کد مطلب: 140439
۵ مرداد ۱۴۰۴، ۷:۴۴
در جنگ مدیریت عواطف بر عهده کیست؟

دکترای جامعه شناسی فرهنگی در باره مقاومت زنان در جنگ گفت: در هر جنگی، مدیریت عواطف و احساسات اغلب بر عهده زنان است؛ نقشی پنهان اما تعیین‌کننده که می‌تواند سرنوشت مقاومت و ایستادگی جامعه را دگرگون کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مرضیه افضلی دکترای جامعه شناسی فرهنگی درباره مقاومت زنان در جنگ گفت: در بیان نسبت زنان و مقاومت در جنگ نیاز به بررسی مفهوم مقاومت است. وقتی از مقاومت سخن به میان می‌آید ابتدا فضای جنگ سخت و نظامی و سلاح به دست گرفتن در مقابل دشمن به ذهن متبادر می‌شود. در نتیجه بین زن و مقاومت نسبتی کمرنگ دیده می شود زیرا زن موجودی لطیف و سرشار از احساسات است اما همچنان که جنگ انواع و ابعاد مختلفی پیدا کرده است از جمله جنگ شناختی جنگ فرهنگی جنگ اقتصادی و... مقاومت نیز به همه این سطوح گسترش یافته است. زنان در بسیاری از این عرصه های مقاومت کنشگری دارند و در برخی از آنها کنشگران اصلی هستند. علاوه بر این در جنگ نظامی نیز مقاومت زنان مکمل مقاومت مردان و پایه و اساس آن است. احساسات زنانه آنها را به کنشگری بدون اثر بر جنگ تبدیل نمی کند بلکه باید به عنوان متغییری موثر در نظر گرفته شود .

وی ادامه داد: جهت احساسات زنان عنصری تعیین کننده بر شرایط میدان جنگ نظامی است. چنانچه دایره احساسات زنان از سطح فردی به سطح اجتماعی ارتقا یابد و علاقه به فرزند و عزیزان در لوای علاقه به آرمانها قرار گیرد می تواند موجب ایجاد نیروی اجتماعی عظیمی شود که در مقابل دشمن ایستادگی کند اما چنانچه عواطف محدود باشد و در راستای حفظ جان عزیزان باقی بماند مانعی در راه شکل گیری جریان مقاومت خواهد بود.

افضلی بیان کرد: مرور تاریخ نیز بر نقش عواطف زنان در شکل گیری وقایع مهم صحه می گذارد. در واقعه عاشورا زنان کوفی با ترس از سپاه ابن زیاد همسرانشان را از همراهی با حضرت مسلم بازداشتند و در سوی دیگر زنان قبیله بنی اسد پس از شهادت حضرت اباعبدالله برای تشییع شهدا قیام کردند و مردان در پی آن به تدفین شهدا اقدام کردند. در یک واقعه نقش آفرینی متفاوت دو دسته از زنان دیده می شود که جهت گیری کلی جامعه را در یاری حق تعیین می کند.

وی با اشاره به نقش اساسی زنان در مقاومت به این صورت قابل بیان است که چنانچه زنان مقاوم باشند و روحیه مقاومت را در مردان تقویت کنند جامعه مقاوم خواهد بود عنوان کرد: جامعه ای در مقابل دشمن ایستادگی می کند که مقاومت برای زنان آن جامعه ارزش است و مقاومت را به فرزندان خود انتقال داده اند.

این جامعه شناس عنوان کرد: مادران ادبیات مقاومت را با لالایی و با داستانهای قهرمانی در گوش کودکان زمزمه کرده اند. علاوه بر کلام، مقاومت را زیسته اند و فرزندان را با زیستی مقاومت محور پرورش داده اند. در میدان نبرد زمانی که مادری فرزند شهیدش را در آغوش می گیرد و عواطف مادرانه را با کلامی سلحشورانه ابراز می دارد به جای اظهار عجز و بی تابی شهیدش را هدیه ای در راه حق خطاب می کند، مردان با دیدن این صحنه ها بر مبارزه تا رسیدن به هدف استوار می مانند.

وی گفت: بانوان ایرانی این گونه بوده اند و بانوان فلسطینی نمونه بارز این مقاومت را امروز به دنیا ارائه کرده اند.

افضلی ادامه داد: زنان در برخی عرصه های مقاومت نیز کنشگر اصلی هستند از جمله در مقاومت فرهنگی در مقابل هجوم فرهنگ غربی که اصول و ارزشهای مادی گرایانه را به عنوان ارزشهای جهان شمول بر همه جوامع تحمیل می کند. بانوان محجبه و معتقد ایرانی که به اصول و ارزشهای الهی پایبند هستند و آنها را در فرزندان خود نهادینه می کنند کنشگران اصلی مقاومت فرهنگی در میدان سبک زندگی هستند. در نبرد اقتصادی نیز زنان کنشگرانی هستند که اقتصاد مقاومتی در بعد مصرف به آنها متکی است و همچنین در تولید و کارآفرینی کنشگرانی موثر هستند و می توان آنها را سرباز نبرد اقتصادی به شمار آورد.

وی گفت: بنابراین می توان گفت هر جنگی پیوست مقاومت زنانه دارد و برای نبرد و ایستادگی در هر عرصه ای باید به نقش آفرینی زنان توجه ویژه داشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha