پنجمین نشست سلسله کارگاههای مهارتهای زندگی زناشویی در مدرسه علمیه فاطمیه محلات برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران/مرکزی، پنجمین نشست کارگاه مهارتهای زندگی زناشویی به همت معاونت فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه محلات در این مدرسه علمیه برگزار شد.
خانم نجارزادیان معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه محلات در ابتدا به تعریف جامع ارتباط به عنوان فرآیند انتقال پیام پرداخت و تأکید کرد: پیامها به دو دسته «مؤثر» و «غیرمؤثر» تقسیم میشوند.
وی افزود: یک پیام زمانی مؤثر است که بدون هیچ کم و کاستی توسط مخاطب دریافت شود، در حالی که دریافت ناقص، اضافی یا حتی منجر به سوءبرداشت، آن را در دسته پیامهای غیرمؤثر قرار میدهد.
خانم نجارزادیان با تشریح ابعاد کلامی و غیرکلامی پیام، بیان کرد: پیامهای کلامی از طریق کلمات و جملات منتقل میشوند، اما بخش بزرگی از ارتباطات ما در بستر پیامهای غیرکلامی شکل میگیرد. مواردی همچون نگاه، حالت چهره، لحن صدا، وضعیت بدن، تماس بدنی، پوشش، آرایش، سکوت و حتی فاصله فیزیکی، همگی ابزارهایی قدرتمند برای انتقال پیامهای غیرکلامی هستند که گاه تأثیری فراتر از کلمات دارند.
معاون فرهنگی مدرسه علمیه فاطمیه محلات در بخش پایانی این کارگاه، به راهکارهای ارتقای اثربخشی پیام اشاره کرد: افزایش دایره لغات و اصطلاحات، توجه به پیامهای پنهان، ایجاد هماهنگی بین پیامهای کلامی و غیرکلامی و درک تفاوتهای فردی (فرهنگی، جنسیتی، سن و سال و شخصیتی) از جمله این موارد بود.
خانم نجارزادیان در نهایت، «همدلی» با طرف مقابل را به عنوان راهکاری طلایی برای رفع سوءتفاهمها و تحکیم بنیانهای ارتباطی مؤثر در زندگی زناشویی معرفی کرد.
انتهای پیام/
نظر شما