برگزاری سومین جلسه کارگاه «روش تحقیق پیمایشی» در یزد

سومین جلسه کارگاه «روش تحقیق پیمایشی» ویژه داوطلبان مسابقه رشد، به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان یزد با حضور مدیر مسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) با هدف بررسی ضرورت نگارش منظم، بیان دقیق مسئله و انتخاب رویکرد متناسب در پژوهش‌های علمی برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران/یزد، در راستای ارتقای مهارت‌های پژوهشی طلاب مدارس علمیه خواهران استان یزد، سومین جلسه کارگاه آموزشی «روش تحقیق پیمایشی» با محوریت راهنمای عملی تدوین مقالات علمی ـ پژوهشی در سالن مدیریت حوزه علمیه خواهران یزد و حضور خانم معصومه دشت‌آبادی مدیر مسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) برگزار شد.

خانم دشت‌آبادی هدف از برگزاری چنین نشست‌هایی را توانمندسازی طلاب در نگارش علمی دانست و اظهار داشت: طلاب باید بتوانند در مدت کوتاه، موضوع را به‌روشنی تبیین کنند، بیان مسئله را دقیق ارائه دهند، و رویکردهای متفاوت پژوهشی را با زبانی ساده توضیح دهند؛ ضمن آن‌که عنوان تحقیق نیز باید همسو با روش پژوهش انتخاب شود.

وی با تشریح ساختار مقالات علمی گفت: یک پژوهش قوی نیازمند تعریف روشن جامعه هدف و نمونه آماری، انتخاب ابزار مناسب، روش علمی مداخله، و توضیح دقیق مراحل ورود و خروج افراد از مطالعه است. همچنین شیوه تجزیه و تحلیل داده‌ها باید به صورت شفاف بیان گردد تا مقاله از انسجام کافی برخوردار باشد.

خانم دشت‌آبادی با اشاره به تنوع روش‌های پژوهشی، نمونه‌هایی از ابزارها و روش‌های کاربردی همچون پنل متخصصان (با رویکردهای دلفی و FGDs)، پرسش‌نامه‌های سواد رسانه و کیفیت زندگی را معرفی کرد و افزود: انتخاب ابزار سنجش باید متناسب با موضوع تحقیق و اهداف آن باشد.

وی در ادامه به تفاوت‌های پژوهش‌های کیفی و کمی پرداخت و توضیح داد: در رویکرد کیفی، پژوهشگر به دنبال درک عمیق‌تر پدیده‌ها از طریق مصاحبه‌ها و تجربیات افراد است، در حالی‌که در رویکرد کمی، اثربخشی از طریق مطالعات شبه‌آزمایشی با طراحی‌های قبل و بعد و با یا بدون گروه گواه سنجیده می‌شود.

کارشناس پژوهشی همچنین با ارائه یک طرح نمونه در حوزه سواد رسانه، بر اهمیت انتخاب صحیح متغیرها، تعیین گروه‌های پژوهشی و استفاده از پرسشنامه‌های معتبر تأکید و بیان کرد: برآورد حجم نمونه نیز به سادگی از طریق فرمول‌های آماری و روش‌های آنلاین قابل محاسبه است.

مدیر مسئول امور پژوهشی مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی(ره) در جمع‌بندی نهایی، همسویی عنوان با مسئله و روش تحقیق، رعایت نظم و ترتیب در نگارش و انتخاب چند رویکرد پژوهشی کاربردی متناسب با موضوع را سه نکته کلیدی برای موفقیت در پژوهش دانست.

انتهای پیام/ 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha