اربعین نماد وفاداری به حقیقت، صبر در راه خدا و رسالت روشنگری حضرت زینب(س) است

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) شهرستان کرمانشاه با اشاره به پیام سفر معنوی اربعین، گفت: اربعین نماد وفاداری به حقیقت، صبر در راه خدا و رسالت روشنگری حضرت زینب(سلام الله علیها) و برای بانوان و طلاب، پیام اصلی آن الگوی ایستادگی آگاهانه و حرکت تبلیغی ـ فرهنگی با عمق معرفتی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم راضیه دولتیاری مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ره کرمانشاه با اشاره به پیام سفر معنوی اربعین، اظهار داشت: اربعین نماد وفاداری به حقیقت، صبر در راه خدا و رسالت روشنگری حضرت زینب(سلام الله علیها) است و برای بانوان و طلاب، پیام اصلی آن الگوی ایستادگی آگاهانه و حرکت تبلیغی ـ فرهنگی با عمق معرفتی است.

اربعین یادآور مقاومت، ایثار و عشق به حق است

وی افزود: اربعین یادآور مقاومت، ایثار و عشق به حق است؛ پیام اصلی آن، پیروی از امام حسین(ع) در مبارزه با ظلم و حفظ ارزش‌های الهی است و برای طلاب و بانوان، این پیام می‌تواند الهام‌بخش تقویت ایمان، مسئولیت‌پذیری اجتماعی و ترویج معنویت در زندگی فردی و اجتماعی باشد.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه با اشاره به استفاده از ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه، بیان کرد: با برجسته‌کردن ارزش‌هایی مثل ایثار، وحدت، خدمت‌رسانی، معنویت و عقلانیت در موکب‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، می‌توان سبک زندگی حسینی را ملموس و قابل‌عمل در زندگی امروز کرد.

وی افزود: با استفاده از روایت‌های تاریخی، مراسم مذهبی و برنامه‌های فرهنگی در اربعین، می‌توان مفاهیمی مانند عدالت، ایثار، وحدت و مبارزه با فساد را ترویج داد و در این راستا، برگزاری جلسات تفسیر واقعه عاشورا، تولید محتوای آموزشی و الگوسازی رفتارهای حسینی در جامعه مؤثر است.

اربعین بر پایه عقلانیت دینی و حماسه آگاهانه استوار است

خانم دولتیاری، به نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین اشاره کرد و گفت: حوزه‌ها می‌توانند با تولید محتوای علمی و فرهنگی، نشان دهند که اربعین فقط یک حرکت احساسی نیست، بلکه بر پایه عقلانیت دینی و حماسه آگاهانه استوار است، همچنین می‌توانند با تحلیل عمیق واقعه کربلا، تقویت بنیان‌های فکری و عقلانی در زیارت اربعین، و همچنین ترویج روحیه جهادی و انقلابی در میان بانوان، به احیای حماسه حسینی کمک کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه به مسئولیت طلاب خواهر در تعمیق معنویت و تبیین محتوای فرهنگی اربعین اشاره کرد و گفت: طلاب با حضور فعال در موکب‌ها، پاسخ‌گویی به شبهات، برگزاری حلقه‌های معرفتی و تولید محتوا، می‌توانند معنویت مراسم را از سطح احساسات به شناخت عمیق‌تر ارتقاء دهند. طلاب خواهر می‌توانند با برگزاری جلسات تفسیر و تحلیل واقعه عاشورا، آموزش مفاهیم عمیق عرفانی و اخلاقی و سازماندهی برنامه‌های معنوی مانند دعا، زیارت و خدمات اجتماعی در مسیر پیاده‌روی اربعین، به غنای فرهنگی و معنوی این مراسم بیفزایند.

خانم دولتیاری با اشاره به اربعین که در ادبیات رهبری، آن‌ را ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانسته‌اند، به نقش حوزه‌های خواهران پرداخت و گفت: طلاب خواهر با تربیت نسل مؤمن، آگاه و انقلابی، پرورش سبک زندگی اسلامی در خانواده‌ها و تبلیغ هویت دینی زن مسلمان، از پایه‌های تمدن‌سازی‌اند. حوزه‌های خواهران با تربیت نیروهای آگاه و متعهد، تولید اندیشه‌های ناب اسلامی و ترویج فرهنگ عاشورایی در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی می‌توانند به شکل‌گیری تمدن اسلامی بر اساس ارزش‌های حسینی کمک کنند.

مدیر مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه در پایان تأکید کرد: آموزش سواد رسانه، تولید محتوای کوتاه و تأثیرگذار (متنی، تصویری، صوتی)، حضور مؤثر در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از روایت‌های بومی و زنانه از اربعین، از مهم‌ترین راهکارهاست. همچنین تولید محتوای جذاب و عمیق در قالب کلیپ، پادکست و نوشتار، حضور فعال در شبکه‌های اجتماعی با هشتگ‌های مرتبط، برگزاری پخش زنده (لایو) از مراسم اربعین با تحلیل‌های معرفتی، همکاری با رسانه‌های مذهبی برای انعکاس ابعاد معنوی اربعین و آموزش سواد رسانه‌ای به طلاب برای تأثیرگذاری بیشتر این راهکارها، می‌تواند به گسترش پیام اربعین و تقویت نقش طلاب خواهر در عرصه‌های فرهنگی و رسانه‌ای کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha