم آن موارد به شرح ذیل است:
توسعه رشتههای فاقدمجوز
حجتالاسلام حسامی گفت: اداره کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی در راستای ساماندهی و توسعه رشتههای آموزشی، به تدریج شاخصهای ارزیابی رشته محلها را در دستور کار خود قرار داد و با ارائه به شورای گسترش موفق به تصویب آن گردید و در این راستا ۲۲۰ پرونده مربوط به رشته محلهایی که در حال برگزاری اما فاقد مجوز رسمی بودند، بررسی، ساماندهی و مصوب گردیده و همچنین، مجوز ۲۹ رشته محل یکدوره ای نیز تمدید گردید.
بهبود ساختار مدارس
وی افزود: همچنین در بحث تجمیع و بهینهسازی منابع و ساختارهای مدیریتی و افزایش بهرهوری نظام آموزشی از طریق یکپارچهسازی، در ادامه اجرای فاز اول طرح ادغام، ۳۹ مدرسه در سال ۱۴۰۳ با تبدیل به ۱۹ واحد ادغام شدند تا با تجمیع منابع و ایجاد ساختارهای کارآمد، بهرهوری آموزشی افزایش یابد.
نظاممندسازی و ساماندهی وضعیت خوابگاهها
مدیر کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران مطرح کرد: این اداره در خصوص ساماندهی و نظاممندسازی وضعیت خوابگاهها، بازبینی آییننامه خوابگاهها را در دستور کار خود قرار داد و در این راستا توانست با همکاری اداره برنامه ریزی و نظارت و سایر معاونت های مرتبط با امور خوابگاهها، آیین نامه جدید خوابگاه ها را اصلاح و به تصویب رساند. همچنین این اداره در جهت توانمندسازی استانها با حفظ نقش نظارتی خود، مطابق آئین نامه جدید، مسئولیت صدور مجوز تأسیس خوابگاهها را در سال ۱۴۰۳ به استانها واگذار کرد.
نوسازی نظام اداری
وی گفت: در بحث نوسازی نظام اداری، استانداردسازی فرایندهای تأسیس و توسعه واحدها و بهینهسازی شیوههای ارزیابی و نظارت، این اداره توانست ۴۵ فرم مرتبط با تأسیس و توسعه واحدها را تدوین و نهایی کند. همچنین شاخصهای ارزیابی برای توسعه و افزایش رشته محلها را تدوین و در جلسات شورای گسترش مطرح و تصویب نمایند.
چشم انداز و برنامه های پیش روی اداره کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی
حجتالاسلام حسامی عنوان کرد: این اداره در خصوص برنامه های پیش رو در سال ۱۴۰۴ این برنامه ها را در دستور خود دارد؛
ـ تدوین شاخص های اعطای مجوز اجرای همزمان و پیگیری مراحل تصویب خواهی با شورای گسترش
ـ تدوین شاخص های اعطای مجوز سطح۲ و شعبه و پیگیری مراحل تصویب خواهی با شورای گسترش
ـ مطابقت آئین نامه پیشنهادی تاسیس و انحلال با ضوابط جدید تاسیس و مصوبات اخیر شورا و پیگیری تصویب آئین نامه تاسیس و انحلال و اساسنامه واحدهای حوزوی و آئین نامه شعبه تا حصول نتیجه
ـ تدوین شاخص های ارزیابی مدارس جهت تبدیل مجوز موقت به مجوز دائم و پیگیری مراحل تصویب خواهی با شورای گسترش، برای کلیه واحدهای حوزوی تحت پوشش
ـ انجام کلیه فرایندهای ارزیابی مدارس و اعطای مجوز و تمدید پروانه فعالیت کلیه واحدهای تحت پوشش پس از تصویب شاخصها توسط شورای گسترش
ـ همکاری در طرح و تدوین سند آمایش سرزمینی با مرکز برنامه ریزی و نظارت، جهت تسهیل در فرایند تاسیس و ایجاد توسعه متوازن واحدهای حوزوی در سطح کشور
ـ نظام مندسازی وضعیت مجوز خوابگاهای مقاطع مختلف در واحدها به خصوص در دوره عمومی (سیکل) مطابق مقررات مربوطه
ـ پیگیری ایجاد سامانه مکانیزه تاسیس و توسعه، به منظور تسهیل در امور مربوط به این اداره
ـ بروزرسانی سمینار دیتای معاونت در ورود اطلاعات مربوط به مدارس، عناوین، مقاطع رشته ها و خوابگاه ها
ـ بررسی وضعیت مدارس از جهات مختلف به منظور پیگیری ادامه عملیات ادغام و شروع فاز ۲ و انجام امور و فرایندهای مرتبط بخشی از اهداف و برنامههای چشم انداز این اداره است.
عملکرد اداره مؤسسین و هیئتهای امنا در سال ۱۴۰۳
وی با اشاره به عملکرد اداره مؤسسین و هیئتهای امنا در سال ۱۴۰۳ گفت: اداره مؤسسین و هیئتهای امنا از ارکان پشتیبان و سیاستگذار مدارس علمیه خواهران به شمار میرود که با هدف ساماندهی، تقویت ارتباطات ساختاری، بهبود نظارت، و ارتقای جایگاه هیئتهای امنا، فعالیتهای خود را در سطح کشور را دارد.
وی ادامه داد: در ادامه مسیر تحول ساختاری حوزههای علمیه خواهران، اداره مؤسسین و هیئتهای امنا در سال ۱۴۰۳ اقدامات متعددی در زمینه ساماندهی ساختار هیئتهای امنا، توسعه شبکه تعاملی و رسیدگی و سایر امور محوله انجام داده است که گوشهای از فعالیت این اداره به شرح زیر میباشد.
ترمیم و بازنگری در ساختار هیئتهای امنا
حجتالاسلام حسامی مطرح کرد: در این بخش، فرایندهای مرتبط با هیئت امنا و مؤسسین از بدو بهرهبرداری مدرسه تا وضعیت اداره فعلی مدرسه توسط اداره هیئت امنا تهیه و تدوین گردید که با هدف ترمیم هیئت امناهای مدارس علمیه، هیئت امنای مدارس کشور از جهت شکلی (تعداد اعضا)، تقسیم کار بین اعضای هیئت امنا و موارد دیگر مورد بررسی قرار گرفت و ترمیم هیئت امنا در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: آییننامههای مربوط به فعالیت هیئتهای امنا (مانند شرح وظایف، نحوه همکاری، شرایط عضویت و...) مورد بازنگری قرار گرفت و پیشنویسهای جدیدی برای تصویب تهیه شد و در راستای ترمیم اعضای هیئت امنا و بهروزسازی فرآیندهای مدیریتی، ۹۰ عضو جدید در سال ۱۴۰۳ شناسایی و جایگزین شدند و طی این فرآیند، ۳۰ نفر ساعت فعالیت تخصصی ثبت شد.
ساماندهی جلسههای هیئتهای امنا در استانها
مدیر کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران، با اشاره به ساماندهی جلسههای هیئتهای امنا در استانها اظهار کرد: در راستای ارتباط بیشتر و همچنین استفاده از ظرفیت های استانی هیئت امنا کشور در سال ۱۴۰۳، ۲۰ جلسه توسط مدیریتهای استانی با عنوان اجلاسهای استانی هیئتامنای مدارس علمیه با شرکت و نظارت و راهبری این اداره برگزار و فعالیتها و مصوبات آنها مورد نظارت قرار گرفت.
تحلیل عملکرد هیئتهای امنا و نظارت
وی ادامه داد: باتوجه به تحلیل عملکرد هیئتهای امنا مدارس علمیه کشور در سال ۱۴۰۳، وضعیت ۴۴۴ واحد حوزوی به صورت متمرکز تحلیل شد و دراین راستا بیش از ۲۰۰ تماس تلفنی برای پیگیری مصوبات و شفافسازی امور در این اداره انجام پذیرفت.
گسترش شبکه تعاملی ابرار
حجتالاسلام حسامی گفت: در راستای و تعامل بیشتر هیئت امنای مدارس علمیه این اداره با بهره گیری از بستر کوثرنت از طریق شبکه تعاملی ابرار که هیئت امنای مدارس علمیه کشور در آن عضو می باشند و این شبکه به عنوان پل ارتباطی میان اعضای هیئت امنا در کشور و ستاد میباشد، در سال ۱۴۰۳ شبکه توسعه یافت و تعداد ۳۰۰ دسترسی جدید برای اعضا ثبت شد که جمع اعضای آن به ۱۶۰۰ نفر رسید همچنین، ۲ جلسه مرکزی و ۷ جلسه استانی برای ساماندهی شبکه برگزار گردید.
انتشار نشریه «پیام امنا»
وی مطرح کرد: به جهت تقویت ارتباطات رسانهای و انعکاس اقدامات هیئتهای امنا، یک شماره از نشریه الکترونیکی «پیام امنا» در سال ۱۴۰۳ منتشر شد.
بهروزرسانی اطلاعات در سامانه سما
مدیر کل امور تأسیس و توسعه واحدهای حوزوی حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: در طول سال ۱۴۰۳، اطلاعات اعضای هیئتهای امنا از طریق ۴۰ بخشنامه و تماس، بهروز شد و بیش از ۸۵ نفر ساعت در این مسیر صرف شد.
چشم انداز و برنامه های پیشرو اداره مؤسسین و هیئتهای امنا
حجتالاسلام حسامی گفت: این اداره با توجه به وظایف محوله و چشم اندازهای خود برنامه های زیر را برای امسال در دستور کار خود دارد.
وی در پایان گزارش اعلام کرد: پیگیری برگزاری اجلاس های استانی هیئت امنا، ارتقاء کیفی و کمی هیئت امنا با برگزاری (دورههای ارتقایی)، پیگیری برگزاری اجلاس سراسری هیئت امناهای کشور در استان قم، ایجاد سامانه هیئت امنا و ایجاد کارتابل اداری برای رؤسای هیئت امنا، فعال سازی شبکه تعاملی ابرار در کوثرنت، تولید و انتشار گاهنامه الکترونیکی پیام امنا، تجلیل از عملکردهای هیئت امنای برتر اهداف و برنامههای چشم انداز پیش بینی شده این اداره خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما