اربعین حسینی، فراتر از یک مناسک آیینی، بستری معرفتی و تمدن‌ساز است

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) زابل گفت: اربعین حسینی، فراتر از یک مناسک آیینی، بستری معرفتی و تمدن‌ساز است و بانوان می‌توانند با یادآور وفاداری به ارزش‌ها، بصیرت دینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی و الگوگیری از حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها) نقش پیام‌رسانان فرهنگ عاشورا را ایفا کرده و در تبیین اهداف قیام حسینی، فعالانه حضور داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم عقیله توکلی، مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) زابل استان سیستان و بلوچستان در گفت‌وگویی با اشاره به ابعاد معرفتی و تمدنی زیارت اربعین، بیان کرد: اربعین حسینی، فراتر از یک مناسک آیینی، بستری معرفتی و تمدن‌ساز است که پیام‌های عمیقی برای طلاب و بانوان مسلمان در بردارد. این مناسبت، یادآور وفاداری به ارزش‌ها، بصیرت دینی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی است. بانوان با الگوگیری از حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، می‌توانند نقش پیام‌رسانان فرهنگ عاشورا را ایفا کرده و در تبیین اهداف قیام حسینی، فعالانه حضور داشته باشند. سبک زندگی حسینی، که در پیاده‌روی اربعین جلوه‌گر می‌شود، تمرینی برای ایثار، خدمت، وحدت و ساده‌زیستی است؛ الگویی که بانوان می‌توانند در خانواده و جامعه ترویج دهند. همچنین، ظرفیت‌های فرهنگی و رسانه‌ای اربعین، فرصتی برای تولید محتوا، گفتمان‌سازی زن مسلمان و بازسازی هویت دینی در سطح ملی و بین‌المللی فراهم می‌آورد.

اربعین حسینی، فرصتی بی‌نظیر برای تبیین سبک زندگی حسینی در جامعه است

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) زابل با اشاره به ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه گفت: اربعین حسینی، فرصتی بی‌نظیر برای تبیین سبک زندگی حسینی در جامعه است. این مناسک عظیم، رسانه‌ای تربیتی است که مفاهیمی چون ایثار،اخلاص، وفاداری، خدمت، همدلی و توکل را به‌صورت عملی به نمایش می‌گذارد. پیاده‌روی اربعین و فرهنگ موکب‌داری، الگوهایی زنده از مواسات و مسئولیت‌پذیری‌اند که قابلیت نهادینه‌سازی در خانواده و اجتماع را دارند. بانوان و طلاب با الهام از سیره زنان عاشورایی، می‌توانند از طریق روایتگری، تولید محتوا و فعالیت‌های فرهنگی، این سبک زندگی را به گفتمانی اجتماعی تبدیل کنند. ارزش‌هایی چون صبر، تقوا، وحدت و احترام متقابل که در رفتار زائران جلوه‌گر است، باید با برنامه‌ریزی آموزشی و رسانه‌ای در سایر ایام نیز تثبیت شوند.

خانم عقیله توکلی با تأکید بر نقش مهم حوزه‌های علمیه در عقلانیت‌بخشی به زیارت اربعین، اظهار داشت: نقش حوزه‌های علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین، نقشی بنیادین و تمدن‌ساز است که در چند محور قابل ارزیابی است: حوزه‌های علمیه خواهران با الهام از سیره حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، می‌توانند عقلانیت نهفته در قیام عاشورا را با زبان معرفتی و تربیتی برای جامعه تبیین کنند. این عقلانیت، شامل تحلیل دقیق اهداف قیام، فهم عمیق از ولایت، و پاسخ‌گویی به شبهات در فضای رسانه‌ای است. از سوی دیگر، حماسه اربعین با جلوه‌هایی چون ایثار، مقاومت، وحدت و ظلم‌ستیزی، بستری برای تربیت اجتماعی و تقویت روحیه جهادی در برابر مستکبران است. بانوان طلبه در مسیر پیاده‌روی اربعین و فعالیت در موکب‌ها، می‌توانند با روایتگری، تولید محتوا، و گفت‌وگوی بین‌نسلی، عقلانیت عاشورایی را از یک مفهوم انتزاعی به یک الگوی زیسته تبدیل کنند. این نقش‌آفرینی، نه‌تنها در پاسخ به جنگ روایت‌ها مؤثر است، بلکه در تحقق تمدن نوین اسلامی نیز سهمی اساسی دارد.

طلاب خواهر، پیام‌رسانان فرهنگ عاشورایی باشند

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) زابل با اشاره به نقش طلاب خواهر در تعمیق معنویت و تبیین محتوای فرهنگی اربعین، تأکید کرد: نقش طلاب خواهر در عمق‌بخشی به معنویت و فضای فرهنگی مراسم اربعین، نقشی کلیدی و تحول‌آفرین است که می‌تواند مسیر تحقق جامعه ایمانی را هموار سازد. آنان با الهام از سیره حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، می‌توانند پیام‌رسانان فرهنگ عاشورایی باشند و معنویت اربعین را از یک تجربه فردی به یک جریان اجتماعی تبدیل کنند. حضور آنان در مسیر پیاده‌روی، با تشکیل حلقه‌های معرفتی، راهنمایی معنوی زائران، و نوشتن یادداشت‌های روزانه از مشاهدات، فضای فرهنگی مراسم را غنا می‌بخشد. از سوی دیگر، تولید محتواهای آموزشی، پادکست، مستند و فعالیت در رسانه‌های رسمی و دیجیتال، ابزارهایی مؤثر برای گفتمان‌سازی زن مسلمان و ترویج عقلانیت و حماسه حسینی‌اند. طلاب خواهر همچنین می‌توانند در پالایش هیئت‌ها از خرافات، ارائه تحلیل‌های منطقی از قیام عاشورا، و برگزاری همایش‌هایی با محور «زن و اربعین» نقش‌آفرینی کنند. اربعین با ترکیب سه عنصر «معرفت، عاطفه و عمل»، بستری ممتاز برای تحول فردی و اجتماعی است؛ و این تحول، با حضور بانوان مؤمن، آگاه و فعال از دل حوزه‌های علمیه خواهران آغاز می‌شود.

خانم توکلی در ادامه به توصیه رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در خصوص استفاده از ظرفیت اربعین برای تحقق تمدن نوین اسلامی اشاره کرد و گفت: نقش حوزه‌های علمیه خواهران در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق ظرفیت اربعین، نقشی راهبردی و چندلایه است که در ادبیات رهبر معظم انقلاب نیز مورد تأکید قرار گرفته است. بدین صورت که؛ طلاب خواهر، با الهام از مکتب حضرت زینب (سلام‌الله‌علیها)، می‌توانند پیام عقلانیت، مقاومت، و معنویت عاشورایی را در قالب‌های فرهنگی، تربیتی و رسانه‌ای به جامعه منتقل کنند. حضور آنان در مسیر پیاده‌روی اربعین، نه فقط به‌عنوان زائر، بلکه به‌عنوان مبلّغ، آموزگار، و روایت‌گر فرهنگ مقاومت، بستری برای تربیت نسلی زینبی و گفتمان‌سازی زن مسلمان فراهم می‌آورد. از سوی دیگر، حوزه‌های علمیه خواهران با تولید محتوا، پاسخ‌گویی به شبهات، و مقابله با جنگ نرم رسانه‌ای، نقش فعالی در جهاد تبیین ایفا می‌کنند. آنان می‌توانند موکب‌ها را به پایگاه‌های فرهنگی سیار تبدیل کرده و با حضور عفیفانه و باشکوه، بیانیه‌ای تصویری علیه سبک زندگی غربی ارائه دهند. در نهایت، تمدن نوین اسلامی نه با ابزارهای صرفاً سیاسی یا تکنولوژیک، بلکه با انسان‌سازی و فرهنگ‌سازی شکل می‌گیرد؛ و بانوان طلبه، به‌عنوان مربیان خانواده، رسانه‌های تربیتی و الگوهای اجتماعی، در متن این پروژه تمدنی قرار دارند.

مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) زابل راه‌کارهایی برای فعال‌سازی ظرفیت‌های رسانه‌ای طلاب خواهر پیشنهاد داد و افزود: ۱. تولید محتوای متنوع و هدفمند مانند نگارش یادداشت‌های معرفتی، خاطرات معنوی، و تحلیل‌های عقلانی از زیارت اربعین _ساخت پادکست‌ها، کلیپ‌های کوتاه و مستندهای زنانه از مسیر پیاده‌روی و روایت‌گری از سیره حضرت زینب (س) و نقش زنان در حماسه عاشورا. حضور فعال در رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی چون تشکیل گروه‌های رسانه‌ای خواهران برای پوشش لحظه‌ای مراسم، استفاده از هشتگ‌های هدفمند برای گفتمان‌سازی زن مسلمان و سبک زندگی حسینی و پاسخ‌گویی به شبهات و مقابله با جنگ نرم در فضای مجازی، همچنین تبدیل موکب‌ها به پایگاه‌های فرهنگی سیار مانند برگزاری نشست‌های معرفتی، حلقه‌های گفت‌وگو و نمایشگاه‌های فرهنگی در موکب‌ها،ارائه بروشورهای تربیتی و معرفتی ویژه بانوان و خانواده‌ها، آموزش رسانه‌ای به زائران برای ثبت و انتشار تجربه‌های معنوی، این راهکارها می‌توانند طلاب خواهر را از مخاطب منفعل به کنشگر فرهنگی تبدیل کنند و زیارت اربعین را به بستری برای جهاد تبیین و تحقق تمدن نوین اسلامی بدل سازند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha