مبلغ فعال مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان گفت: اربعین فقط یک مراسم نیست، بلکه یک پیام زنده است، پیام عاشورا که عدالت، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم است که با اربعین به همه دنیا منتقل شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران، خانم ربابه کابوسی در مراسم دهه آخر صفر که با حضور بانوان برگزار شد، در بحث از ویژگی و اهمیت عدد ۴۰ در روایات گفت: چهل از مهمترین رموز عددی رایج در میان بسیاری از اقوام و فرهنگ ها است، در احادیثاسلامی نیز از این عدد بسیار استفاده شده که بر کثرت، کمال و بلوغ دلالت دارد.
وی با اشاره به پیادهروی اربعین افزود: اربعین فقط یک مراسم نیست، بلکه یک پیام زنده است، پیام عاشورا که عدالت، آزادگی و ایستادگی در برابر ظلم است که با اربعین به همه دنیا منتقل شد.
خانم کابوسی ادامه داد: در آموزه های دینی گاه بر لزوم طی شدن مهلتی چهل روزه برای پاک شدن فرد گناهکار از آلودگی گناه تاکید شده است.
استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلاماللهعلیها) گرگان گفت: علاوه بر زمینه های دینی و عرفانی، در زمینه های اخلاقی و اجتماعی نیز حائز اهمیت است که دلالت بر کمال و بلوغ دارد، چنانچه چهل سالگی سن رشد کامل و رسیدن آدمی به نهایت قوای جسمانی و عقلانی است.
وی خاطرنشان کرد: در روایات نیز وارد است: «کسی که چهل روز خود را برای خدا خالص کند، خداوند متعال چشمههای حکمت را از قلب او بر زبانش میجوشاند»، «مَنْ أَخْلَصَ لِلَّهِ أَرْبَعِینَ یَوْماً فَجَّرَ اَللَّهُ یَنَابِیعَ اَلْحِکْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلَی لِسَانِهِ».
مبلغ فعال حوزه تصریح کرد: در چهار آیه از آیات قرآن واژه اربعین آمده که دو مورد آن مربوط به ۴۰ شب میقات حضرت موسی در کوه طور است، اربعین و چله گیری یکی از روش هایی است که اولا، ریشه در آموزه های دینی دارد و ثانیا، از قدیم الایام اهل معرفت و سلوک از آن استفاده و توصیه کرده اند، همچنین به تجربه ثابت شده است که این روش کارایی بسیار خوبی در ایجاد تغییر مثبت در زمینه خودسازی دارد.
خانم کابوسی ابراز کرد: آثار چله نشینی بستگی کامل به زمینههای موجود در انسان و اراده، توجه، همت و اخلاص او دارد که به حسب افراد از شدت و ضعف برخوردار است، ولی به هر حال در این مدت، قلب انسان نورانی و با صفا می گردد و مطالب ظریف و عالی معنوی و معارف دین را بهتر و عمیق تر می فهمد و زمینه برای عروج معنوی و تعالی روح انسان فراهم می گردد.
استاد حوزه اضافه کرد: معنای چله نشینی بریدن از مردم و شانه خالی کردن از مسؤولیت های اجتماعی و شرعی و انسانی نمی باشد، مهم این است که انسان در میان اجتماع باشد و از خود مواظبت و مراقبت نماید و بر خود مسلط باشد، چون گاهی خدمت به مردم و گشودن گرهی از کار آنها و گرفتن دست انسانی درمانده و بیچاره، اثرش از ده ها چله نشینی بیشتر و عمیقتر است
وی در پایان تاکید کرد: توجه به خدا و اخلاص در مدت ۴۰ روز هر چند با اکراه نفس نیز همراه باشد، دارای اثر و نتیجه است و معمولا این اکراه در شروع کار بروز دارد، ولی با گذشت زمان خود نفس امادگی برای این عمل را پیدا کرده و نرمش نشان می دهد و از مقاومت و لجاجت دست می کشد و شیرینی و گوارایی عمل و عبادت را می چشد.
انتهای پیام/
نظر شما