تشریح «برنامه‌های کلان مدیریتی» معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در گزارشی، به ارائه «برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» این معاونت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم فاطمه کبری متولیان معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران، با ارائه گزارشی به بیان «برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» پرداخت.

«برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» اداره کل پژوهش‌­های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران

اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء پژوهشی طلاب سطوح ۲

وی افزود: تحول جدی در سرفصل های روش تحقیق در سطح ۲ مطابق با استانداردهای روز پژوهشی و جایگزینی طرح مهارت افزایی پژوهشی به جای طرح اشراب، تدوین و تصویب آیین نامه مقالات سطح ۲، اجرای طرح تسهیل در فراغت از تحصیل قریب به ۷۰۰ طلبه سطح ۲ دارای پرونده راکد به دلیل عدم نگارش پژوهش پایانی و جایگزین کردن برخی فعالیت های پژوهشی، شناسایی و جذب ۳۳۰ استاد دارای رزومه پژوهشی خانم برای تدریس درس روش تحقیق سطح ۲ و جایگزین شدن ایشان به جای اساتیدی که در طرح قبلی بدون داشتن تخصص پژوهشی، واحدهای پژوهشی را تدریس می کردند و برگزاری دوره های ضمن خدمت برای اساتید متناسب با طرح جدید برخی از اقدامات صورت گرفته در این راستا هستند.

اقدامات انجام شده در راستای ارتقاء پژوهشی طلاب سطوح ۳ و ۴

گزارش آماری پایان نامه­‌ها و رساله­‌های علمی دفاع شده و در حال تدوین؛

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: تعداد ۷۱۳۴ کل پایان نامه های دفاع شده در سطح سه، ۴۴۷۷ پایان نامه در های حال تدوین، ۲۳۳۲ تعداد کل اساتید راهنما و داور سطح سه فعال در سامانه، ۶۷ تعداد کل رساله های دفاع شده در سطح چهار، ۸۷۲ تعداد کل رساله های در دست تدوین، ۴۴۳ تعداد کل اساتید راهنما و داور سطح ۴ فعال در سامانه گزارش آماری این بخش است.

گزارش محتوایی اقدامات انجام شده؛

وی ادامه داد: طراحی بانک موضوعات و مسائل ویژه رساله­های علمی در دو رشته تفسیر تطبیقی و فقه خانواده در مقطع سطح ۴، طراحی بانک موضوعات و مسائل ویژه پایان نامه ها در چهار رشته تفسیر و علوم قرآن، اخلاق و تربیت اسلامی، تاریخ اسلام و فقه و اصول در مقطع سطح ۳، شناسایی و جذب اساتید راهنما، مشاور و داور سطح ۳ و ۴ از سال ۱۴۰۱تاکنون و جذب حدود ۵۶۰ استاد راهنما، مشاور و داور با تاکید بر جذب اساتید بانو و جذب ۶۹ طلبه سطح ۴ حوزه های خواهران به عنوان استاد راهنمای طلاب سطح ۳، پیشنهاد، پیگیری و تصویب ارفاق سنوات برای فراغت از تحصیل طلاب سطح ۴ با همکاری معاونت آموزش، أخذ مصوبات جدید از شورای علمی-تربیتی در جهت تغییر زمان الزام نگارش پایان نامه در سامانه پایان نامه و ارتباط آن با انتخاب واحد های آموزشی طلاب در سامانه آموزش و تعداد مراحل مجاز بررسی طرح اجمالی و طرح تفصیلی در کارگروه­ ها، به منظور کاهش میانگین روز تدوین پایان نامه و کاهش تمدید سنوات طلاب در دو سطح ۳ و ۴، تدوین و تصویب آیین نامه رساله علمی سطح چهار، تدوین و تصویب دستورالعمل کلان پروژه در قالب رساله علمی، انعقاد تفاهم نامه با مرکز کامپیوتری نور جهت بارگذاری پایان نامه ها و رساله ها در سایت نور داک و ساماندهی کارگروه­های رساله های علمی سطح ۴ از جمله برنامه‌های صورت گرفته است.

خانم متولیان در ادامه خاطرنشان کرد: اقدامات پیش رو همان استمرار و تقویت برنامه های مذکور با تاکید بر برنامه ۵ ساله است.

اقدامات انجام شده در اداره توسعه و تامین منابع پژوهشی

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در اداره توسعه و تامین منابع پژوهشی ابراز کرد: انعقاد تفاهم نامه با مرکز کامپیوتری نور جهت تجهیز کتابخانه های سراسر کشور به جدیدترین نرم افزار های نور، تدوین سند مبنایی منابع مورد نیاز کتابخانه های مدارس علمیه تخصصی سطح ۳ و ۴، پالایش و بررسی کتابخانه‌های سراسر کشور و تیپ بندی آن‌ها بر اساس فاکتورهای تعیین شده به منظور تجهیز هدفمند کتابخانه ها، فهرستنویسی ۴۹۰۰۰ رکورد کتاب از کتاب های کتابخانه های سراسر کشور به صورت متمرکز در ستاد مرکزی (جهت صرفه جویی بسایر چشمگیر در هزینه فهرستنویسی غیر متمرکز)، ثبت ۴۶۰ پایگاه فعال(کتابخانه) از حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در سامانه تحت وب فراکاوش با  ۴۳۳/۱۴۲عنوان و ۲/۴۳۹/۵۸۸ نسخه و یکپارچه سازی برخط کتابخانه های حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور در بستر وب در سامانه فراکاوش اقدامات صورت گرفته در این راستا است.

«برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» اداره کل متون پژوهش‌­های تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران

اداره تالیف و  تامین محتوای تحصیلی

خانم متولیان بیان کرد: خوشحالم که فرصتی برای بیان فعالیت‌های اداره تالیف و تامین محتوای تحصیلی فراهم شده است، ما در این اداره، همواره در تلاش بوده‌ایم تا با بهره‌برداری از ظرفیت‌های علمی موجود در حوزه های علمیه خواهران، محتوای آموزشی غنی و کارآمدی برای طلاب در زمینه‌های اخلاق، فقه، اصول، فلسفه، کلام، تاریخ، تفسیر، حدیث، مطالعات زنان، تبلیغ و ادبیات تولید کنیم.

اهمیت اداره تالیف و تامین محتوای تحصیلی

وی ادامه داد: با تأسیس این اداره، فرآیند تألیف و ویرایش کتب درسی از حالت فردی و مقطعی خارج شده و به یک رویکرد سازمانی و سیستماتیک در حوزه‌های علمیه خواهران تبدیل شده است. این تغییر به ما کمک می‌کند تا بتوانیم به‌طور منظم و برنامه‌ریزی شده به تألیف متون بپردازیم که این امر نه تنها موجب بهبود کیفیت محتوای آموزشی گردیده، بلکه امکان رصد و ارزیابی مستمر و به‌روزرسانی منابع درسی را نیز فراهم آورده است. ما اکنون می‌توانیم به‌طور مداوم کیفیت متون را بررسی و به‌روزرسانی کنیم.

اهمیت تولید محتوای علمی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: تولید محتوای علمی با کیفیت در قالب کتاب‌های درسی به‌ویژه در حوزه‌های علمیه، نقش حیاتی در ارتقاء سطح آموزش و یادگیری ایفا می‌کند. این متون به‌عنوان منابع اصلی یادگیری، به طلاب کمک می‌کنند تا مفاهیم و دانش‌های حوزوی را به‌طور مؤثر فرا بگیرند و هدف این اداره ایجاد متون معتبر و به‌روز است. تا کنون، این اداره توانسته است با تولید بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب، نیازهای آموزشی طلاب را تأمین کند و در عین حال به غنای علمی و فرهنگی جامعه علمی افزوده است.

وی افزود: با تولید محتوای علمی که به‌طور مؤثر مفاهیم و دانش‌های حوزوی را منتقل می‌کند، این اداره توانسته است به چالش‌ها و نیازهای روز جامعه پاسخ دهد و از ظرفیت‌های فکری و فرهنگی طلاب بهره‌برداری کند. در نهایت، این تلاش‌ها به تربیت نسلی از عالمان و متفکران منجر می‌شود که توانایی پاسخگویی به مسائل معاصر را دارند و می‌توانند در پیشبرد علم و دین نقش مؤثری ایفا نمایند.

راهبرد اداره تالیف در تالیف کتاب درسی

خانم متولیان اظهار کرد: در حال حاضر، راهبردهای اصلی اداره تالیف دارای محورهای اصلی ذیل است؛

  •  تفکر انتقادی و تحلیل عمیق

وی ادامه داد: ما معتقدیم که طراحی محتوای آموزشی نه‌تنها اطلاعات را ارائه می‌دهد، بلکه بایستی طلاب را به تفکر انتقادی و تحلیلی عمیق تشویق نماید. از نظر ما این رویکرد به‌طور مستقیم به ارتقاء کیفیت آموزشی و تربیت عالمان مستقل و خلاق کمک می‌کند.

  •   نیاز به یادگیری عمیق و سریع در کمترین زمان

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: در دنیای امروز که سرعت تغییرات و پیشرفت‌ها بسیار بالا است، یادگیری سریع و عمیق به یکی از الزامات اساسی برای موفقیت در هر حوزه‌ای تبدیل شده است.

  • توجه به محتوای بین‌رشته‌ای

وی افزود: ما سعی کرده ایم تا در طراحی متون درسی، ارتباطات بین رشته‌های مختلف را به نمایش بگذاریم و طلاب را به دیدی جامع‌تر از مسائل علمی و اجتماعی هدایت نماییم.

  • توجه به بازخورد و نظرات

خانم متولیان گفت:  به‌منظور بهبود مستمر محتوای تألیفی و فرآیندهای کاری به جمع‌آوری بازخورد از کاربران و ذینفعان توجه ویژه داریم. با عنایت به همین راهبرد توانسته ایم در سال های اخیر شاهد پویایی فرایندها و رضایت طلاب از محتواهای تولید شده و تعامل موثر با نویسندگان و تسهیل اموراتشان باشیم.

  • مدیریت زمان و منابع

وی مطرح کرد: یکی از چالش های تالیف کتاب درسی برنامه‌ریزی دقیق زمان‌بندی پروژه و تخصیص منابع بهینه برای اطمینان از رسیدن به اهداف تعیین‌شده در زمان مشخص است که به حمدالله موفق به مدیریت زمان و منابع گردیده ایم همچنین سیاست ما حمایت حداکثری از نویسندگان در زمینه تأمین مالی برای تألیف، ویرایش، ایجاد بسترهای لازم برای چاپ و توزیع مؤثر آثار، و فراهم‌سازی امکانات پژوهشی برای مؤلفان است. با این حمایت‌ها، نویسندگان و پژوهشگران می‌توانند بدون دغدغه‌های مالی و اداری، بر روی کیفیت محتوای علمی خود تمرکز کنند و آثار ارزشمندی را تولید کنند که به نیازهای طلاب و جامعه پاسخگو باشد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به «وضعیت فعلی تولید محتوا» گفت: وضعیت فعلی تولید محتوا در اداره تألیف حوزه‌های علمیه نشان‌دهنده تلاش‌های مستمر و منسجم برای تامین و ارتقای منابع تحصیلی و پاسخگویی به نیازهای روز طلاب حوزه های علمیه خواهران است. این اداره با تمرکز بر تولید متون درسی معتبر و به‌روز، در پی فراهم‌سازی محتوایی است که هم‌راستا با سرفصل‌های مصوب و نیازهای علمی طلاب باشد. هرچند در سال های گذشته مدتی چالش‌هایی نظیر توقف تولید کتاب، محدودیت‌های منابع مالی، اشکال در ساختار و فرایندهای تالیف کتاب وجود داشته است، اما این اداره با ایجاد همکاری‌های بین معاونتی و تدابیر راهبردی، به دنبال تولید آثار علمی جدید بوده است و توانسته است تنها در بخشی از برنامه پنجساله ۲۹ عنوان کتاب را تالیف و منتشر نماید.

ضرورت ایجاد متون درسی جدید با استانداردهای محتوایی و روش‌های نوین آموزشی

وی ادامه داد: به طور کلی تولید محتوای جدید، به‌عنوان یک ضرورت انکارناپذیر، به نیازهای جامعه علمی و چالش‌های روز پاسخ می‌دهد. با این حال، تأخیر در تولید متون درسی به یکی از موانع اصلی در این مسیر برای مراکز آموزشی تبدیل شده است، تأخیر در تولید محتوای جدید اغلب ریشه در مشکلات ساختاری دارد که شامل فرآیندهای اداری پیچیده، کمبود نیروی انسانی متخصص و عدم تخصیص منابع مالی کافی می‌شود. این اشکالات سبب می‌شود که برنامه‌ریزی و اجرای پروژه‌های تألیف متون درسی با کندی و ناهماهنگی مواجه شود که در نهایت کیفیت و به‌روزرسانی محتوای آموزشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر در حوزه تألیف و تولید محتوا به‌عنوان عوامل اصلی ایجاد تأخیر شناخته می‌شوند. این فرآیندها شامل مراحل طولانی تأیید، ویرایش و انتشار متون هستند که به دلیل عدم هماهنگی بین نهادهای مختلف و پیچیدگی‌های اداری ممکن است به کندی انجام شوند که به همین جهت، اولویت ما در اداره تالیف، کاهش این آسیب‌ها و کوتاه نمودن زمان تولید کتاب است. همچنین از نظر ما تألیف متون جدید و مناسب برای آموزش طلاب، به‌ویژه در مواجهه با انتقادات از متون فعلی، که وجود مشکلاتی مانند عدم فهم عمیق طلاب را به همراه دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

خانم متولیان مطرح کرد: در نهایت، این اداره بر اساس یک برنامه جامع برای تدوین کتب درسی مبتنی بر نیازهای واقعی جامعه اسلامی و حوزه های علمیه خواهران عمل می نماید. چالش‌های موجود در زمینه تألیف و انتشار متون آموزشی را با دقت شناسایی و برطرف می نماید تا به بهبود کیفیت و ارتقای منابع تحصیلی و به دنبال آن ارتقاء سطح علمی طلاب کمک شود.

چالش‌های پیش روی اداره تالیف

وی با اشاره به چالش‌های کوجود این اداره گفت: یکی از مهم ترین چالش های اداره تالیف، کمبود نویسندگان با تجربه و مشکلات مالی است. همچنین تالیف کتاب درسی حوزوی نیاز به دقت و احتیاط، به منظور جلوگیری از آسیب به حوزه و اعتبار آن دارد.

«برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» اداره طراحی و تدوین متون تحصیلی حوزه‌های علمیه خواهران

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: استاندارد بودن متون از جهت تکنیک‌های آموزشی تأثیر عمده­ای در رسیدن به اهداف علمی دارد و در مقابل، ضعف تکنیکی در متون، فرایند علم‌آموزی را با دشواری و یا سطحی‌نگری و نارضایتی مواجه می‌سازد، با هدف ارتقاء سطح استانداردهای علمی و مهارتی در متون تحصیلی و با تأکید بر متناسب‌سازی کمّیت و کیفیت متون تحصیلی با اهداف و سطوح آموزشی و با تکیه بر امکان بهره‌مندی از اساتید مجرب و تجارب سازمان‌ها و نهادهای هم‌سو؛ بازطراحی متون آموزشی سابق و تدوین آموزش متون تألیفی جدید با تأکید بر مشارکت بانوان نویسنده عالمه در دستور کار این اداره قرار دارد.

وی ادامه داد: اداره طراحی و تدوین متون از ابتدای تأسیس اداره کل برنامه ریزی و تدوین متون تحصیلی به امر تألیف و تدوین کمک کرده است و از سال ۱۳۹۸ با رویکرد مستقل و تخصصی تدوین آموزشی، نسبت به تدوین متون  درسی اقدام کرده است و تاکنون تدوین آموزشی  حدود ۲۰ جلد  کتاب را در دستور قرار داده است. همچنین تدوین ۶ جلد از متون تألیف شده طرح اربعین تعالی معاونت فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران را  به انجام رسانده است.

خانم متولیان افزود: این اداره جهت پیشبرد وظایف محوله طرح‌ها و شیوه‌نامه‌هایی را به شرح زیر دستور قرار داده و تدوین آن را انجام داده است؛ راهنمای تألیف و تدوین آموزشی منابع و متون درسی، شیوه‌نامه طراحی و تدوین آموزشی متون درسی، طرح دوره تربیت تدوینگری متون درسی، آیین نامه کمیته تدوینگران متون درسی، فرایند نگاری تألیف و تدوین آموزشی کتاب درسی، طرح پیاده سازی کتاب الکترونیکی، طرح انجمن علمی مدوّنین متون درسی حوزه‌های علمیه خواهران

وی مطرح کرد: با عنایت به تأکید برنامه ۵ساله حوزه‌های علمیه خواهران بر استفاده از خواهران در تألیف و تدوین متون درسی، مفتخریم که اعلام کنیم در حدود ۸۰ درصد از مدوّنین کتب درسی را اساتید و طلاب دوره دیده حوزه‌های علمیه خواهران تشکیل می دهند، تدوین‌های صورت گرفته خواهران به صورت گروهی بوده و گروه‌های ۳ تا ۵ نفره در رشته های مختلف تحصیلی و با همراهی اساتید ناظر و مشاور تدوین متن های درسی را به عهده دارند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران اظهار کرد: از اقدامات صورت گرفته در این اداره برگزاری دوره‌های آموزشی تربیت تدوینگر است که تاکنون طی ۴ مرحله برگزار شده است و همچنان ادامه دارد. از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ سه دوره تربیت تدوینگر متون درسی از بین بانوان عالمه حوزه خواهران شامل (مقدماتی ، تکمیلی و کارورزی) برگزار شده است که در مجموع ۹۳۴ نفر از اساتید و طلاب در دوره‌ها شرکت کرده‌اند و پس از برگزاری سه مرحله و آزمون‌های مختلف در نهایت ۶۱ نفر مدوّن فعال تربیت شده اند و از سال ۱۴۰۲ واسپاری تربیت تدوینگر به مراکز استانی  در دستور کار قرار گرفته است که تا کنون با پشتیبانی اداره طراحی و تدوین متون در استان های فارس، اصفهان، قم، سمنان، مازندران، خوزستان و تعدادی از طلاب استعداد برتر و استان قم برگزار شده و یا در حال برگزاری است و تاکنون ۲۱ نفر از شرکت کنندگان موفق شده اند دوره ها را با موفقیت به پایان برسانند.

وی با اشاره به نشست‌های تخصصی گفت: تاکنون جمعاً ۱۲ نشست تخصصی در زمینه مباحث مربوط به تدوین متون درسی و نقد کتب درسی به صورت وبینار برگزار گردید.

خانم متولیان بیان کرد: برنامه های های در دست اقدام این اداره که مقدمات انجام آن ها در حال پیگیری است عبارتند از؛ بازبینی، بازطراحی و تدوین متون آموزشی با توجه به نیازسنجی رشته‌های تحصیلی، برنامه‌ریزی جهت مشارکت بیشتر اساتید خواهر در تدوین متون درسی، توان افزایی مدوّنان فعال متون درسی از طریق برگزاری دوره و کارگاه، تشکیل کارگروه تدوین با نگاه تخصصی و تصمیم سازی، برقراری ارتباط با بخش های تدوین متون درسی سایر مراکز، نهادها و سازمان ها جهت همکاری مشترک و تعامل متقابل، تخصیص نشان «مدوّن فعال متون درسی» در سامانه نجم حوزه‌های علمیه خواهران به مدوّنین، اقدام برای تشکیل انجمن علمی تدوینگران متون درسی.

«برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» اداره کل امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران 

اداره شناسایی و ساماندهی

وی در این راستا اظهار کرد: اولین مرحله فرآیندکار در اداره کل امور نخبگان بحث شناسایی است که در دو بخش؛ شناسایی طلاب شاغل به تحصیل و برگزیدگان حوزوی شامل مدرسین، مبلغین و پژوهشگران حوزوی و مرتبط با حوزه ها انجام می شود.

شناسایی و سازماندهی طلاب استعداد برتر

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: فرایند شناسایی طلاب در هشت مرحله انجام می شود. با اعلام فراخوان، طلاب شاغل به تحصیل سراسر کشور در مقاطع مختلف تحصیلی در سه عرصه آموزش(تحصیل- تدریس)، پژوهش و تبلیغ و امور فرهنگی ثبت نام و به رقابت می پردازند. فرایند شناسایی طلاب استعداد برتر از زمان شروع تا اعلام نتایج دارای هشت مرحله است. ثبت نام به صورت متمرکز و از طریق سامانه مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه( monh)انجام می شود و پس از بررسی پرونده و انطباق با ضوابط و شرایط اعلامی وارد مرحله مصاحبه می شودند. مصاحبه ها با توجه به مقطع تحصیلی و عرصه ثبت نامی طلاب در دو بُعد علمی و تخصصی  و مهارتی انجام می شود.

وی گفت: تاکنون ۹ دوره فراخوان شناسایی برگزار شده است و حدود ۷۱۴۰ نفر درمجموع ۹ دوره به رقابت پرداخته اند که ۸۶۰ نفر به تفکیک عرصه آموزش ۷۳۴ نفر، پژوهش ۴۰ نفر و تبلیغ و امور فرهنگی ۸۰ نفر به عنوان استعداد برتر کسب امتیاز نموده اند، مرحله دهم شناسایی نیر در حال برگزاری است  نیز در حال برگزاری است. حدود ۲۲۰۰ نفر در۳ عرصه آموزش، پژوهش و تبلیغ و امور فرهنگی در حال رقابت هستند و از برنامه های آینده در این خصوص توسعه عرصه­‌های شناسایی است که در صورت ابلاغ از طرف مرکز نخبگان، ان شاءالله  به اجرا خواهد آمد.

شناسایی اساتید مصاحبه گر

خانم متولیان مطرح کرد: بخش دیگر از فعالیتهای این اداره، شناسایی اساتید متبحر جهت انجام مصاحبه های علمی و تخصصی است. ضوابط و شرایط مربوط به اساتید از مرکز نخبگان حوزه های علمیه به مراکز ابلاغ می شود. تا سال ۱۳۹۹ اساتید صرفا در قم مستقر بودند، ولی از سال ۱۴۰۰ یعنی دوره ششم شناسایی به بعد، اساتید استانی هم اضافه شد. به این منظور با توجه به نیاز هر استان لیست اساتید دارای شرایط به همراه رزومه از مدیریت های استانی مذکور دریافت و پس از بررسی و تطبیق و تایید شرایط مجوز انجام مصاحبه از مرکز نخبگان برای ایشان صادر شده است. تا کنون تعداد ۱۸۲ استاد از ۱۲ استان تایید شده است.

شناسایی و سازماندهی برگزیدگان حوزوی

وی افزود: دومین وظیفه این اداره، شناسایی برگزیدگان حوزوی است. برگزیدگان، اساتید، پژوهشگران، مبلغان و مدیران برجسته‌ای هستند که بیش از ۴۰ سال سن داشته و در یکی از عرصه‌های آموزش، پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی یا مدیریت، فردی تأثیرگذار هستند. این برنامه برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ از طرف مرکز نخبگان ابلاغ شد و یک دوره به صورت آزمایشی و با شناسایی موردی برگزار شده است. دوره نخست شناسایی برگزیدگان نیز در سال ۱۴۰۳ شروع شد. تعداد ۱۴۰ نفر در این دوره وارد رقابت شده اند. فرایند شناسایی این افراد با طلاب استعداد برتر متفاوت است و با بررسی پرونده های متقاضیان، کسانی که بیشترین امتیاز فعالیت را در عرصه ثبت نامی نسبت به سایرین داشته باشند، به عنوان برگزیده انتخاب می­شوند. از برنامه‌­های آتی در این خصوص شناسایی نخبگان حوزوی خواهر است که در صورت ابلاغ از طرف مرکز نخبگان، ان شاءالله  به اجرا خواهد آمد.

اداره ارتقاء و توانمندسازی

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: اداره ارتقاء و توانمندسازی نخبگان و استعدادهای برتر از سال ۱۳۹۶ پس از اعلام اولین فهرست طلاب استعداد برتر از سوی مرکز امور نخبگان حوزه، فعالیت های خود را آغاز نموده است. اهتمام اصلی اداره ارتقاء و توانمندسازی، تمرکز بر زمینه سازی برای رشد و پرورش طلاب مستعد در عرصه های آموزش، پژوهش، تبلیغ و امور فرهنگی است که به عنوان طلاب استعداد برتر در هر یک از سطوح حوزوی (اشتغال به سطح دو، سه و چهار) شناسایی‌شده‌اند. در این خصوص اداره ارتقاء و توانمندسازی؛ پس از معرفی طلاب پذیرفته شده به عنوان استعداد برتر، در راستای توانمندسازی طلاب اقدام به نیازسنجی، برنامه ریزی و اجرای برنامه ها و طرح های ارتقایی، اجرای دوره ها و کارگاه های دانشی مهارتی و برگزاری نشست های علمی نموده است. فعالیت های اداره ارتقاء و توانمندسازی طلاب استعداد برتر به صورت حضوری و مجازی تدبیر شده است و شامل برنامه های مهارتی و علمی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی تبلیغی، اخلاقی تربیتی است.

وی ادامه داد: در راستای افزایش اثربخشی، کارایی و ارتقاء طلاب استعداد برتر به عنوان سرمایه های حوزه، دوره های مفید و کاربردی مورد مطالعه، تحلیل و بررسی قرار می گیرد. تاکنون ۲۸ عنوان دوره و  کارگاه دانشی و ۲۵ عنوان دوره و  کارگاه مهارتی و۷  عنوان دوره و  کارگاه تربیتی برگزار شده است و درهمین راستا برای ۵۰۰ نفر از شرکت کنندگان گواهی شرکت در دوره صادر شده است . تألیف کتاب اخلاق نخبگانی و  تدوین و تصویب آیین نامه کانون استعدادهای برتر وآیین نامه فرصت مطالعاتی از دیگر اقدامات  اداره ارتقاء بوده است و راه اندازی کانون استعدادهای برتر  ، چاپ کتاب اخلاق نخبگانی و  راه اندازی اشتراک خریداری شده مرکز  از برنامه های جاری این اداره است و گسترش برنامه ها و فعالیت های کانون های استعدادهای برتراز برناهه های آتی در جهت رصد و ارتقاء طلاب استعداد برتر می باشد.

اداره حمایت و پشتیبانی

خانم متولیان اظهار کرد: حمایت‌های مادی، معنوی و خدمات علمی از استعدادهای برتر با توجه به عرصه‌، توانایی‌ها، نیازها و فعالیت‌های ایشان برنامه‌ریزی و به صورت هدفمند اجرا می‌گردد و به مدت یک سال ادامه پیدا می‌کند. لازم به ذکر است در پایان هرسال، صلاحیت‌های عمومی و اخلاقی، شرایط تحصیلی، فعالیت‌های پژوهشی و تبلیغی هر یک از طلاب استعداد برتر  توسط اداره حمایت و پشتیبانی مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد تا در صورت احراز شرایط، حمایت از ایشان ادامه پیدا کند و در غیر این صورت یا حمایت از ایشان قطع می‌گردد یا در شرایطی خاص، حمایت از ایشان معلق به کسب شرایط ضروری (در بازه زمانی معین) می‌شود.

وی اعلام کرد: حمایت‌های هدفمند از طلاب استعداد برتر در دو قالب کلی مادی و معنوی در حدود ۵۰ عنوان حمایتی اعم از معرفی به مراکز و مجموعه‌های علمی، فرهنگی و رفاهی مرتبط، پرداخت کمک‌هزینه، برگزاری اردوها و دیگر موارد حمایتی بوده است که در راستای ارتقاء جایگاه علمی، رفاهی و اجتماعی ایشان صورت می‌گیرد و ادامه و ارتقاء سطح کیفی و کمی حمایت‌ها و همچنین مطالبه جذب و جلب حمایت‌های کشوری و هویت بخشی بیشتر به طلاب استعداد برتر در سطح ملی در دستور کار این اداره قرار دارد.

«برنامه‌های کلان مدیریتی و چشم‌انداز پیش‌رو» اداره کل پژوهش های عمومی حوزه‌های علمیه خواهران

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به تشریح برنامه‌های این اداره گفت: این اداره راهبری اجرایی و محتوایی فعالیت های عمومی و غیر الزام آور پژوهشی حوزه های علمیه خواهران را مطابق اسناد بالادستی عهده دار است، هر چند در گذشته نیز شاهد گسترش گفتمان فرهنگ پژوهش و پژوهشگری و پیگیری و ایجاد زیرساخت های پژوهشی بودیم ولیکن این اتفاق بیشتر ناظر بر فعالیت های محدود و درون حوزوی بود.

وی ادامه داد: در سال های اخیر هم زمان با دوره مدیریتی جدید و پس از ابلاغ برنامه میان مدت ۵ ساله اول، به سرعت دگرگونی و توسعه برنامه ها و فعالیت های پژوهشی آغاز گردید.

