برگزاری نشست علمی پژوهشی در جهت تبیین و تحلیل شناختی جنگ اسرائیل و ایران

نشست علمی پژوهشی در جهت تبیین و تحلیل شناختی جنگ اسرائیل و ایران با موضوع انسان شناسی تربیتی و تحقق انسان آینده در دو قرائت از اسلام در بازخوانی پیام حضرت امام ره در سال ۶۷ که در مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/تهران، سرکار خانم دکتر فاطمه صدر در نشست علمی پژوهشی در جهت تبیین و تحلیل شناختی جنگ اسرائیل و ایران با موضوع انسان شناسی تربیتی و تحقق انسان آینده در دو قرائت از اسلام بازخوانی پیام حضرت امام ره سال ۶۷  در روز سه شنبه ۲۴ تیرماه که در مدرسه علمیه الزهرا علیهاالسلام تهران برگزار شد، عنوان کرد: پیام امام یک مانیفست جهانی اسلام ناب محمدی است و تصویر روشنی از انسان آرمانی اسلام در مقابل انسان ساخته شده توسط بلوک شرق و غرب ارائه می‌دهد. چرا این پیام کلیدی است؟ این پیام در سال ۶۷ اواخر عمر امام ره صادر شد و جمع بندی اندیشه ایشان درباره جایگاه انسان در نظام هستی و نقش او در تحولات جهانی است. 

وی افزود: اقامه توحید به معنای نفی هر آن چیزی است که غیر از خداوند باشد. این مفهوم در جمله «لا اله الا الله» تجلی یافته است. امام خمینی بارها در آثار فلسفی، عرفانی، پیام‌ها و سخنرانی‌های خود بر این اصل تأکید کرده‌اند، از دیدگاه ایشان، هدف اصلی رسالت پیامبران و حتی آفرینش انسان، تحقق توحید در جهان است. این امر در مقابل نفی طاغوت و هر آنچه غیرخدایی است قرار می‌گیرد. امام خمینی انسان را امانت‌دار و مسئول این رسالت می‌دانند و معتقدند همه وظایف انسان در راستای همین هدف تعریف می‌شود، حتی عبادت نیز زمانی ارزشمند است که به تحقق توحید در وجود انسان و نقش خلیفه‌اللهی او بینجامد.
دکتر فاطمه صدر عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش؛ پژوهشکده تعلیم و تربیت بیان کرد: فطرت جوهره مشترک انسان‌ها است، خداوند در نهاد هر انسانی فطرتی را قرار داده است که میل به کمال مطلق و تنفر از نقص در آن نهفته است. امام خمینی فطرت را عمیق‌ترین بخش وجود انسان می‌دانند که اگرچه ثابت است، نیازمند شکوفایی و تبدیل از حالت بالقوه به بالفعل دارد. فطرت هرگز از بین نمی‌رود، اما ممکن است تحت تأثیر عوامل گوناگون پنهان یا فراموش شود. بنابراین، تربیت انسان باید بر اساس شناخت و پرورش این فطرت الهی استوار باشد.

استاد سطح سه رشته مدیریت آموزشی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا علیهاالسلام در ادامه به نقش تربیت و مربی اشاره کرد: از نگاه امام خمینی، کار معلم و مربی، که ادامه‌دهنده راه انبیاست، شکوفا کردن فطرت انسان است. ایشان در تمام دوران زندگی خود، چه در گفت‌وگو با مردم و چه در خطاب به جهانیان، بر این اصل پایبند بودند. امام فطرت را امری فردی نمی‌دانند، بلکه آن را در بستر اجتماعی مطرح می‌کنند. انسانِ صاحب فطرت، نیازمند اندیشه اجتماعی است تا بتواند در مسیر تحقق توحید گام بردارد. این نگاه اجتماعی، یکی از وجوه تمایز امام با دیگر اندیشمندان زمان خود بود.

دکتر صدر بیان کرد: امام خمینی فطرت را به دو بخش فطرت اصلی(عشق به کمال مطلق، خیر و سعادت که در همه انسان‌ها وجود دارد) و فطرت فرعی(تنفر از نقص، انزجار از شر و شقاوت) تقسیم می‌کنند. این فطرت، گرایشی ذاتی به سوی کمال دارد، اما تربیت صحیح است که آن را به سمت کمال حقیقی هدایت می‌کند. حتی کسانی که کمال را به اشتباه در قدرت یا ثروت می‌جویند، با شناخت حقیقت، به سوی کمال الهی گرایش پیدا می‌کنند.

وی در ادامه گفت: انسان مطلوب از دیدگاه امام موجودی موحد، آزاده، آگاه، مسئول، بیدار و ظلم‌ستیز است که در برابر طاغوت می‌ایستد. در مقابل، انسان نامطلوب اسیر هوای نفس، دنیاطلبی، جهل و بردگی است.

استاد سطح سه رشته مدیریت آموزشی مدرسه علمیه تخصصی الزهرا علیهاالسلام افزود: امام خمینی در سخنان خود دو گفتمان اسلام ناب محمدی(انسان در این گفتمان متکی به خدا، مسئول، قیام‌کننده و اهل جهاد است) و گفتمان اسلام آمریکایی(انسان در این گفتمان منفعل، وابسته و دنباله‌رو است) را معرفی می‌کند. 

پیام جهانی امام خمینی

استاد دانشگاه و حوزه گفت: امام خمینی مخاطب خود را همه انسان‌ها، نه فقط مسلمانان، قرار می‌دهند.. پیام امام نگاهی فراگیر به آینده انسان و جهان دارد و یک منظومه انسان‌شناختی و الهیاتی است که بر پایه توحید، فطرت، مسئولیت و کرامت انسان استوار شده است. انسان معاصر که در گرداب مادی‌گرایی و غفلت از خدا گرفتار شده، می‌تواند در این حرکت جهانی، خود را از قید وابستگی‌های پوچ رها کرده و به کرامت ذاتی خویش بازگردد.

دکتر صدر در ادامه گفت: از دیدگاه  افق تمدنی امام، انسان موجودی منفعل و بی‌تفاوت نیست، بلکه مسئول ساختن جامعه‌ای توحیدی و عدالت‌محور است. ایشان تأکید می‌کنند که فطرت الهی انسان او را به سمت مبارزه با ظلم و استکبار سوق می‌دهد. بنابراین، انسانِ تراز اسلام ناب محمدی، همواره در صحنه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی حضوری فعال دارد و برای تحقق عدالت و آزادی می‌کوشد. نگاهی تمدنی به آینده جهان و بشریت دارند.افق ترسیم‌شده در اندیشۀ امام برای بشریت افقی تمدنی است؛ افقی که در آن، انسان بر مدار توحید، مسئولیت، آگاهی و کرامت حرکت می‌کند و تمدنی الهی را جایگزین تمدن استکباری و مادی‌گرایانه می‌سازد.

وی بیان کرد: امام در این پیام، مقابله با نظام سلطه و استکبار جهانی، به‌ویژه آمریکا را تنها در قالب یک تقابل سیاسی نمی‌دانند، بلکه آن را در بستر یک نبرد تمدنی تفسیر می‌کنند؛ نبردی میان اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی، میان فطرت الهی انسان و انحطاط اومانیستی تمدن غرب، به همین دلیل، پیام امام، صرفاً یک پیام سیاسی یا مقطعی نیست، بلکه مانیفستی تمدنی برای آینده جهان و انسان است که بر پایهٔ توحید و بازسازی هویت انسانی استوار است. محدود به زمان و مکان خاصی نیست، بلکه خطاب به همه انسان‌هایی است که در جست‌وجوی حقیقت و آزادی هستند. ایشان با تکیه بر مفاهیمی چون توحید، فطرت، کرامت و مسئولیت، الگویی از انسان آرمانی ارائه می‌دهند که می‌تواند جهان را از تاریکی‌های ظلم و استکبار نجات دهد. این پیام، دعوتی است به بازگشت به خویشتن، بازشناسی ارزش‌های الهی و قیام برای ساختن دنیایی عادلانه و خداپسند

استاد دانشگاه و حوزه اظهار داشت: اگر بخواهیم الگوی تربیتی اسلامی طراحی کنیم، الگو باید ویژگی‌هایی چون فطرت‌محور بودن(پرورش گرایش به عدالت، معنویت و مبارزه با ظلم)، تهذیب‌نفس را در اولویت قرار دادن(مبارزه با هوای نفس، تربیت اخلاقی و عرفانی)، انقلابی و مسئولیت‌پذیر بودن(نقش‌آفرینی در تحولات جهانی، نه انزوا و سکوت) و تقابل با اسلام آمریکایی را آموزش دادن(آگاهی از توطئه‌های استکبار برای تحریف اسلام) را داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha