مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله سقز کردستان با تأکید بر شعار «هیهات منّا الذله» در پیادهروی اربعین، گفت: با این شعار میتوان روحیه مقاومت در برابر ظلم و پایبندی به کرامت انسانی را در سبک زندگی نهادینه کرد و اربعین، آینهای تمامنما از سبک زندگی حسینی است؛ ترکیبی از مقاومت، مهرورزی، سادگی و وحدت که با روایتگری هنرمندانه و تبدیل این مفاهیم به برنامههای آموزشی و فرهنگی، میتوان این سبک را در متن جامعه جاری ساخت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، خانم عاطفه بیات، مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله سقز کردستان با اشاره به پیام سفر معنوی اربعین، گفت: اربعین، تنها نمادی تاریخی نیست، بلکه جلوهگاه حقیقتی است که هر سال با زبان تازهای با انسان سخن میگوید و برای طلاب و بانوان، این پیامها میتواند چراغ راهی برای زندگی فردی و اجتماعی باشد.
وی گفت: درباره پیامهای اربعین میتوان به نکاتی اشاره کرد؛ اربعین مدرسهای برای آگاهیهای مسئولانه است(حضرت زینب(س) در اربعین، با بازگشت به کربلا و زنده نگهداشتن یاد شهدا، به ما آموخت که دانش و آگاهی زمانی ارزشمند است که به مسئولیت اجتماعی ختم شود طلبهها باید بدانند که علم بدون التزام به دفاع از حق و عدالت ناقص است، بانوان نیز همچون حضرت زینب سلام الله علیها میتوانند مبلغان راستین مکتب حسینی باشند، حتی در عرصههای خانوادگی و اجتماعی واین آموزشی است که در هیچ جا نمونه اش پیدا نخواهد شد.) یادآور پایداری در مسیر حق حتی در تنهایی است(کاروان اسیران کربلا در روز اربعین، در حالی که دشمن انتظار داشت آنان خوار و شکستخورده بازگردند، با عزت و سرافرازی به کربلا برگشتند، این درس بزرگی برای طلاب و بانوان است که در راه حق، حتی اگر همه دنیا مقابل تو بایستند نباید از ارزشهایت کوتاه بیایی. مقاومت زینب(س) و اربعین حسینی، نشان میدهد که پیروزی نهایی با کسانی است که استقامت میورزند، پس بانوان سرافراز ایران بدانید که الگوی شما، بهترین الگوهای جهان است.)
خانم بیات اظهار داشت: یکی دیگر از پیامهای اربعین، فرهنگ همراهی با مظلوم است(زیارت اربعین، یک حرکت نمادین نیست؛ تعهدی است برای همراهی با مظلومین جهان. طلبهها باید در نقشِ منادیان عدالت و بانوان در جایگاهِ مادران و پرورش دهندگان نسل عدالت خواهی این پیام را زنده نگه دارند.) زیباییِ عبادت در حرکت نیز از دیگر این پیامهاست(اربعین، تنها یک سوگواری نیست؛ تجلی عبادتی پویا و پرتحرک است. پیادهروی اربعین نشان میدهد که عبادت فقط در سجاده نیست بلکه در تلاش برای وحدت وخدمت به خلق و پیمودن راه حق است، این درس بزرگی برای طلاب و بانوان است که دین را در تمام زوایای زندگی جاری کنند.)
مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله سقز با اشاره به ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه گفت: الگوی مقاومت و آزادگی با تأکید بر شعار «هیهات منّا الذله» در پیادهروی اربعین، میتوان روحیه مقاومت در برابر ظلم و پایبندی به کرامت انسانی را در سبک زندگی نهادینه کرد و اربعین، آینهای تمامنما از سبک زندگی حسینی است؛ ترکیبی از مقاومت، مهرورزی، سادگی و وحدت که با روایتگری هنرمندانه و تبدیل این مفاهیم به برنامههای آموزشی و فرهنگی، میتوان این سبک را در متن جامعه جاری ساخت.
خانم بیات با تأکید بر نقش مهم حوزههای علمیه در عقلانیتبخشی به زیارت اربعین، اظهار داشت: حوزههای علمیه خواهران با تبیین جایگاه معنویت عقلانی و حماسه عاشورایی در زیارت اربعین، نقشی حیاتی ایفا میکنند، حیاتی که چراغ راه است. آنان با ترسیم پیوند عمیق بین عقل و ایمان این سفر را نه فقط یک حرکت احساسی که قیامی آگاهانه علیه ظلم وستم تفسیر میکنند و با روایتگریِ شجاعت و ایثار زینبی، زیارت را به مدرسهای از هوشیاری و مقاومت تبدیل میکنند و حضور زن مسلمان را به نمادِ عقلانیتِ پرشور و عزمِ انقلابی ارتقا میبخشند.
تبیین فلسفه اربعین با زبان نوین
مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله سقز به مسئولیت طلاب خواهر در تعمیق معنویت و تبیین محتوای فرهنگی اربعین اشاره کرد و گفت: طلاب و خواهران بهعنوان قشر آگاه و انقلابی میتوانند نقش محوری در عمقبخشی به معنویت و غنای فرهنگی مراسم اربعین ایفا کنند، بهطور مثال در تبیین فلسفه اربعین با زبان نوین میتوانند با برگزاری حلقههای معرفتی با موضوعهای مرتبط با اربعین در مسیر پیادهروی با تأکید بر ابعاد عدالتخواهی امام حسین(ع)، مقاومت در برابر استکبار جهانی، وحدتآفرینی این حرکت جهانی با تولید محتوای دیجیتالی و... مؤثر باشند، همچنین با انجام خدمات جهادی با رویکرد تربیتی چون مدیریت پایگاههای استراحت با ایجاد فضای گفتوگوی دینی، توزیع بستههای فرهنگی شامل بروشورهای «درسهای اربعین برای نسل جوان» میتوانند نقش خود را ایفا کنند.
وی افزود: اربعین فرصتی است برای «انقلاب فرهنگی نرم» و طلاب خواهر میتوانند با تبدیل این حرکت به «جنبش آگاهیبخش»، زمینهساز تمدن نوین اسلامی باشند. چراکه کلید موفقیت در «تلفیق علم و عمل» و «همراهی با نسل جوان» است.
خانم بیات در ادامه به توصیه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص استفاده از ظرفیت اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: حضرت آقا اربعین حسینی را بهعنوان یک ظرفیت بینظیر برای تحقق تمدن نوین اسلامی معرفی کردهاند. در این دیدگاه، اربعین تنها یک مراسم سوگواری نیست، بلکه یک جریان و جنبش جهانی با ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تمدنی است که میتواند زمینهساز ظهور تمدن اسلامی باشد.
وی افزود: حوزههای علمیه خواهران بهعنوان بخش تأثیرگذار از بدنه علمی و فرهنگی جامعه، میتوانند در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق اربعین و با انجام بههنگام اقداماتی نقشی کلیدی ایفا کنند، اقداماتی چون ترویج معارف اربعین(تولیدات محتوایی در قالب کتاب، مقاله، سخنرانی و فضای مجازی برای تبیین جایگاه اربعین در شکلگیری تمدن اسلامی)، تقویت حضور فعال و آگاهانه زنان در پیادهروی اربعین(آموزشهای لازم برای حضور معنوی و سیاسی زنان در این حرکت جهانی و ساماندهی گروههای فرهنگی و تبلیغی در مسیر پیادهروی اربعین)، ایفای نقش و تقویت وحدت اسلامی(ایجاد ارتباطات سازنده با زنان مسلمان سایر کشورها در مسیر اربعین، ترویج روحیهی برادری و امت واحدهی اسلامی در بین زائران، پوشش فاطمی خواهران طلبه نمایش اقتدار بانوای انقلابی، طراحی برنامههای تربیتی برای انتقال مفاهیم ایثار، شجاعت و مسئولیتپذیری به نسل جوان، الگوسازی از شخصیتهای زنان عاشورایی مانند حضرت زینب (س) و حضرت سکینه وحضرت رباب و حضرت رقیه سلام الله علیها برای زنان مسلمان، روشنگری درباره تحریفهای تاریخی و شبهات پیرامون نهضت حسینی و مقابله با فرهنگهای غربی که در تقابل با ارزشهای تمدن اسلامی هستند)، زیرا که حوزههای علمیه خواهران با بهرهگیری از توان علمی، معنوی و اجتماعی خود میتوانند در تبدیل اربعین به یک جنبش تمدن ساز نقش بیبدیلی ایفا کنند. همانطور که رهبر انقلاب فرمودهاند: اربعین فقط یک حرکت عبادی نیست، یک حرکت سیاسی و تمدنی است، حوزههای خواهران باید این حرکت را بهعنوان یک فرصت تاریخی برای پیشبرد اهداف اسلام ناب محمدی (ص) در نظر بگیرند.
مدیر مدرسه حضرت فاطمه سلام الله سقز، فعالسازی ظرفیتهای رسانهای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین را ضروری خواند و بیان کرد: تشکیل اتاق فکر رسانهای توسط تیم همراهی کننده بانوان اربعین با حضور طلاب نخبه برای طراحی محتواهای جذاب و عمیق در قالب کلیپ، پادکست و گزارشهای زنده از مسیر پیادهروی که گزارشهای زنده از مسیر اربعین، بسیار تأثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: باید با تولید محتوا، عکاسی حرفهای و مدیریت شبکههای اجتماعی در دورههای فشرده پیش از اربعین مبلغات را آماده کرد و کمپینهای روایی با محوریت «خاطرات معنوی زائران» و «گفتوگوهای کوتاه با علما» به زبانهای مختلف تهیه کرد. همچنین میتوان از همراهی مشاوران دینی در تیمهای رسانهای برای پاسخگویی زنده به شبهات در فضای مجازی بهره گرفت که پاسخگوی نیاز روز جوانان کشور خواهد بود.
انتهای پیام/
نظر شما