فعالیت های متعدد و متنوع پژوهشی

خانم متولیان با اشاره به فعالیت‌های متعدد و متنوع پژوهشی به موارد ذیل اشاره کرد؛

  1. شناسایی بیش از  ۲۰۰۰ پژوهشگر  و رتبه¬بندی پژوهشگران با توجه به امتیازات به  رتبه های الف، ب، ج و د و طراحی و اجرای برنامه های ارتقایی و حمایتی.
  2. هدایت، حمایت و نظارت بر بیش از ۷۰۰۰ فعالیت پژوهشی مدارس شامل کرسی های آزاد اندیشی، نشست های علمی، ژورنال کلاب و کتب علمی.
  3. برگزاری گردهمایی های پژوهشی مستقل و مشارک در گستره ملی و بین المللی شامل برگزاری ۱۴ همایش با رتبه isc و مشارکت در برگزاری ۲۳ کنفرانس و همایش.
  4. راهبری ۶۱ نشریه علمی و تخصصی با موضوعات به روز و کاربردی ناظر به نیازهای جامعه علمی و بسترسازی تولید و انتشار علمی به وسیله طلاب خواهر.
  5. برگزاری بیش از ۶ هزار کارگاه ها و دوره های روشی و مهارتی پژوهشی به وسیله مدارس علمیه.
  6. ثبت حدود ۳۲ هزار اثر در چهار دوره جشنواره علامه حلی و رقابت با برادران حوزوی و کسب ۹۹ رتبه برترکشوری.
  7. احیای جشنواره بانوی کرامت با ثبت ۱۰ هزار اثر در قالب های گوناگون و تقدیر از ۶۴ اثر منتخب کشوری.
  8. ابتکار برگزاری مسابقات علمی گروهی با عنوان «رشد» که تنها عرصة رقابت علمی به صورت گروهی در بین مجامع علمی کشور است  در دو عرصة کتابخانه ای و پیمایشی (میدانی) با هدف تولید آثار کاربردی ناظر به معضلات و مشکلات جامعه.
  9. اخذ مجوز «کمیته دستگاهی کرسی های علمی» از دبیرخانه هیات نظارت بر کرسی های علمی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و راهبری کرسی های علمی در سراسر کشور در جهت اعتبار بخشی به فعالیت های پژوهشی و مدیریت تولید علم با رویکرد توسعه تحقیقات و نظریه‌پردازی متناسب با نیازها و بررسی ۲۳۶ کرسی پیشنهادی و برگزاری ۱۷۰ کرسی علمی.
  10. برنامه ریزی جهت ارتقای ضریب تاثیرگذاری علمی طلاب در فضای مجازی با تربیت ۸۰۰ طلبه کنشگر فضای مجازی در قالب ۴۰ گروه تولید کننده،  گزار های کوتاه پژوهشی در گستره ملی و بازنشر محتوا.
  11. ایجاد شبکه اطلاع رسانی فعالیت های پژوهشی متشکل از ۱۲۳ پایگاه و ۴۵۰ متصدی درج خبر و انتشار بیش از ۳۱ هزار خبر و گزارش پژوهشی در راستای معرفی توانمندی‌ها و ظرفیت‌های حوزه‌های علمیه خواهران به جوامع علمی.

وی افزود: تمامی محورهای پیش گفته، افق پیش رو را متفاوت از گذشته و در راستای مرجعیت¬ بخشی به حوزه های علمیه خواهران در موضوع زن و خانواده قرار داده است که در همین راستا، علاوه بر کیفی بخشی به فعالیت ها و برنامه های طراحی شده و در حال اجرا،  با محوریت بخشی به پیام مقام معظم رهبری در قالب «حوزه پیشرو و سرآمد» به حول و قوه الهی برنامه های ذیل با قوت طراحی و اجرا خواهد شد؛

  1. اجرای کرسی های نظریه پردازی.
  2. توسعه همایش های مستقل تخصصی و کاربردی متناسب با نیازهای حاکمیتی.
  3. طراحی و اجرای رویداد جایزه علمی، توسعه اعطای رتبه به نشریات علمی.
  4. ارتقای وضعیت پژوهشی پژوهشگران به سمت توسعه تعداد پژوهشگران حرفه ای.
  5. اعطای بورسیه و فرصت های مطالعاتی.
  6. بهره گیری از فناوری های نوین هوشمند در توسعه تحقیقات.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha